Nekromanti Lisch och shamanism?

Analysis

Veteran
En lisch binder sin själ genom sitt sanna namn till kroppen, samtidigt som själen befinner sig i dödsriket, enligt Nekromantiker och Vandöda. Den har Andeförnimmelse som extra sinne och ett slag mot färdigheten andeförnimmelse krävs när den skapas. Min fråga är då: kan en lisch som besitter färdigheten Shamanism använda denna, eller är dess själ fastlåst vid en plats eller vid dess kropp så att detta omöjliggörs? Vidare, kan en (annan) shaman slå lischens själ ur dess kropp?

Med vänlig hälsning,

Kristoffer Forslund

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Min fråga är då: kan en lisch som besitter färdigheten Shamanism använda denna, eller är dess själ fastlåst vid en plats eller vid dess kropp så att detta omöjliggörs?
Vad jag förstått så är det så att så fort som en lischs själ lämnar kroppen så dras själen ner i avgrunden, oberoende av vad som hänt kroppen. Så jag skulle inte rekomendera en lisch att prova (fast om jag ville bli av med honom skulle jag göra det).

Vidare, kan en (annan) shaman slå lischens själ ur dess kropp?
Jag minns att när vi planerade att ta ihjäl en lisch så var en av ideerna att trycka ut honom med andestrid, men då ingen av oss var kunnig inom området så fick vi skära huvudet av honom istället (med vår egen lisch (Det tog ialla fall två års spelande för att den karaktären skulle bli lisch))

Duddmannen

Hero
Intressant!

Mycket intressant frågeställning det där. Jag har inte funderat i dessa banor, men en liten åsikt kan man ju ha i alla fall.

Angående en Lischs förmåga att hantera Schamanism
Jag anser att en Lisch som har Shamanism borde kunna använda den i den mån det går till att försvara sig mot andra Shamaner, men inte till att själv lämna kroppen. Dessutom kan man diskutera de filosofiska/kulturella skillnaderna mellan en Shaman och den nekromantiker som söker Lischdom. För mig känns det som två helt olika sätt att se på naturen och döden. Shamanen har en evig själ, Lischen har en evig kropp. Två olika approaches på livscykeln.

Kasta ut en Lischs själ ur dess kropp
Jag skulle tolka det så här: Ja, en Shaman kan kasta ut en Lisch ur dess kropp. Dock blir det så att Shamanen i det läget lyckas besätta en kroppen - en kropp som är död och har varit det ett tag. Man får omedelbart applicera reglerna för Shamanens död (minns inte var dessa står exakt). Som om Shamanens tillfälliga kropp dödats. Summan blir väl då att Shamanen kan döda en Lisch genom att besätta dess kropp men att det med stor sannolikhet blir även Shamanens död.

Spännande att fundera vidare på!

Whizzman

Warrior
Vampyrism?

I "Nekromanti och Vandöda" står det väl att när en lamia (vampyr) blir till binds själen till kroppen och går således inte fördriva och utesluts också från färdigheten "Schamanism"

(Väl:et är en produkt av att den spelförening där jag var ordförande revolterade och beslagtog alla Eonmoduler som vi hade utom "Alver: Förbannelsens folk" som är min och bara min! Eller nåt sådant i alla fall... :gremsmirk: )

Borde det inte vara nåt liknande med en Lisch då?

Regmolar

Swashbuckler
Re: Vampyrism?

Nja, skilnaden är väl att lischen lämnar kroppen en gång innan den återuppväcks, medan lamian stannar i kroppen permanent och sedan "binds fast" där.

Hur är det förresten med belialer? Vet vi något om dem?

Whizzman

Warrior

Mhmm, fair enough...

Men fortfarande, är det inte så att även Lischens själ "binds fast" i kroppen när den väl återvänt?
Jag vågar inte dock inte riktigt ta ställning utan minsta lilla referens till böckerna förutom mitt eget minne! :gremtongue:

På tal om Belialer, jag vet *inget* om dem såå... Var bussig och upplys mig om dem!

Regmolar

Swashbuckler

Nja, minns jag rätt (kollade igår, men mitt minne är ju inte alltid säkert...) står det bara att själen kan återtar kroppen (möjligt trots döden tack vare det sanna namnet), varpå offrandet och "lischifierandet" fullbordas, så frågan är väl vilka spirituella förändringar (förutom de redan kända) som en rejäl dos Avgrunds-energi och en konstant själslig närvaro i Dödsriket ger...

En belial är i grunden en zombie med en själ, ande eller demon i, men kan såklart ges diverse krafter och modifieringar (och har du en demon med kommer dessa på köpet :gremsmile:)

Whizzman

Warrior

Mhmm, tur att vi har åtminstone en person med den faktiska boken inom räckhåll med oss när vi diskuterar sådant här...

En intressant sak att tänka på, vad som händer Lischens personlighet och sånt menar jag. Rent regeltekniskt är det väl något om att kroppen ruttnar om man misslyckas med att ta tillbaka den, och sedan stannar i det skicket när (om) man besätter den igen.
Sen allt det där med Nekrotropi-alstring ur kroppen och allt vad det var..! :gremgrin:

Jag minns förstås nu vad en Belial är för någonting, jag skyller mitt dåliga minne på Google och Wikipedia! De får mig att verka smart och bortför kravet på minne.

Ps. Jag gillar besjälade vandöda, såsom Belialer, men tror inte att det står något om de klarar av själavandring...