Nekromanti Lite bilder på Jason Momoa som Conan …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,920
Location
Stockholm
Snavade över några bilder som föreställer Jason Momoa i rollen som Conan. För min del tycker jag att han ser tusen gånger mer Conanig ut än Arnold.

Tyvärr lyckas de säkert fucka upp manuset så att filmen blir kass av andra anledningar.





 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,185
Location
Umeå
Tyvärr lyckas de säkert fucka upp manuset så att filmen blir kass av andra anledningar.
Vad är det du säger?! Hollywood har väl alltid varit Howard trogen! Eller var det tvärt om? :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...och Barry Windsor Smith ritade honom:




Fast egentligen är Barry bättre än så, om han får lite tid på sig:

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Phelan said:
Barry har nog tuschat nedersta bilden själv men inte översta.
Den andra bilden har han helt säkert tuschat själv, den har det där "prerafaelit-stuket" allt Barrys egna material har. Omslaget har nog troligen inte tuschat dock.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,247
Dante said:
Snavade över några bilder som föreställer Jason Momoa i rollen som Conan. För min del tycker jag att han ser tusen gånger mer Conanig ut än Arnold.

Tyvärr lyckas de säkert fucka upp manuset så att filmen blir kass av andra anledningar.
Själv tänker jag mer Kull av Atlantis än Conan gällande Momoa. Men han duger. Men var till en början jäkligt orolig för en rastafari Conan när man bara haft Star Gate att referera till gällande Momoa.

Själv tycker jag Franzetta gör Conan bäst rättvisa gällande tidigare illustrationer


Ja tyvärr lär man väl fucka upp manus. Jag blev nöjd när jag tidigare hörde att de skulle göra nya filmen baserad på Howards verk äntligen, men vad jag förstått så var det falskt rykte? Nåja lär nog se nya filmen i alla fall. Efter att ha sett första säsongen av Conan-TV serien, som snarare kan kallas för Arnold- parodi, så kan dom omöjligt göra värre ifrån sig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,257
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag förknippar framförallt Conan med:

Earl Norem:



och, mer än något annat

John Buscema:



ska Conan se ut!

- Ymir, nostalgimegaälskar 4-ever
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,990
Location
Rissne
Alltså...

När jag kollar runt i den här tråden och ser vilka Conanbilder ni uppskattar... så måste jag säga att jag förstår hur folk kan ha tyckt att Arnold skulle bli en bra Conan.

För mig, som relativt utomstående, är Arnoldconan nämligen lik alla bilderna i den här tråden. Väldigt lik. Finns det nyansskillnader jag inte ser här? Jag antar det, för jag ser nästan exakt samma muskelknutte på alla era bilder. En del bilder har lite mer detaljerad tuschning, men kom igen - tuschet kan ni väl ändå inte förvänta er ska vara med i en otecknad film?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,257
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arnold har en helt okej Conan-look. Haken är att han har fel utstrålning; hans Conan i filmerna framstod som en puckad sälle, inte som den ociviliserade men eg. hyfsat lömska typ Conan faktiskt ska vara. Arnold är en sugig skådespelare och har alltid varit det, och därför blev hans Conan dålig, inte för att han såg fel ut.

That being said så anser jag inte Jason Momoa arisk nog att spela Conan. Conan är i sin essens rasbiologiskt inspirerat, och Conan är en pre-keltisk eller åtminstone europid übermensch of sort, Momoa ser helt fel ut. En riktigt uppbuffad Vladimir Kulich vore den bästa (läs: minst dåliga) Conan-skådisen jag kan tänka mig på rak arm, han har dessutom gjort bra, Conan-aktiga rollporträtt tidigare.

- Ymir, rasbiologi!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,810
*flämt* Ser jag rätt? Har Momoa fått behålla hår på bröstet? Solklart mer Conanig äm Arnold.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DeBracy said:
*flämt* Ser jag rätt? Har Momoa fått behålla hår på bröstet? Solklart mer Conanig äm Arnold.
OT: varför har varulvskillarna i New Moon vaxade bröst? Är det för att indianer "ska vara" ohåriga? Eller för att målgruppen 13-åriga tjejer inte gllar håriga män?

