Nekromanti Lisch

Silversporre

Veteran
Jag har funderat ett tag på det här nu, och jag tänkte att jag skulle rådgöra med experterna här på detta ämne.
Hur svårt ska det vara för en spelare att bli lisch?
Hur skulle man kunna inleda en eventuell kampanj?

Jag har nämligen en nekromantiker i gruppen vars högsta önskan (suprise, suprise) är att bli en lisch. Det kan noteras att hans storhetsvansinne är det inget fel på. :gremwink:

Tacksam för svar!

Shrukk

Veteran
Att bli Lisch

Det ska inte behöva vara svårare än beskrivningen i Vandöda & Nekromanti. Det tar tid och kostar en hel del pengar, men har man bara gett sig fanken på att bli Lisch är det nog inget särskilt som hindrar, rent praktiskt. Visst, det är omständigt, men inte nödvändigtvis svårt om man har hunnit skaffa sig lagom höga värden i Besvärjelse, Ritual och Teoretisk Magi.

Problemet är snarare att ritualerna kräver ett antal besjälade offer.

Om en rollperson nu vill försöka sig på detta, borde man rollspela igenom HELA processen ordentligt. Låt honom planera hur han ska få tag i sina offer, hur han ska hålla dem fångna tills det är dags, hur han försöker hålla sitt projekt hemligt för allmänheten. Han måste ordna en lämplig plats för den ganska tidskrävande ritualen, han måste planera så att ingen äventyrargrupp kan komma fram till honom och stoppa planerna. Han måste kanske sluta vissa avtal med andra nekromantiker för att få tag i rätt ingredienser och dessa kanske vill bli Lisch också? Mördande konkurens.

En bra inledning på kampanjen vore att först ta reda på vad som krävs för att bli en Lisch - detta är inte något som är allmänt känt. Tvärt om är det nog bara hos Nekromantiker som själva lyckats bli Lisch som de verkligt bra metoderna finns nedtecknade.

Låt oss säga att äventyrargruppen börjar med att leta upp och förinta en Lisch. Ur detta hittar den aspirerande Nekromantikern en komplett beskrivning för Lischritualerna, men på ett språk han inte kan.

Nekromantikern måste hitta en lärare och lära sig språket - för han vågar ju inte skicka dokumentet till en översättare, en sådan skulle ju upptäcka vad det var han översatte!

Med det översatta dokumentet är det nu dags att hitta alla ingredienser. Inte helt lätt alla gånger.

Ja, du ser själv hur komplext det kan bli. Det är bara att köra stenhårt på reglerna så löser det nog sig.

Tänk också på hur illa det kan gå om en av de andra spelarna vill sabotera försöket. Det kan bli många blodiga uppgörelser om man vill.

Läs kapitlet om Lisch i Vandöda & Nekromanti, där står allt som krävs (och det är ganska mycket).

DarkMystic

Swordsman
Varför inte Vampyr?

Jag själv tänker nog bli vampyr ska bara hitta en innan jag dör av ålder... Till sak, alla dessa skrifter som Shrukk snackade om står på Darnathiska som är språket från det gamla och underbara landet Danarth(låg från Asharina till Alarinna) som styrdes länge och väl av Nekromantiker som jag. Grejen e då att otroligt få kan språket och ännu färre som vet att språket och landet äns funnits. Och de flesta som vet om språket vet att allt material från den tiden är antingen Nekrostuff eller Kronostuff som båda bara slutar i en sak ondska. Så ge din spelare ett sju helvetes problem att äns fatta vad det står. Här kan du få lite tips var han kan skaffa pappren iallafall.
1. I Chadrians hopp finns några fina dokument från De dödas krig som bör vara fyllda med Nekrostuff(kanske på Ashariska)
2. Kan han framkalla demoner kan han snacka med dem efter infomartion
3. Under Helm måste något finnas(förutom den där elaka typen du vet vem kanske)
4. I Kiraths mörka skogar finns ett slott. Vid slottet kryllar det med mystiska personer, monster odöda som levande. Och nån måste ge alla dessa order. En lisch kanske.

/DarkMystic som tycker jobbet är inte värt att blie Lisch för man kan bli Vampyr mycket lättare :gremelak:...

