Nekromanti Lite Husregler

nordan

Swordsman
Skrivlusten var tydligen stor idag.

Här är några förslag till husregler för strid, och några nya stridskonsttekniker. Kritik välkomnas.

Dra reservvapen [Frivillig regel]
De flesta krigare har i strid någon form av sekundärt vapen, vanligen en dolk eller kniv. Vitsen med detta vapen är att det skall kunna användas då det ordinarie vapnet på något sätt kommer till korta (tappas, låses, etc).
Om man är inblandad i en strid med en motståndare (ej öppningsavstånd), och försvarar sig, kan man ges möjligheten att utnyttja detta vapen. Man gör en "snabbdragning" följt av ett snabt stickande utfall med vapnet. Svårigheten för ett sådant anfall är Svårt(Ob4T6), och svårigheten modifieras som alla andra anfall av utmattning, andra handlingar, etc. Vapnet måste vara lättillgängligt och anfallet måste ha anfallsvariationen "snabbt". Fördelen är att man har möjlighet att göra ett utfall även om ens huvudvapen är "låst" i en parad. Ett utfall av denna typ kräver en ledig hand, ELLER att man i samma manöver släpper ett annat vapen eller en sköld. För att försvara sig mot ett anfall av den här typen krävs ett normalsvårt slag mot insikt, vilket tillåter en valfri försvarsmanöver som modifieras som vanligt.
Denna manöver kan, under rätt förutsättningar, även använda sig av motståndarens vapen, men detta kräver att man är väldigt tätt engagerade (på grund av terräng, greppningar, etc.)
(Exempel: Stridsscénen på muren i "Ivanhoe")

Stridskonsttekniker:

Pansarträning
Kostnad: 2(1) Inlärningsslag: (RÖR+Stridsvana)/2
Rollpersonen är tränad att utnyttja sitt pansar för att upnå
en så god skyddsnivå som möjligt. Om ett anfall träffar
rollpersonen vet denne hur man vinklar kroppen för att
lindra skadorna (försämra vapnets infallsvinkel, "följa med" krossande anfall etc.)
När rollpersonen träffas skall ett normalsvårt(0b3T6) slag mot stridskonsten slås. Lyckas slaget minskas svårigheten för brytriskslag, amputationsriskslag och liknande med en tärning. Även slag mot rustningens brytvärde blir en nivå lättare.
Denna teknik kan naturligtvis bara användas mot anfall som rollpersonen kan upptäcka (Alltså attacker som normalt sett kan undvikas, pereras etc).
Tekniken kan användas även efter en misslyckad parad, undvikning etc. Om det var en undvikning är dock svårigheten en nivå högre(+Ob1T6).

Tränad blockering(*): <Hugg, Kross, Stick>
Kostnad: 1(0) Inlärningsslag: (RÖR+Stridsvana)/2
Denna teknik används för att lindra den skada som görs på användarens sköld vid en blockering (man använder alltså tekniker som inte stoppar anfallet "head to head", utan istället för anfallets energi åt sidan eller följer med anfallet. Detta påminner mycket om pansarträning, men utförs med en sköld och är automatisk.
Alternativ 1:När man slår slag mot sköldens brytvärde efter en blockering av den typ som tekniken inriktas på (H, K, S) blir slaget två nivåer lättare (-Ob2T6).
Alternativ 2: Effekten vid blockera-slaget skall läggas till sköldens brytvärde vid sådana slag.

Marukusu

Hero
I egenskap av mästare av boffer så kan jag med stolt hjärta säga att hur sköldens/rustningens vinkel i förhållande till det anfallande vapnet är i stora drag oväsentligt på slagfältet. När man står öga mot öga mot motståndaren så tänker man inte på hur man skall göra för att rustningen eller skölden skall klara sig utan skråmor, utan man tänker på hur man skall på bästa sätt besegra sin opponent. Nu är det en jädra skillnad på boffer och riktig strid, men grunden är densamma. Eons regler för strid och stridskonster är enligt min åsikt mycket bra och duger alldeles utmärkt för strid.

