Nekromanti Listor gidammit!

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Göra om MC?

Ja! Skyttegravskrigen mot Legionen är något man läser om i tidningen någon gång ibland, i kloakerna finns mutanter och fasansfulla odjur, det finns mer rörpost, mer regn och mer skum retrotech. Lite medicinska experiment och skum cybernetik, kanske finns spridda rykten om folk med psikrafter. Och ännu mer regn. :gremlaugh:

/Dimfrost, fast Chronopia skulle nog kunna bli ännu bättre ändå...

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
A few lists.

I. Topp 3 rollspel någonsin

1. Call of Cthulhu (surprise!)
2. Runequest, Glorantha
3. Dungeons & Dragons

II. Topp 10 karaktärer

1. Goeriak Constant, grönt halvtroll och kung över Keoland.(AD&D, 2:nd - 3.5)
2. Moribund the pseudo ogre (AD&D)
3. Feng Li-Nuchi, ojämförbart ond monk / m-user / halvgud (AD&D, 2:nd)
4. Sir Lorigal mac Bran, fd paladin / monk / psionicist. Ketan. (AD&D, 2:nd)
5. Sorath Geradiel, ärkemagiker (White wolf)
6. Clyde "pretty boy" Dillinger, private eye (Gangbusters)
7. B'wai T'chin, halvgalen legosoldat (CoC)
8. Den namnlöse, paladin / thief-acrobat / m-user (D&D, 2:nd)
9. Appollyon Constantz, fighter / m-user (D&D, 2:nd), Irda
10. Great Greenhook Cherylle, bard (AD&D)

III. Topp 5 oseriösa karaktärer

1. "His divine grace swami brahmanandi saraswati jagat guru maharishi mahesh radjah sri rama krsna", fighter / wildmage / druid / psionicist (AD&D, 2:nd), 10 årig blå pojke.
2. Goeriak Constant
3. Dilda Dagger (=Appollyon Constantz hamnskiftad till kvinnlig kender)
4. Sven-Arovs den förste, figher / cleric / m-user (AD&D)
5. Yamaha Bx5, Kueilao (Star Wars)

IV. Topp 10 scenario / modul-titlar

1. Den oskyldiga lilla stugan i skogen
2. Walker in the wastes
3. See no evil
4. Thunder in the blood
5. Blood moon
6. The stars are right!
7. I was a teenage Cthulhu chaser!
8. An alien kicked sand in my face!
9. The killer out of space
10. This fire shall kill

V. Topp 5 fantasy / sf / horror fiction

1. Dune-serien
2. The case of Charles Dexter Ward
3. Swords-serien (Fafhrd & Mouser)
4. Övärlden trilogin
5. Black sun rising-trilogin

VI. Topp 5 tärningar

1. D100
2. D20
3. D30
4. D10
5. D6

VII. Topp 5 lagom bisarra filmer

1. Santa Sangre
2. Story of Ricky
3. Full eclipse
4. The Boondock saints
5. China blue

Storuggla

Champion
Regn och regn

"Och ännu mer regn."

Tja, lite regn har väl aldrig skadat, men det är en myt att noir kräver regn. Visst, regn ger en viss stämning men allt väder är noirväder. Chinatown gör nytta av en värmebölja till exempel (och vill man ha restriktioner på vapen så är en värmebölja oslagbart, försöt dölja din hagelbrakare under en lätt linnekavaj) och jag misstänker att regnet börjar bli... kliché? :gremwink:
Men rörpost, ja! Och det andra också. Men vädret får man gärna låta vara, för mycket regn tar ju stärkelsen ur hatten.

Storuggla, talar av erfarenhet

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Regn och regn

Okej då, jag viker mig för de som är mer noiriga än mig. Luna känns väldigt regnigt, bara. Och så minns jag att chrull har sagt något om regn i MC, också.

/Dimfrost

Storuggla

Champion
But he's all naked... [ANT]

" Okej då, jag viker mig för de som är mer noiriga än mig. Luna känns väldigt regnigt, bara. Och så minns jag att chrull har sagt något om regn i MC, också."

Tja, det kan jag ju inte säga emot för då ringer han på min dörr... naken. Med sin mysiska musik i hörlurarna. Huga. Jag får kalla kårar redan.
Men ja, vädret, såvida det inte är extremt, torde vara upp till var och en. Det är ju trots allt en dramaturgisk effekt :gremsmile:

Storuggla, erbjuder paraply

Ezping Orm

Hero
Re: Ijahman! (OT)

Vilken mysig upplevelse! Jag lyssnade just på "Are we a warrior" med Ijahman när jag läste ditt inlägg. :gremgrin: Dock på cd.

/Jonatan, imponerad över att finna god musiksmak på forumet.

Nightowl

Champion

och brödraskapaet är mer "ändamålet helgar medlen" och mindre "oooh vi är the good guys i vitt och spets".
MER ändamålet helgar medlen? Det är väl onödigt? Det har väl aldrig varit tal annat än om att bröderna Brothers är ganska ruskiga typer?

Håller med om det mesta, men vad gäller Brödraskapet skulle jag vilja se lite vad icke-inkvisitorer (missionärerna) gör. Det som Bröderna Brothers har uttryckligen förbjudit är:
1, Att bygga maskiner som tänker som människor
2, Att färdas utanför Jupiters bana
3, Att utforska Mörkret

Jag menar, som religion betraktat är den ju lite väl ENKEL att följa, eller hur?

