Simon
Swashbuckler
"TSOY is a hippie love circle, BW is the mean kid that punches you for lunch money."
Jag har ju gillat Solar System i många år, och tänker fortsätta göra det, men det är några saker som jag har blivit sugen på att lägga till för variationens skull. Eller, för att vara ärlig, som lockar mig med Burning Wheel och som jag vill åt utan att lämna Solar Systems kärna.
Så, jag tänker skissa lite på ytterligare crunch till Solar System och se hur det ter sig. Vill man pitcha in så får man gärna!
Förmågor och resurser
Jag delar upp secrets i förmågor (kanske egenskaper istället?) och resurser.
Attribut/Pools/Källor/Grundegenskaper?
Ja, va fan ska jag kalla dem? De ska fortsätta vara poäng man spenderar för att aktivera förmågor och resurser och köpa bonustärningar till sina färdigheter.
Vilka ska de vara? Vigör, Instinkt, Förnuft? Kraft, Instinkt, Skärpa? Kraft, Finess, Charm, Skärpa? Styrka, Kyla, Charm, Förnuft?
Lifepaths
Jag tänker pröva att mer eller mindre rippa lite lifepaths från Burning Wheel och ge dem crunch till Solar.
Lifepaths ger: höjningar av attributpölarna; färdigheter på kompetent nivå (0); förmågor och resurser man får eller kan välja; förbättringspoäng man kan lägga där man vill.
En vanlig rollperson i Solar har 6 förbättringar på aktiva färdigheter, 4 på passiva färdigheter, 10 på pools, 1 på secrets, 1 på nycklar och 5 valfria. Summa 27 förbättringar. Vill man ha mer crunch än vanligt, med rätt detaljerade secrets, så kan nog en fullvuxen person få ha aningen fler.
Om man tänker sig att en hyfsat färsk rollperson har fyra lifepaths bakom sig så borde de alltså ha omkring 7 förbättringspoäng i snitt. Vissa förmågor och resurser som bara är färg behöver inte räknas.
Tillhörigheter: hushåll och organisationer
Nästan alla rollpersoner kommer att ha en eller flera tillhörigheter som visar deras sociala ställning och som är användbar för vilka konkreta saker och resurser de borde ha enkel tillgång till. Från träl i ett hushåll, till sergeant i en armé, till överhuvud för en familj, till härskare i ett rike.
Jag tycker det är kul med byggande i berättelser, från att göra sin adelsfamilj rikare till att som rymdkapten få ett större skepp. Därför vill jag dels ha tillhörigheter och resurser på rollformuläret, så att man kan höja och utvidga dem med xp, och dels vill jag ha någon form av strategisk nivå i spelet, lite som i Mutant: År noll.
Strategiska scener kan zooma ut från här-och-nu-scenerna man vanligen spelar, och skildra utmaningar som tar tid, som byggandet av en borg, incashandet från handelsrutter eller värvandet av en armé. Färdigheterna ska nog rollpersonerna stå för, dock, men kanske har organisationen passiva färdigheter, för hur resistent den är mot förändringar inifrån och mot angrepp utifrån.
Metakonflikt
Jag gillade inte alls metaspelet i Burning Empires, främst för att spelarna runt bordet placerades på olika lag och instruerades att "play to win", men det finns ändå något som lockar mig med det.
Jag föreställer mig att man kan låta spelarna ha två rollpersoner var, en på vardera sidan om en central konflikt, typ mellan människor och infiltrerande aliens, mellan kungariket och barbarstammarna, mellan alverna och dvärgarna, eller så. Sen spelar man helt enkelt varannan scen på vardera sidan. Att det kan vara kul.
Skulle jag speltesta det här nu så skulle jag föreslå min grupp att vi kör med delat spelledarskap, alltså att alla har vars två rollpersoner och att vi turas om att sätta scener – den eller dem som inte har rollpersoner närvarande i en scen spelleder den.
Så...
Så nu vet ni vad jag fnular på just i kväll! Som sagt, säg om ni tänker på nåt, annars så postar jag bara igen när jag har hunnit skriva ihop nåt.
