Nekromanti Lite bilder på Jason Momoa som Conan …

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,256
Arfert said:
ja, om Vladimir Kulich färgade håret och blev 18 år igen. Snubben är väl typ 55 år nu?

...sen behövde han inte bygga så mycket muskler, om man vill vara trogen Howard. Tänk panter, som sagt. På Howards tid fanns inte så många steroida muskelbyggare. :gremgrin:
Du har rätt gällande beskrivningen av honom men det litterära porträttet är lite blandat på den punkten till och från genom olika historier tycker jag. Men det beror nog på kronologin (som Howard för övrigt struntade rätt mycket i när han skrev). I Tower of the Elephant stämmer nog bra in på en slimmad panterlik Conan medan i Phoenix on the Sword så lutar beskrivningarna åt en jättebamsing till tiger. Men beskrivs till och från också som en så pass kraftig uppenbarelse att han framstår som större i råstyrka än alla andra män vilket lätt gör att man nog kan föreställa sig honom a´la Arnold i kroppsmått. Men antagligen så borde han nog då se mer "bondstark" ut än bobybuilder.

Btw några riktigt tidiga bilder som verkligen skiljer sig från senare tiders avbildningar.



 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Är han inte lite lik Rudolph Valentino? Stumfilmsskådisen? .. på andra bilden.

Sett de där förr, de är kul!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om jag inte misinner mig skrev REH själv om den tecknaren att "han ibland förlänar Conan ett lite latinskt utseende som jag inte tycker går särskilt väl ihop med hans personlighetstyp".

- Ymir, förtäljer
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Vikingahjälmar (OT)

Men varför har han vingar som öron?
En gång i tiden var det standard att avbilda barbarer i allmänhet och vikingar i synnerhet med bevingade hjälmar. Det dog dock ut relativt snabbt av det enkla skälet att det ser så otroligt fånigt ut. Det dyker dock upp då och då i modern fantasykonst, till exempel i den där Conanbilden eller i Marvels The Mighty Thor). Hjälmar med horn ser vettigare ut, även om de är minst lika opraktiska att slåss i.

Jag vet inte om Conan någonsin använder sig av bevingade hjälmar i orginalhistorierna, men jag är rätt säker på att han vid några tillfällen knatar runt med en behornad dito.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vikingahjälmar (OT)

ermine said:
hjälmar. Det dog dock ut relativt snabbt av det enkla skälet att det ser så otroligt fånigt ut.
vafalls!!! Menar du att Asterix ser fånig ut? :gremgrin:
 
Top