Osbjer
Warrior
Hej alla, och jag ber om ursäkt om detta inlägg är på fel plats eller av för låg nivå.
Jag håller för tillfället ett scenario med mitt spelgäng som bygger på ett gammalt konventsäventyr "Högt över Pendon".
Plotten är kort att rollpersonerna blir inhyrda av kungens adjutant för att undersöka slottets nyckelmästare som betett sig underligt och kringsmygande på sistone. Hans dotter har blivit kidnappad av några adelsmän för att få kopior av slottets nycklar och en karta.
Anledningen till det är att adelsmännen (som har ägor i norra Zorakin) tröttnat på att kungen inte gör något åt problem med svartfolk från Svarta Tornet så till den grad att de nu beslutat sig för att likvidera kungen och tillsätta en adelsregering (kungen är barnlös).
Det adelsmännen inte vet är att kungen har blivit kontrollerad av en utsänd magiker från Svart Tornet. Magikerns agenda är att skapa kaos och inre stridigheter i landet, men förstås också att hålla kungen vid liv. Kungen har bjudit in stora delar av adeln till slottet och Pendon för festligheter och torneringar för att få närhet till dem oh skapa intriger mellan dem. Magikern har genomgått en metamorfos till en adelsman och har infiltrerat sig som kunglig rådgivare. För att hålla sin förtrollning i liv måste han dricka blod från adelsmän, så under äventyrets gång kommer adelsmän att hittas dödade på slottet eller runt omkring.
Det rollpersonerna hittills gjort är att leta reda på adelsmännen som ingår i komplotten genom att bryta sig in hos nyckelmästaren och hitta ett hotbrev. De kommer antagligen göra inbrott hemma hos en av adelsmännen och hitta ett brev som avslöjar komplotten mot kungen. Min tanke är att de på så sätt kommer sätta dit adelsmännen som då fängslas.
Vid en middag på slottet med adjutanten och några andra adelsmän ser en av rollpersonerna vid ett tillfälle hur den mystiska magikern smyger ut ur ett rum där de senare påträffar en död adelsman (som rollpersonerna saknar vid middagen efter att han gått iväg en stund).
---
Det jag skulle vilja ha hjälp med är ytterliggare händelser som skulle kunna inträffa. Gärna något som gör att de måste befria adelsmännan som de indirekt fängslat. Dessutom idéer om andra händelser som kan inträffa i staden eller på slottet.
Skriv gärna om det är någon del ni vill ha förtydligat (eller improvisera, jag är flexibel). Jag känner att det inte blir riktigt sammanhållet det här.
/j
Jag håller för tillfället ett scenario med mitt spelgäng som bygger på ett gammalt konventsäventyr "Högt över Pendon".
Plotten är kort att rollpersonerna blir inhyrda av kungens adjutant för att undersöka slottets nyckelmästare som betett sig underligt och kringsmygande på sistone. Hans dotter har blivit kidnappad av några adelsmän för att få kopior av slottets nycklar och en karta.
Anledningen till det är att adelsmännen (som har ägor i norra Zorakin) tröttnat på att kungen inte gör något åt problem med svartfolk från Svarta Tornet så till den grad att de nu beslutat sig för att likvidera kungen och tillsätta en adelsregering (kungen är barnlös).
Det adelsmännen inte vet är att kungen har blivit kontrollerad av en utsänd magiker från Svart Tornet. Magikerns agenda är att skapa kaos och inre stridigheter i landet, men förstås också att hålla kungen vid liv. Kungen har bjudit in stora delar av adeln till slottet och Pendon för festligheter och torneringar för att få närhet till dem oh skapa intriger mellan dem. Magikern har genomgått en metamorfos till en adelsman och har infiltrerat sig som kunglig rådgivare. För att hålla sin förtrollning i liv måste han dricka blod från adelsmän, så under äventyrets gång kommer adelsmän att hittas dödade på slottet eller runt omkring.
Det rollpersonerna hittills gjort är att leta reda på adelsmännen som ingår i komplotten genom att bryta sig in hos nyckelmästaren och hitta ett hotbrev. De kommer antagligen göra inbrott hemma hos en av adelsmännen och hitta ett brev som avslöjar komplotten mot kungen. Min tanke är att de på så sätt kommer sätta dit adelsmännen som då fängslas.
Vid en middag på slottet med adjutanten och några andra adelsmän ser en av rollpersonerna vid ett tillfälle hur den mystiska magikern smyger ut ur ett rum där de senare påträffar en död adelsman (som rollpersonerna saknar vid middagen efter att han gått iväg en stund).
---
Det jag skulle vilja ha hjälp med är ytterliggare händelser som skulle kunna inträffa. Gärna något som gör att de måste befria adelsmännan som de indirekt fängslat. Dessutom idéer om andra händelser som kan inträffa i staden eller på slottet.
Skriv gärna om det är någon del ni vill ha förtydligat (eller improvisera, jag är flexibel). Jag känner att det inte blir riktigt sammanhållet det här.
/j