Och förresten, hej! Jag tror inte jag har startat en tråd i makarforumet på rätt många år nu!
Jag har ju gillat Solar System i många år, och tänker fortsätta göra det, men det är några saker som jag har blivit sugen på att lägga till för variationens skull. Eller, för att vara ärlig, som lockar mig med Burning Wheel och som jag vill åt utan att lämna Solar Systems kärna.
Så, jag tänker skissa lite på ytterligare crunch till Solar System och se hur det ter sig. Vill man pitcha in så får man gärna!
Förmågor och resurser
Jag delar upp secrets i förmågor (kanske egenskaper istället?) och resurser.
Attribut/Pools/Källor/Grundegenskaper?
Ja, va fan ska jag kalla dem? De ska fortsätta vara poäng man spenderar för att aktivera förmågor och resurser och köpa bonustärningar till sina färdigheter.
Vilka ska de vara? Vigör, Instinkt, Förnuft? Kraft, Instinkt, Skärpa? Kraft, Finess, Charm, Skärpa? Styrka, Kyla, Charm, Förnuft?
Lifepaths
Jag tänker pröva att mer eller mindre rippa lite lifepaths från Burning Wheel och ge dem crunch till Solar.
Lifepaths ger: höjningar av attributpölarna; färdigheter på kompetent nivå (0); förmågor och resurser man får eller kan välja; förbättringspoäng man kan lägga där man vill.
En vanlig rollperson i Solar har 6 förbättringar på aktiva färdigheter, 4 på passiva färdigheter, 10 på pools, 1 på secrets, 1 på nycklar och 5 valfria. Summa 27 förbättringar. Vill man ha mer crunch än vanligt, med rätt detaljerade secrets, så kan nog en fullvuxen person få ha aningen fler.
Om man tänker sig att en hyfsat färsk rollperson har fyra lifepaths bakom sig så borde de alltså ha omkring 7 förbättringspoäng i snitt. Vissa förmågor och resurser som bara är färg behöver inte räknas.
Tillhörigheter: hushåll och organisationer
Nästan alla rollpersoner kommer att ha en eller flera tillhörigheter som visar deras sociala ställning och som är användbar för vilka konkreta saker och resurser de borde ha enkel tillgång till. Från träl i ett hushåll, till sergeant i en armé, till överhuvud för en familj, till härskare i ett rike.
Jag tycker det är kul med byggande i berättelser, från att göra sin adelsfamilj rikare till att som rymdkapten få ett större skepp. Därför vill jag dels ha tillhörigheter och resurser på rollformuläret, så att man kan höja och utvidga dem med xp, och dels vill jag ha någon form av strategisk nivå i spelet, lite som i Mutant: År noll.
Strategiska scener kan zooma ut från här-och-nu-scenerna man vanligen spelar, och skildra utmaningar som tar tid, som byggandet av en borg, incashandet från handelsrutter eller värvandet av en armé. Färdigheterna ska nog rollpersonerna stå för, dock, men kanske har organisationen passiva färdigheter, för hur resistent den är mot förändringar inifrån och mot angrepp utifrån.
Metakonflikt
Jag gillade inte alls metaspelet i Burning Empires, främst för att spelarna runt bordet placerades på olika lag och instruerades att "play to win", men det finns ändå något som lockar mig med det.
Jag föreställer mig att man kan låta spelarna ha två rollpersoner var, en på vardera sidan om en central konflikt, typ mellan människor och infiltrerande aliens, mellan kungariket och barbarstammarna, mellan alverna och dvärgarna, eller så. Sen spelar man helt enkelt varannan scen på vardera sidan. Att det kan vara kul.
Skulle jag speltesta det här nu så skulle jag föreslå min grupp att vi kör med delat spelledarskap, alltså att alla har vars två rollpersoner och att vi turas om att sätta scener – den eller dem som inte har rollpersoner närvarande i en scen spelleder den.
Så...
Så nu vet ni vad jag fnular på just i kväll! Som sagt, säg om ni tänker på nåt, annars så postar jag bara igen när jag har hunnit skriva ihop nåt.
Och förresten, hej! Jag tror inte jag har startat en tråd i makarforumet på rätt många år nu!