Nota Bene - 64bits versioner..
Jag köpte mig en ny dator. Sålde av min gamla. Skrotade min antika serverburk som malt på troget och fint i ett antal år för att introducera min nya server.
Denna server skulle även multitaska som min arbetsstation, när jag tröttnat på att få förstörda ögon från min lilla iBook's monitor.
Så idag har jag ett skrivbord och tillika arbetsbord/studiebord som ser ut som följer:
På den monitorn kan jag växla mellan min iBook och min server.
Nu är det dock så att jag skulle ha en server först och främst, och efter att både instruktionsböcker och utvecklare av Gentoo till AMD64-bitars processorer sagt att allt funkade som förväntat och de var redo för produktion skrädde jag till verket och installerade.
Argh.
Gör inte om mitt misstag.
Gentoo, skall påpekas, är en av de få linuxdistributioner som bygger på att användaren gör allt. Det innebär att om man vill ha ett nytt program på datorn, måste man installera det med hjälp av ett inbyggd programpakethanterare som är terminalbaserad. Sedan kompileras mjukvaran lokalt på din egen dator efter att ha hämtat ned all källkod från internet. Det sagt tog det mig uppemot tre hela dygn av kompilering innan jag hade installerat LAMP (Linux Apache Mysql Python/Perl/PHP) och grundstommen till X (Fönsterhantering med ikoner och menyer).
Det räckte inte, då jag var tvungen att ställa in allt. Via manuellt knapprande i terminalen redigerade jag femtielva konfigurationsfiler.
Och varannat grundläggande programpaket som behövdes läggas in för att få det program jag bett om att få installerat, gick naturligtvis inte installera utan att jag ändrade i instruktionerna och gjorde speciallösningar för just det programpaketet.
Så höll det på i några veckor tills jag äntligen fått allt på plats. Allt. Då det var en server har jag ställt upp säkerheten på högsta nivå och applicerat speciella säkerhetslösningar som finns vilket kräver ännu mer modifikation och arbete innan det är igång.
Men nu var det där. Jag har det igång.
Då ändrar utvecklarna av Gentoo hur vissa paket och programvaror skall hanteras. Äldre versioner tas bort, nya introduceras och hela programvaror raderas ur biblioteket och man får som slutanvändare själv välja ut ett nytt program för motsvarande funktion.
Det är där jag är idag.
Antingen spenderar jag ytterligare några veckor på att uppdatera hela systemet och samtliga installerade programpaket via pakethanteraren, eller så installerar jag ett annat operativsystem.
Senast idag var det min mediaspelare som slutade fungera och jag kan inte kompilera om den, eftersom grundläggande bibliotek till den har reviderats och går inte kompilera om längre på min dator. Detta då min processor är i 64bitars läge och mjukvaran finns bara för 32bitars.
Etc. Detta upprepats gång på gång på gång. Idag fick jag nog.
Jag skall lägga ut alla mina saker jag kör på denna server hos en kompis och återgå till Windows. Det smärtar. Hade jag haft en iMac eller Macbook hade jag installerat OS X och Windows på den, men nu har jag tyvärr inte det. Återstår därmed att krypa tillbaka till masochistiska Windows för att saker skall fungera någorlunda tillfredställande och för att jag skall kunna se på alla tv-serier jag har på hårddisken.
Smärtsamt.
Allting på grund av att jag kör 64bitars operativsystemet och inte det stabila och klassiska 32bitars. Så vad ni än gör gott folk:
Installera inte 64bitars Linux!