Summa summarum: kötta ner jäveln på fel sida av klingan, tänk inte på att komma undan med harnesket i behåll!

Jag skulle vilja se den där reservvapentekniken fungera utanför bioduken. Det är inte det att jag inte tror att den fungerar, utan det faktum att jag inte sett det någon annan stans än på tv och i böcker.

Selly

Level 5 Laser Lotus
" När man står öga mot öga mot motståndaren så tänker man inte på hur man skall göra för att rustningen eller skölden skall klara sig utan skråmor (...)"

Om man är en tränad kämpe så skall man inte behöva tänka på att hantera sin utrustning ordentligt - det skall ske reflexivt.

"Det är inte det att jag inte tror att den fungerar, utan det faktum att jag inte sett det någon annan stans än på tv och i böcker."

Tja, folk slåss sällan med svärd och dylika prylar ute på stan numer, så det är kanske inte så konstigt. ¬.¬;

Marukusu

Hero
Tja, folk slåss sällan med svärd och dylika prylar ute på stan numer, så det är kanske inte så konstigt. ¬.¬;
Har du någonsin varit på ett lajv, min gode herre??? I så fall, gå på ett, där fäktas det (iofs beroende på vilket sorts lajv) som bara fan vill jag lova.

nordan

Swordsman
"Jag skulle vilja se den där reservvapentekniken fungera utanför bioduken. Det är inte det att jag inte tror att den fungerar, utan det faktum att jag inte sett det någon annan stans än på tv och i böcker. "

Som sagt, var har du sett strider med vapen utanför bioduken? Lajv, ok. Men vilka lajvare har spenderat flera år på fäktakademier etc?

"När man står öga mot öga mot motståndaren så tänker man inte på hur man skall göra för att rustningen eller skölden skall klara sig utan skråmor, utan man tänker på hur man skall på bästa sätt besegra sin opponent. Nu är det en jädra skillnad på boffer och riktig strid, men grunden är densamma. Eons regler för strid och stridskonster är enligt min åsikt mycket bra och duger alldeles utmärkt för strid.

Summa summarum: kötta ner jäveln på fel sida av klingan, tänk inte på att komma undan med harnesket i behåll!"

Min tanke med de här teknikerna var mer att de skulle fungera som "omedvetna" intränade tekniker (man tränar dem medvetet, men de ska användas reflexivt). Syftet är inte att man vill ha "harnesket i behåll", utan att man av erfarenhet från tidigare skador (även under träning) utvecklar inbyggda reflexer och rörelsemönster för att skydda sig mot ytterligare sådant. Vad gäller skölden så handlar det om rent behov, det är fullständigt idiotiskt att försöka "frontalparera" en trukhyxa, men man kan ju häva den åt sidan?

Dock har du en självklar poäng i det du säger. Jag tror att ens ståndpunkt i fråga om "verklighetsgrad" spelar in (romanfantasy kontra den gråa elaka verkligheten), och den skiljer sig ju =)

Selly

Level 5 Laser Lotus
"I så fall, gå på ett, där fäktas det (iofs beroende på vilket sorts lajv) som bara fan vill jag lova."

Näe, där boffras det. Det är inte samma sak.

Phelan

Hero
Lite feedback och reaktioner. "Dra reservvapen"-tekniken verkar ju väldans specifik, men låt gå, om man är ute efter de cineastiska effekterna. Pansarträning känns dock rätt onödigt, faktiskt. Eons skadesystem är anpassat efter att den man slår på är en person som inte vill bli träffad, och som, även om en träff går in, gör så mycket som möjligt i form av mindre undanmanövrar etc för att skadan inte ska bli maximal. Att ha en teknik som specifikt framhäver något som redan är medräknat känns därför onödigt. Däremot är det kanske en poäng att betona att det dels finns en regel för nådastöt, dvs när man ska ta livet av en helt försvarslös person. Sen tillämpar jag som SL en regel som gör att om man anfaller en person som är i mycket ofördelaktigt läge, t ex ligger ned eller är omedveten om attacken, så gör man +Ob1T6 extra i skada tack vare detta. Mao, i situationer där det är tveksamt hur mycket av det naturliga försvaret som en person kan tänkas utnyttja kan man tillåta att skadan blir större, men det är inte så stor vits att mildra effekten som skador gör enligt reglerna då de utgår från att personen som träffas gör så mycket som möjligt för att mildra skadan.

