Nekromanti Lite frågor

jorik

Veteran
Finns det någon som kan svara på dessa frågor, vore det undebart. Allting har med den adelskampanj jag snart skall sätta igång.

-Hur nära släkt med ätten Leijon är hertig Amirro Silversparre?
Det står i Asharien&Soldarn att han bär släktskap på mödernet, men hur är det jag söker.

-Är ätterna Silversparre och Två lansar hatade av de övriga ätterna?

-Är det någon bebyggelse på Solds utö?

-Vad kallas markisernas förläningar?

-Hur många är det på en genomsnittlig tornering? (deltagare)

Säkert alldeles för mystiska frågor, och några är väl luckor som neogames har lämnat för improvisation...

/jorik

Magnus L

Hero
Är det någon bebyggelse på Solds utö

Kolla i DFSH..det finns en fästning och en fyr samt ett stenbrott.

jorik

Veteran
Följdfråga

Ojdå, då får vi köpa in den då...

Men, hör Solds utö till markisskapet (?) Vinön?

Silvervarg

Warrior
-Är ätterna Silversparre och Två lansar hatade av de övriga ätterna?

De riktig kungatrogna, ja, de som står på deras sida nej.

En markis förvaltar en stad. Således har han egentligen ingen förläning, men han har ansvar för staden och näraliggande område.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Markiser i pyjamas, dom kommer två och två...

"-Vad kallas markisernas förläningar?"

Markiser styr över städer, och räknas ungefär jämställd med en baron i den adliga hierarkin.

/Naug

Ceram

Hero
Re: Markiser i pyjamas, dom kommer två och två...

Då alla andra frågorna handlade om Soldarn så kan jag misstänka att att vad en sabrisk markis gör inte är så intressant för tillfället. Vad heter de soldiska marikisernas förläningar? Markisiser, markisskap eller markisdömmen låter fel tycker jag....

Det är ju faktiskt samma sak i Soldarn... De styr över en stad. Själva staden ahr ju ett namn, den behöver inte vidare defineras som markisdöme eller liknande.

Ceram

Hero
Markiser i städer...

Det är ju faktiskt samma sak i Soldarn... De styr över en stad. Själva staden ahr ju ett namn, den behöver inte vidare defineras som markisdöme eller liknande.
Citat från Asharien Soldarn sidan 58.
Baronerna i Solds kronomark, som i motsats till övriga baroner vilka lyder under rikskonungen i tredje led, lyder under densamme i andra led, bär alla titeln 'markis'.
Det styr alltså aldrig över en stad i Soldarn.

Re: Markiser i städer...

Ser detta. Låter helt knas för mig...
Vänta, citat från Riddaren:
Utöver dessa [andra adelsmänn] finns även de kronvasaller som har förläningar inom Solds kronomark, konungens egna domäner. Dessa kronvasaler kallas Markgrevar. Övriga vasaller i Kronomarken bär titeln markis.

Okay, lite konstigt här. Det är en tydlig ändring från A&S, där de direkta vasallerna kallas Markiser, heter nu Markgrevar.
markiserna bör då vara motsvarande Godsherrar.

Ceram

Hero
Markiser i städer?

*hämtar riddaren*

Konstigt formulerat det håller jag med om. Men hur du kan få dem till att kontrollera städer fattar jag inte. Det finns ju bara en stad i Kronomarken och Talon är ju kontrollerat av Rikskonungen. Tabellen på sidan 9 visar tydligt att Markiser i Soldarn är högre på rang stegen än sabriska godsherrer.

zokie

Veteran
Consaber: Markiser förvaltar städer

Soldarn: Markiser är baroner med förlänning i Soldskronomark, grevarna där kallas Markgrevar
Såldes har Markiser Barronier, men är mäktigare än baroner för att dom är DIREKT understälda knugen

Tiamel

Veteran

Vad heter de soldiska marikisernas förläningar?

Kan dom inte heta just baronier? Det är ju ursprungligen baronier där länsherren valt att svära sig till kungen. Det är ju just detta att länsherren väljer att svära sig till kungen som innebär att hans titel blir markis istället för baron. Hade länsherren däremot valt att svära sig till en greve eller dylikt hade han _bara_ varit en baron.

Alltså, förläningen borde fortfarande heta baroni medan länsherren innehar titeln markis i egenskap av att ha svurit sig till konungen.

/Biskop Paulus