Nekromanti Lite hjälp med ideer till ett scenario.

Osbjer

Warrior
Hej alla, och jag ber om ursäkt om detta inlägg är på fel plats eller av för låg nivå.

Jag håller för tillfället ett scenario med mitt spelgäng som bygger på ett gammalt konventsäventyr "Högt över Pendon".

Plotten är kort att rollpersonerna blir inhyrda av kungens adjutant för att undersöka slottets nyckelmästare som betett sig underligt och kringsmygande på sistone. Hans dotter har blivit kidnappad av några adelsmän för att få kopior av slottets nycklar och en karta.

Anledningen till det är att adelsmännen (som har ägor i norra Zorakin) tröttnat på att kungen inte gör något åt problem med svartfolk från Svarta Tornet så till den grad att de nu beslutat sig för att likvidera kungen och tillsätta en adelsregering (kungen är barnlös).

Det adelsmännen inte vet är att kungen har blivit kontrollerad av en utsänd magiker från Svart Tornet. Magikerns agenda är att skapa kaos och inre stridigheter i landet, men förstås också att hålla kungen vid liv. Kungen har bjudit in stora delar av adeln till slottet och Pendon för festligheter och torneringar för att få närhet till dem oh skapa intriger mellan dem. Magikern har genomgått en metamorfos till en adelsman och har infiltrerat sig som kunglig rådgivare. För att hålla sin förtrollning i liv måste han dricka blod från adelsmän, så under äventyrets gång kommer adelsmän att hittas dödade på slottet eller runt omkring.

Det rollpersonerna hittills gjort är att leta reda på adelsmännen som ingår i komplotten genom att bryta sig in hos nyckelmästaren och hitta ett hotbrev. De kommer antagligen göra inbrott hemma hos en av adelsmännen och hitta ett brev som avslöjar komplotten mot kungen. Min tanke är att de på så sätt kommer sätta dit adelsmännen som då fängslas.

Vid en middag på slottet med adjutanten och några andra adelsmän ser en av rollpersonerna vid ett tillfälle hur den mystiska magikern smyger ut ur ett rum där de senare påträffar en död adelsman (som rollpersonerna saknar vid middagen efter att han gått iväg en stund).

---

Det jag skulle vilja ha hjälp med är ytterliggare händelser som skulle kunna inträffa. Gärna något som gör att de måste befria adelsmännan som de indirekt fängslat. Dessutom idéer om andra händelser som kan inträffa i staden eller på slottet.

Skriv gärna om det är någon del ni vill ha förtydligat (eller improvisera, jag är flexibel). Jag känner att det inte blir riktigt sammanhållet det här.

/j

solvebring

Superhero
Först och främst vill jag säga att du har ganska roliga idéer. Man får lite inspiration till intrigspel av det här.
Du verkar ha för vana att ordna scenarion som komma att innehålla många trådar, och intriger, och det är alltid kul.
Tror jag förresten fel om jag säger att du rippat mycket av din bas från plotten kommen av kung Théoden och Grima Ormtunga?

Nå, mitt försök till att hjälpa dig lite:
För längesedan... Ja, det var under min absoluta debut som SL till DoD, jag var kring 12-13 år sådär. Då hittade jag ett äventyr med mycket sådana händelser. Den utspelade sig nämligen på en kungliga (eller aristokratisk) bal. Intrigerna var heta och folket giriga och hemlighetsfulla. Intrig var ordet. :gremwink:

...Som jag minns det i alla fall, men det är ju snart 8 år sedan jag spelade detta.

Saken är den att det var faktiskt ganska bra. Vilken känns motsägelsefullt att säga med tanke på att jag fann det på Nimins.
...Tur var dock att jag mindes att jag fann det hos Nimins. Nu kommer jag dock inte ihåg några riktiga detaljer, mer än några tokigheter mina spelare ställde till med. Dock tror jag att det säkert kan bjuda dig på flertalet idéer att lägga till i din plott för att utöka intrigerna under tillställningen hos kungen.
Mycket nöjde, här! kommer äventyret.

Genesis

Ni dés ni maître
Hej alla, och jag ber om ursäkt om detta inlägg är på fel plats eller av för låg nivå.
Helt rätt plats, och "för låg nivå" vet jag inte ens vad det är, men det här tycker jag är ett utmärkt inlägg!

Jäkligt skönt scenario. Intrigspel rockar. Grejor man kan slänga in under festligheterna (spånar fritt här):

* En av adelsmännen anser sig bli förorättad av den förklädde magikern, som inte riktigt har koll på etiketten. De utkämpar en duell, och trots att magikern uppenbarligen knappt vet vilken ände som är fram på sin värja så lyckas han på något sätt vinna duellen.
* Någon anklagar rollpersonerna för att ha brutit sig in hos nyckelmästaren.
* En av gycklarna på festen är en lönnmördare, som plötsligt kastar en (förgiftad) kastkniv mot kungen. Kniven faller dock ned innan den nått fram.
* Ett högt skrik hörs från en korridor. Där ligger en ung man som i ena handen håller krampaktigt om en bit papper. På pappret står orden "Ni måste varna Hans Kungliga Majestät, innan det är försent!" signerat "M", eller någon annan cool bokstav.
* Rollpersonerna talar med en trevlig ung man som är orolig. Han har audiens hos kungen nästa dag, och skall framföra en bön om hjälp från kungen mot svartfolken som härjar vilt i hans hemregion. Nästa dag får rollpersonerna se honom mitt på torget, där han, iförd munkavle, skall halshuggas för majestätsbrott.

Måste tyvärr lägga mig nu, så jag hinner inte få fram mer. Lycka till!

Osbjer

Warrior
Jag tackar så mycket för hjälpen so far. Det är precis sådan feedback jag såg fram emot. Nu återstå att se hur äventyret utfaller ikväll. Om någon mer känner för att kasta in något mer så blir jag fortfarande väldigt tacksam.

/j

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tackar så mycket för hjälpen so far. Det är precis sådan feedback jag såg fram emot. Nu återstå att se hur äventyret utfaller ikväll. Om någon mer känner för att kasta in något mer så blir jag fortfarande väldigt tacksam.
Ikväll? Och här trodde jag att jag hade tid att sitta och grubbla :gremsmile:. Fler idéer:

* Adelsmännen sätter igång med attentatet och försöker mörda kungen. Blir de inte stoppade av rollpersonerna så lyckas attentatet. dock blir bönderna och handelsmännen oerhört upprörda, och hela riket balanserar på gränsen till inbördeskrig ...
* Kungen återfår tillfälligt kontrollen och börjar undra vad det är som pågår. Snart tar dock magikern tillbaka kontrollen och kungen försöker låtsas som ingenting hänt.
* En adelsman blir ertappad med en nyckelknippa som han inte borde ha. Om rollpersonerna har blivit misstänkta för inbrottet hos nyckelmästaren så kan man få till en skön förveckling där alla tror att de är inblandade (speciellt om adjutanten inte är tillgänglig för tillfället, typ om han blir mördad av adelsmännen).
* Jag gillar att blanda in rollpersonernas bakgrund i det hela. Om en av rollpersonerna är ädling kan han ju ha släkt i revolten, till exempel.
* En lojal adelsman kan tro sig ha kommit komplotten på spåren, men han har missuppfattat det hela, och tror att komplotten är riktad mot prästerskapet.

Eh, måste fika nu. Lycka till! Jag vet inte om några av mina idéer gav något, men de kanske åtminstone gav inspiration till bättre idéer :gremsmile:.