Nekromanti Lite frågor

Först och främst har jag en fråga angående magiska prylar. Om en magiker lägger nexus, permanens och blixt på ett föremål är det då så att man kan använda blixten i detta föremål oändligt antal gånger? Vilka kan använda föremålet? Är det alla som säger det magiska ordet "schnabelkäse" eller bara magikern som lade besvärjelserna? Om alla kan använda föremålet, hur vet man vilken nivå det ska vara på besvärjelsen? Är det magikern som lade besvärjelsens nivå man utgår från då?

Sen har jag en fråga angående besvärjelsen fängsla. I besvärjelse-beskrivningen står det att om man försöker släpa ut den fängslade så erhåller han 2t6 per YN. Vad är det han får 2t6 av?

mvh

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Dart

Warrior
Först lägger magikern Permanens på föremålet sedan lägger han in en eller flera besvärjelser besvärjelse. Efter detta kan magikern lägga Nexus på föremålet som är kopplat till en besvärjelse detta kostar magikern ett SPU permanent och ett nexus alstrar 1T6 + 6 SPI in i föremålet. Så om besvärjelsen kostar mykcet så krävs det ofta flera Nexus kopplade till samma besvärjelse.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Feuflux

omjonasson.se
lite svar

Som jag kommer ihåg det: när du skapar ett magiskt föremål med permanens och nexus (måste man inte lägga ett Sigill också?) och en besvärjelse i ditt fall Blixt så bestämmer man ett FV som alltid kommer att användas då någon använder föremålet. Lägger du blixt E3 när du skapar föremålet kommer den som använder artifakten (och man måste veta om att besvärjelsen finns hos artefakten) aktivera en blixt E3.

För att få veta vilka besvärjelser som finns hos en artefakt tror jag du måste lyckas med Varseblivning eller nåt liknande.

Först lägger magikern Permanens på föremålet sedan lägger han in en eller flera besvärjelser besvärjelse. Efter detta kan magikern lägga Nexus på föremålet som är kopplat till en besvärjelse detta kostar magikern ett SPU permanent och ett nexus alstrar 1T6 + 6 SPI in i föremålet. Så om besvärjelsen kostar mykcet så krävs det ofta flera Nexus kopplade till samma besvärjelse.

Tack! Men det var inte riktigt det jag undrade. Det jag undrade var om föremålet kan användas hur många gånger som helst, vilka som kan använda föremålet och vilken effekt besvärjelsen har (Blixt har t.ex. olika skada beroende på vilken YN den som kastar besvärjelsen har).

Mvh

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Tyr

Hero
Jag är inte alls säker på detta, utan detta är bara som jag tror det kan vara.
Man kan lägga blixten i ditt exempel oändligt många gånger så länge som det finns SPI-poäng kvar i föremålet.
Föremålet kanske återfår SPI-poäng i samma takt som den trollkarlen som gjorde föremålet.
Och jag tror att alla som kan det magiska ordet "schnabelkäse" kan bruka föremålet. :)
Man utgår antagligen ifrån magikerns nivå när man skall bestämma hur kraftfull besvärjelsen är.

När det gäller besvärjelsen fängsla så tror jag att han erhåller 2T6 i skada per YN hos trollkarlen som fängslade stackaren.

Hasse

Hero
Så som jag tolkat regler kan man använd magiska föremål med permanens och nexus hur många gånger som helst då nexus hela tiden förser besvärjelsen med den SPI som behövs. Permanens gör att Besvärjelsen alltid finns kvar efter användning och därför kan användas om och om och om.... igen. Har föremålet inte nexus så är det användarens SPI-poäng som avgör hur många gånger han kan använda den innan han behöver vila för att återfå SPI-poäng till nya användningar men han kan även i detta fallet, så länge han lever och har tillräckligt med SPI-poäng, använda föremålet hur många gånger som helst.

Vad gäller effekt nivå så är det nog tänkt att en magiker på utövarnivå lägger t.ex. Blixt på just utövarnivå i föremålet. Skummade igenom magireglerna och hittade inget om möjligheten för en magiker att lägga besvärjelser under sin maginivå, vilket jag tycker borde vara möjligt. Kan man det bör det vara möjligt att lägga in en besvärjelse med en effektnivå under magikerns aktuella yrkesnivå.

Hasse.

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Hasse

Hero
Re: Under sin nivå!

