Nekromanti Lite gruppövningar, rollspelsrelaterat?

solvebring

Superhero
Äntligen! :kaffe:
Har ju flyttat upp till annan ort sedan augusti och gått på fhsk där.
Hittade en kille som spelade rollspel, men han var ju också nyinflyttad och spel på två pers är inte speciellt kul.
Men vi har pratat länge om att styra upp något. Men vi är ganska socialt blyga och dessutom nya på ett ställe båda två liksom... Man är van sina gamla spelkamrater etc.

Men så kom f.d. rektorn, numera lärare igen efter att ha tröttnat och klivit ned från tronen, fram till mig och undrade om jag gillade rollspel. Han hade hört det.
Ja, svarade ju jag självklart.
Då talade han om att man spelat rollspel på skolan, på kvällarna för intesserade förr om åren, och att vår syo' är gammal rollspelare och var den som styrde upp det sist. Så jag sökte upp honom och sade att jag ville dra upp det igen.
Då fick jag tillgång till ett helt komplett DoD6 som skolan köpt då förut, massa äventyr och dokument, tärningar i överflöd, lite brädspel etc.Blev också tipsad, att om vi kom ihop ett par stycken så att det blev något av saken, att snacka med rektorn om att få köpa in mer material.
Jag är helt enkelt skitglad, så underbart. Jag får möjligheten att spela rollspel igen, och dessutom med betalade spel på bordet, ordnade lokaler, nya själar etc.
Underbart!
Så nu skall det ut en lista på skolans klassmöten så att intresserade vet att de skall kontakta mig... Nervöst faktiskt. Aldrig gjort något sådant förut. Bara spelat med mina gamla polare i hemorten ju.

Nervös som fan nu...
"Tänkt om det inte blir något för att det inte finns så mycket intresse?!"
"Plus att jag skall hålla i det och sköta om så att allt fungerar och så. Alltid nervöst som fan med nytt folk?!"

...Då tänkte jag, om man skulle göra lite övningar först för att lära sig släppa taget och lära känna varandra. Det vore ju en bra idé, samt att ta väl hand om sådana som kanske aldrig spelat rollspel förut.
I alla fall så har jag för mig att det skall finnas något som heter/kallas för "Taxi"? Det är frädigskrivna lappar med en rollperson, kort vem denne är, mår, vill etc.
Alla hör ihop i ett speciellt länknät, t.ex. 1A skall spelas mot 1B och C t.ex.
Detta innebär alltså att dessa kommer få åka i en taxi samtidigt och snack och situationer kommer att uppstå. Men de kan hoppa ur när de vill också, avsluta när de vill etc.
Men i alla fall så skall de regellöst och enkelt spela rollspel motvarandra. Tror ni det kan vara en bra övning, finns det att få tag i på nätet etc.?

Har ni fler tips och råd? :t100: :t100: :t20:

solvebring

Superhero
Vi skall ju inte direkt dricka alkohol, samt att jag tänkte mig lite seriösare. Så att det blir seriöst liksom, fast ändå inte spänt. Man behöver inte kunna något om rollspel och så utan kan köra direkt och testa på att vara en roll, hur det är att spela mot olika personer i gruppen vi kommer att vara etc.

Johan K

Gammal & dryg
Först & främst.. Fasen va'kul att du chansen till detta. hoppas dt går bra & du får ihop det hela !

Sedan till sjävla frågan då..
Alltså, sätt dig mede som är intreserade. Splea nått bärdspel, umgås, snacka om vad ni vill med rollspel & sådant. Jag skulle iaf tycka det vore trevligt att lära känan varandra på det sättet. När ni sedan lärt käna varandra lite bätre, så är det väll bara att tuta & köra igång.

Björn den gode

Swashbuckler
Taxi

Taxi av RÖ30 (rollspelare över 30) finns på sveroks scenariobank, dvs här, om jag länkat rätt.

Annars är once upon a time trevligt om man blandar rollspelare och andra, och dessutom väldigt lätt att komma igång med. Men kolla igenom taxi du, jag hade riktigt kul när jag spelade det i vart fall.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Låter som ni håller på att tappa fokus och gå in i apelsinkramande. Jaga rätt på nått konventsäventyr med färdiga rollisar och allt annat förberett. Spela och ha trevligt. Och om äventyret sög, tja, då var det uppenbarligen författaren det var fel på och ni kan visa hur det minsan skall gå till själva istället.

Krille

Super Moderator
"Hur dör nån?"