Shrukk

Veteran
Därför inte Vampyr...

Vampyrer har två stora problem som en Lisch inte har:
1 De måste dricka blod - en Lisch behöver ingen näring alls.
2 De skadas av solljus - en Lisch kan fungera dygnet runt.

I övrigt håller jag med om det där med texterna och platserna. Låt rollpersonen resa runt i världen, lyssna på legender och myter om vandöda och genom denna djupa research hitta nycklarna till Lischens Hemligheter.

Wictor

Warrior
Re: Därför inte Vampyr...

Sen hör väl vampyrerna rösten av sin gudinna i bakhuvudet hela tiden, det kanske kan vara lite jobbigt.

DarkMystic

Swordsman
But vampires are cooler^,,^

Att vara vampyr går perfekt med att vara nekromantiker. Du köper slavar från ställen de säljer slavar. Du dricker slavarna blod och gör dem odöda. Sedan kan man försöka göra någon dryck som gör att du inte behöver blod mer. Och solljus, ja man behöver inte gå ut på dagarna eller hur...

/DarkMystic som gärna har en kvinnas röst i sitt huvud:)...

Shrukk

Veteran
No, vampire SLAYERS are cooler...

Nja, för en nekromantiker måste ju Lisch vara det mest optimala, jag menar hallå - man blir typ en nod för nekrotropi! Man kan fortfarande skaffa slavar, men istället för att dricka deras blod kan man göra om dom till odöda direkt (inget massa spill och slabb).

Klart man inte behöver gå ut på dagarna, men OM man måste så vore det ju trevligt att inte brinna upp då.

Vad gäller det där med rösten i huvudet så måste jag säga att med tanke på MIN rollpersons psykiska hälsa skulle det knappast märkas med en ytterligare röst i skallen. :gremlaugh:

/Shrukk

PS
Vad sägs om en Lisch som SPELAR Lamia? Lite otäckt för rollpersonerna när de märker att anti-lamia metoderna inte funkar och att han FÖLJER EFTER dem ut i solen!

Heh, heh!

Enshadi

Warrior
Re: No, vampire SLAYERS are cooler...

Tänk också på att en Lisch är lika vanlig som jultomten. Det finns kanske högst tjugo i hela Mundana (uppskattar jag lite snabbt). De är också så mäktiga att de knappast kommer behöva stå i ett labratorium mer. De kan ju alsta direkt i liken har jag för mig.

Lamior finns det ju ett ganska stort antal av och dem är lite enklare att spela enklare uppdrag med. Lischers uppdrag blir mest bara att ta över världen. En lamia kan sköta ett tjuvgille t ex. Ett bra exempel på ett sällskap antihjältar är en nekromantiker, en lamia och en lönnmördare.

Marukusu

Hero
There can be only one... [OT]

"Tänk också på att en Lisch är lika vanlig som jultomten. Det finns kanske högst tjugo i hela Mundana..."

Fel, det finns bara en jultomte. Hur fan tror du han reagerar på att du sitter här och påstår att det finns billiga kopior av denna julens ikon? Gören bot och bättring, eller finn dig i att bara få mjuka paket...

/Marukusu, tomtens språkrör på forumet.

Enshadi

Warrior
Re: There can be only one... [OT]

Mitt syndiga inlägg går icke att försvara. Jag kommer söka bot i närmaste julkrubba och för evigt leva på glögg och lussekatter. :gremfrown:

Men du förstår vad jag menar. Lischer är inte vidare vanliga och därför anpassas lamior bättre till spelgrupper.

DarkMystic

Swordsman
Lisch Lisch Lisch....

Man kan ju bli Dödsgast eller så kan man komma på något nytt istället för dessa lischer. Problemet med dagens Nekromantiker är att alla bara gör vandöda som står med i VN. Själv ska jag fixa lite odöda med Helioner och andra kosmodudes. Sedan måste jag göra färdigt reglerna på min "IronGolem ritual". Men det jag menar är att alla vill bli Lisch eller Lamia eller Dödsgast. Men inte jag, därför jag ska fixa något eget Nekromonster som man kan bli!

/DarkMystic som anser att Petter Nallo är alla nekromantikers förfader!