I Religionkapitlet står det att prästen kan välja på vilken nivå han vill lägga en bön. Skummade igen igenom stycket om att lägga besvärjelser, där står bara att magikerna skall välja vilken besväjelse han vill lägga och om den lyckas så läser man i regelboken vilken effekt den får. Detta tolkar jag som att Riotminds menar att man alltid kastar en besvärjelse på den yrkesnivå man befinner sig. Detta kan man iofs ändra på med en egen husregel :)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Dart

Warrior
Många Svar

Ok ska försöka kasta lite ljus över det där. Ett föremål med Nexus kan användas hur många gånger som helst ja och enligt regelboken så alstras nya SPI i föremålet direkt efter användandet.

För att man överhuvudtaget ska kunna bruka föremålet så krävs att man vet hur man kanaliserar magin i det. För att ta reda på det så kan en magiker antingen använda sig av Avläsa magi(Havitner) eller Syn(Rimvitner). Om magiker använder sig av Avläsa Magi måste han övervinna föremlåtes SPI med sin SPI på motståndstabellen för att få reda vilka esvärjelser som finns i föremålet.

För att lära sig använda besvärjelserna i föremålet måste magikern sedan meditera över föremålet i 6h och sedan slå ett CL besvärjelse slag lyckas slaget kan magikern använda alla föremålets effekter. Misslyckas han får han försöka igen efter 12 h fast då kostar det 10 SPI.

Om magikern anvönder sig av SYN får han automatiskt reda på föremålets besvärjelser och kan direkt slå ett CL slag +4 för att kunna använda föremålet.

När magikern väl lärt sig hur föremålet fungerar kan han lära ut det till vem som helst förutsatt att rollpersonen i fråga klarar ett inteligensslag.

Rickard

Urverk speldesign
I 91:an var det i.a.f. så att Permanens förändrade Sigillet så att det blev permanent och höll kvar magin även när den utlöstes och Nexus gjorde att besvärjelsen tog kraften från naturen istället från användaren. Dessutom måste magikern offra ett PSY(!) permament om denne lägger Permanens eller Nexus.
Vem som helst som vet hur man utlöser magin kan använda föremålet.

Varför lägger Nexus in PSY i vapnet om dessa inte tar slut?
På den frågan tycker i.a.f. jag som <B>Tyr</B>.

<EM>När magikern väl lärt sig hur föremålet fungerar kan han lära ut det till vem som helst förutsatt att rollpersonen i fråga klarar ett inteligensslag.</EM>
Hur hur man man missförstå om man får ett föremål slängt till sig och få instruktionerna "Tryck på knappen och det kommer ut en eldsflamma". Om man misslyckas med slaget, försöker man vrida på knappen istället?
Eller är magin så komplicerad att utlösa att man måste slakta en katt och sjunga E-Type-låtar baklänges för att få den att fungera? Att man sjunger E-Type-låtar borde väl visa att man har en relativt låg INT.

/[color:green]Han</font color=green> som var ironisk

neuter

Swordsman
Om du lägger besvärjelserna Permanens, Nexus och Blixt kommer det föremålet ständigt och jämt pumpa ut blixtar. Det kommer alltså lägga besvärjelsen blixt varje Sr. För att ge föremålet ett sorts utlösare ska du byta ut permanens mot sigillpermanens. Du kan du skjuta en blixt när du aktiverar föremålet och den drar energi från omgivningen. Det är trollkarlen själv som bestämmer kraven för att ulösa sigillet. Om man använder permanens behövs ingen utlösning:) utan besvärjelsen är permanent.

"Soylent Green is people!"

Dart

Warrior
Hmm inte som jag förstår det och sjävklart kostar Nexus magikern ett SPI poäng permanent. Om jag tolkar regleboken rätt är sigilpermanens menat att användas mer som en magisk ward medans permanens används för att lägga in olika magiska effekter i ett föremål som magikern senare kan aktivera först när effekten är aktiverad drar den psyke från personen som använder föremålet eller från naturen(Nexus). Angående intelligensslaget så är det ingen knapp eller nått man trycker på utan man måste första hur man skall gå väga för att kanalisera besvärjelserna lagda i föremålet.

Kan inte nån från Riotminds kasta ett defenitivt ljus över det här.

Rickard

Urverk speldesign
Tackar [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som antar att det var hans exempel som <B>Ximnipot</B> menade