Vad gäller sköld och brytvärde så nyttjar vi en annan, enkel husregel som säger att det är bara den med sämst effekt (jämför anfallsslagets effekt mot paradens effekt) som kan ta skada på sitt vapen eller få det förstört, dvs BRYT-reglerna appliceras bara åt ena hållet.

Mvh / Phelan

nordan

Swordsman
"Eons skadesystem är anpassat efter att den man slår på är en person som inte vill bli träffad, och som, även om en träff går in, gör så mycket som möjligt i form av mindre undanmanövrar etc för att skadan inte ska bli maximal."

Jag har alltid tänkt mig motsatsen, och just därför fick jag idéerna till manövern. Tack för upplysningen =)

Marukusu

Hero
Vad gäller skölden så handlar det om rent behov, det är fullständigt idiotiskt att försöka "frontalparera" en trukhyxa, men man kan ju häva den åt sidan?
Eller skita i att använda skölden och hoppa bakåt några steg, allt annat är idiotiskt mot en thrukyxa!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Finns blankvapenlajv? [OT]

Tumregel: de flesta lajvare har inte fått nån ordentlig stridsträning. Oavsett vad det gäller för slags lajv. Det finns bättre ställen att kolla på om man vill se folk slåss ordentligt. Men det här är irrelevant för tråden, så privva om du vill fortsätta (jag tycker inte att det finns så mycket mer att säga).

nordan

Swordsman
Som sagt i andra inlägg, så menar jag inte att tekniken ska vara avsedd för att skydda ägodelarna i sig, utan att skydda sig själv. Går skölden sönder så går ju skadan igenom (i ett "realismsimulerande" scenarion). Vitsen med att styra bort skada från skölden är alltså EGENTLIGEN att skydda sig själv, INTE skölden.
Man kanske kan skriva om själva tekniken så att den lägger mer betoning på det istället (iaf förtydligar)

nordan

Swordsman
Sant som det är sagt. Såvida inte man ingår i en sköldmur etc och inte kan det, eller hindras av terräng, eller står på knä, etc.

[H2O]

Veteran
Re: Finns blankvapenlajv! [OT]

Ja, hårt koreograferade.

De flesta lajvare suger dessutom apa på att slåss. Tacka sjutton för det när man slåss med ett gummivapen som som bäst väger 100 gram. Dessutom finns ju oftast den intressanta regeln "hugg aldrig uppifrån"....ehh, jaha? Det är ju effektivt.

Nej, strid på lajv är fjolligt och aldrig närheten av den "äkta" varan. Har man gått minst en "keiko" vet man skillnaden :gremwink:

Marukusu

Hero
Oi! Lägg av å rota i gammalt tjafs!

Jag ville bara få slut på den här )&@$¤ tråden, OK? Och seriöst, hur jävla puckad får man va om man INTE slår motståndaren i huvudet?!

/Marukusu, slicer of skulls

Hjalle

Swashbuckler
Ok, likt andra i tråden tycker jag att husreglerna kanske inte känns helt realistiska, men jag ska bara kommentera lite om den däringa Tränad blockering:
Det skamligt att den har 0 i kunskapskostnad ! Åtminstone 1 borde den ha. Ok.
Annars så kör jag faktiskt med att man alltid lägger till effekten på Bryt, annars säger det bara "kttiuooiipt" och så går svärdet (/skölden) av...det har varit uppe förut.

-Hjalle