En kul och liten oseriös lek som sätter fart på påhittigheten och orsakar en massa balla skratt, Death Stakes, mer passande kallat "hur dör nån?".

En deltagare är spelledare och övriga är helt enkelt bara spelare. Spelledaren beskriver en väldigt farlig situation: "Brödraskapet har besegrat grottrollet och plötsligt rusar det fram orcher ur alla skrevor. Brödraskapet springer och springer och..." - och avslutar beskrivningen med den ena nyckelfrasen: "Åkej, hur dör nån?"

En av spelarna beskriver därefter hur någon dör, på coolast möjliga sätt. Man ska inte dö på något mjäkigt sätt. "Orcherna omringar dem. Gandalfs stav strålar med ljus, den enda ljuspunkten i ett hav av ondska. Gimli vrålar trotsigt, lyfter yxan och stormar horden. Han tar hugg efter hugg medan han klyver en väg genom orchflocken... till slut spottar han blod och brödraskapet måste lämna honom och fly."

Nu är det spelledarens tur. Han tar till den andra nyckelfrasen, "fast egentligen", och beskriver vad som händer så att personen inte dör. Personen ska förstås räddas på ett coolt sätt. "Fast egentligen, precis när Gimli ska storma orcherna så hörs ett kraftigt DÅN! Orcherna stannar upp och tittar längre bort i hallen där flammorna stiger. Och sen drar de, allihop. 'Vad är det där?' frågar Aragorn, och Gandalf svarar 'en balrog, en fasa från den gamla världen. SPRING!' Och brödraskapet springer, springer och springer, och försöker fly från balrogen."

Sen tar spelledaren till den första nyckelfrasen igen. "Åkej, hur dör nån?"

Detta upprepas tills något av följande tre villkor uppfylls:

<ul type="square">[*]En spelare kommer på en mjäkig död. "Sam snubblar på skosnörena och bryter nacken." "Meh! Vi spelar något annat." Spelarna förlorar.
[*]En spelare kommer på en så häftig död att spelledaren köper det. "Gandalf säger 'fly, era dårar!' och dras ner i djupet av balrogens eldpiska." "Åkej, det funkar!" Spelarna vinner.
[*]Spelledaren beskriver något som är så korkat att alla flyger på honom. "Balrogen lyfter sitt femtonmeterssvärd och ränner det genom Frodos bröstkorg." "Fast egentligen så har Frodo en mithrilbrynja... aj, men, sluta! Bort!" Alla vinner![/list]

Ovanstående lilla lek är ärligt snodd och översatt från spelet Death Stakes.

MrG

Swashbuckler
Improövningar är mitt spontana råd som kom igång, nu hinner jag inte beskriva eller kolla länkar, men det borde gå att hitta (har ni en dramalärare kan den säkert hjälpa till). Frys eller död på en minut (likt det Krille beskrev, fast inte) är bra uppvärmingsaker.

Annars kolla runt efter rollspelscenarion på nätet. Hos oss hittar du bl.a Abarax hand och Le space noir som jag tror ska funka bra för nya spelare (tror jag har haft med ickerollspelare vid speltest av båda). Färdiga karaktärer är guld i sånna sammanhang, och jag tror att det är enklare att börja utan system (men vet att andra inte håller med).

-Gunnar (som säger oss om Rollspelsbaren, men hänvisar till verk han varit med och skrivit)

solvebring

Superhero
Nåja.
Jag tror kanske att absolut första gången vi träffas så kan Kannesten ha en viktig poäng. Att bara sätta sig ned och snacka rollspel, typ göra någon kul små grej, förklara och definiera olika saker och ting och se vad alla vill, det vore väl verkligen den främsta starkpunkten?
...Så tycker jag det känns.
Kanske kunde man göra så att man helt enkelt kör lite av varje.
Man snackar lite, förklarar för helt oinvigda etc. först och ser vart intresset ligger. Sedan kan man ju släppa lös genom att dra något mindre scenario systemlöst, testa några roller ur Taxi och kör "Vem dör och hur?"-leken...
Det känns om en ganska bra introduktion för alla, tror ni inte?

Nkari

Veteran
Re: ??? [OT?]

annars är juh det där werewolf spelet ganska schysst o bryta isen med..

någon är jägare, siare, häxa o någe mer.. sen äre ett gäng varulvar av de som finns med.. sen har juh "spelledaren" ansvaret för att beskriva vad som händer under natten när varulvarna gibbar någon..

skitkul spel.. =)