Angående vilken Conan-tecknare som är bäst så började jag med att läsa originalet (Barry Windsor Smiths Conan), som jag tyckte låg närmast den rätt smarte Conan i novellerna. Som dessutom är ung (tror han ska vara högst 18 år i Conan nr 1) smidig och panterlik. Senare Conantecknare gör honom för alldels för grov, som en bodybuilder. Det känns helt fel. Snubben börjar ju sin karriär i "civilisationen" som tjuv.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, om Vladimir Kulich färgade håret och blev 18 år igen. Snubben är väl typ 55 år nu?

...sen behövde han inte bygga så mycket muskler, om man vill vara trogen Howard. Tänk panter, som sagt. På Howards tid fanns inte så många steroida muskelbyggare. :gremgrin:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,496
Location
Köping
Ymir said:
Arnold har en helt okej Conan-look. Haken är att han har fel utstrålning; hans Conan i filmerna framstod som en puckad sälle, inte som den ociviliserade men eg. hyfsat lömska typ Conan faktiskt ska vara. Arnold är en sugig skådespelare och har alltid varit det, och därför blev hans Conan dålig, inte för att han såg fel ut.

That being said så anser jag inte Jason Momoa arisk nog att spela Conan. Conan är i sin essens rasbiologiskt inspirerat, och Conan är en pre-keltisk eller åtminstone europid übermensch of sort, Momoa ser helt fel ut. En riktigt uppbuffad Vladimir Kulich vore den bästa (läs: minst dåliga) Conan-skådisen jag kan tänka mig på rak arm, han har dessutom gjort bra, Conan-aktiga rollporträtt tidigare.

- Ymir, rasbiologi!


Ja jäklar. Min biff (höhöhö) med Momoa och Schwarzenegger är att den ritade Conan har ett bra mycket bredare ansikte än de två, det prickar ju Kulich in perfekt.

Men alltså, var Arnold-Conan så puckad? Efter att han rymt från gladiatorlägret smyger han sig in i en kults torn, infiltrerar sagda kults tempel, befäster ett gammalt fort innan det onda hårdrocksbandet anfaller, och smyger sig sedan in i templet igen och hugger ner Thulsa Doom. Jag tyckte det såg ut som en ganska smart hjälte. Men visst, han har lite glasartad blick.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hellzon said:
Men alltså, var Arnold-Conan så puckad? Efter att han rymt från gladiatorlägret smyger han sig in i en kults torn, infiltrerar sagda kults tempel, befäster ett gammalt fort innan det onda hårdrocksbandet anfaller, och smyger sig sedan in i templet igen och hugger ner Thulsa Doom. Jag tyckte det såg ut som en ganska smart hjälte. Men visst, han har lite glasartad blick.
Manuset byggde delvis på Howard-berättelser, om än rätt omgjorda. Där är Conan smart, och oförstörd av civilisationen. Men när sedan Arnold spelade honom puckad (som när han spöar kamelen, och går omkring och glor på allt som en fåne) krockar det med grundhistoriernas smartare Conan, och det blir konstigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hellzon said:
Ja jäklar. Min biff (höhöhö) med Momoa och Schwarzenegger är att den ritade Conan har ett bra mycket bredare ansikte än de två, det prickar ju Kulich in perfekt.
Conans breda ansikte kom senare, så var han inte ritad från början. Windsor Smith gav honom rätt smala, rovfågelsliknade anletsdrag.






Lägg också märke till att han ser mer rörlig, seg och smidig ut, som någon som kan slåss på riktigt. Och klättra upp på torn.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Men varför har han vingar som öron? Och näsan ser fel ut, för liten och insjunken. Det är ju så fina ansiktsdrag att han formligen tigger om stryk! :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,257
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, man kan ju göra en ståry där Conan är gammal och erfaren, de är ändå mycket coolare. En 35-årig Conan märkt av sword&sorcery-livets vedermödor hade nog kunnat se ungefär lika härjad ut som en 55-årig Vladimir Kulich.

- Ymir, föreslår
 
Top