Nekromanti Lite hjälp med Äventyr tack ^^

Sunnie

Veteran
Jag behöver ett socialt äventyr där karaktäderna lär känna varandra riktigt bra (och jag suger på att hitta på sociala äventyr), någon som har något sådant eller en länk till något likande? Det ska vara mycket hjärnarbete och karaktärernas uh... karaktär... ska framhävas riktigt mycket.

/Sunnie

Runde Rolf

Swordsman
Hmm tja du säger att du vill ha ett äventyr där "karaktärernas karaktär" får stort utrymme. Jag skulle vilja påstå att det nästan är omöjligt att flera olika spelgrupper ska kunna använda sig av samma lär-känna-varandra-äventyr. Försök istället att inte lägga ner så mycket på att göra det hela till ett äventyr utan placera dom istället allihop i en situation där de får kontakt eller blir beroende av varandra så brukar det lösa sig. Varför inte bara låta dom hamna mitt i ett krogslagsmål så att de tvingas ta hjälp av varandra för att fly vakten eller så kanske alla har tagit anställning för samma handelsman som behöver dom för att skydda dennes dyrbara varor?

Det är de råd jag kan ge nu såhär frammåt natten. Lycka till!

Ps. Snaaaaaaart är vi tillbaka!

Feuflux

omjonasson.se
Lite hjälp med Äventyr

Om du vill ha ett äventyr där dina spelares karaktärer ska framhävas riktigt mycket tror jag den bästa metoden vore att prata med alla dina spelare om hur de vill spela sin karaktär. Vill Riddaren gå på bal med hovdamerna och verligen leva ut överklassfasonerna, vill tjuven jaga skummisar i undre världen och pressa dom på information o.s.v. Väldigt svårt att få fram ett äventyr som framhäver RP:nas karaktärsdrag om man inte själv som SL skriver äventyret.

En idé till att föra ihop RP:na skulle vara att de allihop någon gång under sitt tidigare liv gjort någonting elakt mot en person som nu blivit mäktig och vill hämnas på alla som jävlats med honom. Samtliga RP får ett brev skickat till sig där de ombeds att komma till en vissa plats en viss tid. Brevet får vara utformat så att RP:na verkligen kommer dit. När alla RP:na är samlade så sätter skurken igång för att försöka mörda dem allihopa och de måste hålla ihop för att överleva.

Eller något i den stilen.

Sunnie

Veteran
Mjo... det som ska framhävas i rolslpelsäventyret är hus pass "goda" och "onda" de är, dock så verkar min kompis ha knåpat ihop någonting bra som får dem att grunnga geniknälarna lite /images/icons/smile.gif

/Sunnie

DiCif3r

Veteran
Re: Lite hjälp med Äventyr

Jo, det är ett ganska bra förslag, men det svåra är juh att det inte går att köra fler gånger (går gör det kanske men det är inte så roligt för spelarna).
För att lista ut ett bra socialt äventyr måste man juh veta vilka karaktärer som spelarna kör med..
Vet man det får man hitta på nått gemensamt mål för spelarna som passar in, om spelarna har gjort bra bakgrundsberättelser så kan man kolla igenom dem efter saker man kan länka ihop spelarna med..

Kanske att någon av karaktärernas släkting råkar illa ut och någon annan av dem har/vet botemedel, men när de ska hämta det så bökar det till sig för att en tredje av figurerna har gruffat med släktingar till den andra figuren och då.......
fjasödflödsk fa cjföasfäa föasdfjöadfff.............

Feuflux

omjonasson.se

Jo, det är ett ganska bra förslag, men det svåra är juh att det inte går att köra fler gånger (går gör det kanske men det är inte så roligt för spelarna).

Nu hängde jag inte med. Vad är det som inte går att spela fler gånger? Min idé om en gemensam fiende som försöker eliminera alla RP:na? Överlever dom så är det väl bara att fortsätta lira... förklara dig.

Sunnie

Veteran

Problemet är ju mest egentligen att dessa sociala rollspel kommer vara de första de gör. För att besluta om deras öde så behöver vi två spelledare känna till hur deras karaktärer reagerar i olika situationer, och vi spelar på ett sådant sätt att dessa egenskaper inte framträder förrän en bit in i rollspelandet.

/Sunnie