Nekromanti Lite frågor...

Enshadi

Warrior
1). Kommer spelledarskärmen att vara lika liten som den föregående. Den täckte nämligen ingenting utan var bara ett papper med tabeller.

2). Byar. När jag gör kartor bara MÅSTE jag vara historiskt coh regeltekniskt korrekt. Jag satt i timmar och grunnade på hur byarna i Consaber såg ut och efter inspiration från allehanda historieböcker, Eon och västmark gjorde jag radbyar. Detta blev ganska korrekt i alla aspekter men efter att döpt varenda varelse i byn kom jag på: Nej detta är för tidskrävande.
Min fråga: Hur gör ni era byar. Brukar ni lägga ett kapell i mitten eller nått?

3) Annan byfråga. Antalet bybor man slår fram i Riddaren är det, det totala antalet bybor (vuxna gamlingar och barn) eller bara de arbetsdugliga. Och i så fall, hur många sådana bör det gå på en familj.

4) En jättestor fråga jag för tillfället har glömt. Kommer tillbaka.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Hur gör ni era byar. Brukar ni lägga ett kapell i mitten eller nått?"

All min förberedelse som SL är avhängig på en och endast en punkt. Hur viktigt är platsen/företeelsen/personen för den historien som jag vill berätta? Med andra ord, är byn skitviktig så lägger jag ner skitmycket tid på den. Är den oviktig så plitar jag på min höjd ner invånarantal på ett papper (om ens det. Sådana fakta är trots allt ganska lätta att improvisera). Om det inte är en thalaskisk by så har de säkerligen någon slags helgedom. Men dock inte i varje by. Jag vill minnas att man i Europa ändå kunde vara tvungen att gå en liten bit för att komma till kyrkan om man bodde lite avsides. Men de större byarna lär ha en kyrka.

Tänk också på att alla kloster även har kyrkor dit folket fick/skulle komma för gudstjänst. Så finns det ett närbeläget kloster så är kyrkbehovet fyllt för området.

/Naug, idkar en lätt studieflykt

Helmgast
Spelledarskärmen till Eon III

1). Kommer spelledarskärmen att vara lika liten som den föregående. Den täckte nämligen ingenting utan var bara ett papper med tabeller.

Den kommer vara fyrasektioners, då det är klart mycket billigare än fyrasektioners. Däremot kan omfattningen på häftet ändras. Frågan är om det kommer vara liggande eller stående A4, den som lever får se.

Perenna

Swordsman
Re: Spelledarskärmen till Eon III

Den kommer vara fyrasektioners, då det är klart mycket billigare än fyrasektioners.

Ehm... Hur många sektioner?

GlueBall_UBBT

Warrior
Improvisation!

När jag spelleder använder jag mig mycket av improvisation. Detta för att spelarna mer än gärna ser till att befinna sig på andra platser än dem jag planerat för äventyren. Senaste gången jag skapade en by så gjorde jag en karta över den. Sedan skrev jag ner viktiga personer och byggnader samt lite förhållanden och småuppdrag (läs: tjänster) man kan göra åt byborna. Så hade man problemet med att få dit rollpersonerna. Enkel lösning! Eftersom jag inte planerat ut en geografisk position till byn kunde jag lätt flytta byn till rollpersonerna och inte tvärt om. Nu vet jag inte hur många som använder den här tekniken, men den ger spelarna en större känsla av att det är dem som bestämmer över vart deras rollpersoner är på väg och har för sig.

Inget fel i detaljerat förberedande, det är klart enklast om man har många detaljer och uppgifter från början och sedan använder improvisation om rollpersonerna vandrar iväg till Långtbortistan. Jag improviserar mest för att jag är lat helt enkelt. Eftersom det fungerar bra för mina spelgrupper och håller god stämning så planerar jag bara i förväg gällande stora händelser i kampanj eller äventyr. Början, vändpunkter och slutet är de vanligaste.

GL HF!

Enshadi

Warrior
Kom på fråga 4.

4) Har ni någon form av väder och vindtabell man kan använda sig av. Gärna i stil med vind och vågtabellen i S&P. Ifall ni har det, kan ni tänka er att dela med er?

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Spelledarskärmen till Eon III

Min åsikt är att dessto större SL-skärm dessto bättre. Har för mig att Rolemaster eller AD&D 2nd edition hade jätteskärmar men jag kan ha fel