Sedan tycker jag gott man kan blanda den retro-futuristiska looken med en äldre look; jag tänker mig MC som mellankrigstiden i rymden. Rymdskepp styrs av killar som sitter med räknestickor och beräknar banan samtidigt som de svettiga eldarna står och skyfflar in plutonium i reaktorn, ungefär.

Och bort med hyperseparata framslagningssystem för olika korporationer; det räcker med olika bakgrunds- och händelsetabeller!

Erik

Troberg

Sinister eater

Sedan tycker jag gott man kan blanda den retro-futuristiska looken med en äldre look; jag tänker mig MC som mellankrigstiden i rymden.
Jag skulle vilja ha lite av gjutjärnslooken som man kan ana i Dune-filmen, eller som man kan se i en del av Chicconis (stavning?) bilder.

Rymdskepp styrs av killar som sitter med räknestickor och beräknar banan samtidigt som de svettiga eldarna står och skyfflar in plutonium i reaktorn, ungefär.
Säg som det är, det är de svettiga eldarna du är ute efter...

Och bort med hyperseparata framslagningssystem för olika korporationer; det räcker med olika bakgrunds- och händelsetabeller!
Japp, alldeles definitivt.

Dimfrost

Special Circumstances

Och kanske lite mer av en komplett myt, som förklarar vad folket verkligen tror på. Lite mer mysticism skulle nog Brödraskapet må bra av. I övrigt håller jag med.

/Dimfrost

Nightowl

Champion

Säg som det är, det är de svettiga eldarna du är ute efter...
Bögporr finns det ingen brist på i MC som det är - fast WarZone var ännu bättre! Kolla in illosarna av Headhunters från Wolfbanes, wubba wubba! (hittar inte den sorts smiley det borde vara här).

Erik

Nightowl

Champion

Skyttegravskrigen mot Legionen är något man läser om i tidningen någon gång ibland
Jag tycker iofs det är bättre om man alltid läser om det, så att det är något normalt - antalet döda anges tillsammans med dagens medeltemperatur.

Och glöm inte krigen mellan korporationerna!

Erik, soldier boys!

Nightowl

Champion

Men bara lite. Jag är mer intresserad av folks etik än av någon mysticism.

Sedan klargörs det i supplementen att Brödraskapet har mycket mindre makt än vad de vill ha över korporationerna. Till och med de vänliga Imperial och Bauhaus stöter bort dem, och Mishima och Cybertronic är direkt fientliga. Det skall framgå direkt i texten. Om de har viss anledning att vara rädda, frustrerade och har problem är Brödraskapets massiva intolerans mer trovärdig. Maktfullkomliga personer som sitter säkert i sadeln jagar inte oliktänkande, för de är inte rädda för dem.

Erik

Troberg

Sinister eater

"Säg som det är, det är de svettiga eldarna du är ute efter... "

Bögporr finns det ingen brist på i MC som det är
Kanske Magnus kan utveckla det här mer?

Själv är jag mer jämställd, så jag fantiserade om kvinnliga svettiga eldare med bar överkropp som skyfflar plutonium i reaktorn.

Dimfrost

Special Circumstances

Tja, jag tänkte mest att krigen ska kännas avlägsna, och du har nog rätt i att den effekten uppnås bättre om krigsrapporteringen har börjat gå på rutin.

/Dimfrost

Lindenius

Swashbuckler
Göraomlistan

Topp Tre Spel Jag Skulle Vilja Göra Om Och Göra Rätt:

1. Star Wars
2. Ars Magica
3. Mage

Topp Tre Underskattade Saker Spelmakare Borde Tänka På
1. Grafiska "gränssnittet"
2. Illustrationer som passar till stämningen.
3. Språkbruket
Amerikansk bonus: Strukturen i texterna (WW någon?)

Topp Två Spel Jag Skulle Vilja Fixa Till Layouten På:
1. Ars Magica (4 ed)
2. Warhammer

Topp Tre Fenomen Som Går Fetbort I Rollspel
1. Sourcebook-inflation (mäktiga stats på karaktärerna)
2. Onödigt smala färdigheter (Smyga och gömma sig)
3. D20-systemet

//erik. sorry, var tvungen att ta med den sista... :gremtongue:

alovesupreme

Veteran
Re: Göraomlistan

<blockquote><font class="small">Citat lindenius:</font><hr />
Topp Tre Spel Jag Skulle Vilja Göra Om Och Göra Rätt:
1. Star Wars
2. Ars Magica [/quote]

Snackar du nya eller gamla star wars?

Vad är det med ars magica som du vill göra om? Hade för mig att styrkan spelet ligger just i reglerna? Eller det kanske inte är de du vill göra om.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Göraomlistan

Snackar du nya eller gamla star wars?

Bägge, faktiskt. Och i det faller är det regelsystemet jag skulle vilja göra om.

Vad är det med ars magica som du vill göra om? Hade för mig att styrkan spelet ligger just i reglerna? Eller det kanske inte är de du vill göra om.

Japp, vissa regler är helt sjukt bra, men fjärde editionen lider av några extremt dåliga beslut. Typ reglerna för studera vis och studera från böcker. Dessa två regler är tyvärr väldigt kritiska för hur spelets karaktärer utvecklas. :gremfrown:

//erik. filius Casia doma Verditius

Organ

Out of time, out of mind
Re: du glömde... (ant)

>...att mitt emellan så flashade han sina big-youth-tänder.

Tydligen får jag hålla dig unde bättre uppsikt :gremwink:

/Anders (Som furundrat betraktar Big Youths dentalhygien. Jag menar, har man råd med guldtänder borde man även ha råd med en tandreglering. Det ser ju ut som om nån SLÄNGT in gaddarna på karln!)