Nekromanti Lite magiteori

Avslagen_Cola

Warrior
Det kan ju i såna fall bli en uppdelning av magikerna, de som anser att man endast ska använda gester och de som anser att man endast ska använda ord :gremwink:
Detta innebär att de flesta skolor endast lär ut antingen det ena eller det andra och kastar skit på de skolor som inte gör som de gör :gremgrin:
Sen kanske vissa besvärjelser anpassas av flexibla magiker, osynlighetsbesvärjelser enbart använder gester medan repuppknytarbesvärjelsen enbart använder ord.

Tycker det där med egen kraft låter bra, man kan ju säga att sanna namnet ger lika många tärningar i bonus som man har i rang (enligt mig föds man med en rang som inte kan ökas, eftersom ens sanna namn logiskt sett inte borde förlängas) så detta innebär att en drake som vet en människas sanna namn får 8 nivåer lättare (!). Blir detta för über? Man kan tänka att ens egna sanna väsen påverkar den andres om man vet det sanna namnet.

Enligt mig ska förresten alver ha rang 4. Eventuellt ska drakar ha mer än 8 och så ska det finnas två sortes rang, själslig och kroppslig där vandöda har kroppslig och därför kan stoppas av skyddscirklar. Människans rang är däremot endast själslig och därför används kroppens styrka för att ta sig igenom, dock används själens rang om en schaman ska ta sig ut ur ett pentagram med enbart sin själ.
Demonernas kroppar skapas av deras själsliga rang så därför går även de att stänga in.
En lisch har enligt mig både kroppslig och själslig rang, kroppens rang är 12 då det är så många filament som finns däri medan själens rang är densamma. Möjligtvis lite högre, men 12 låter för mycket om man jämför med drakens 8. Alternativt höjer man drakens rang och låter lischen vara über jämfört med en människa.

Detta blev visst lite OT, hör ju hemma i rangketchup, men wtf :gremtongue:

Evil Peter

Hero
Ja, allt som kan skapa debatt och osämja i diskussioner magiker emellan är bara bra. :gremwink: De verbala invokatörerna fnyser åt de viftande magikerna som använder fysisk invokation men de kan alltid enas i deras ogillande av de slarviga extemporatörerna som har mage att använda både och. Extemporatörerna i sin tur tycker de andra är rigida stofiler som klamrar sig fast vid väggarna och klarar sig inte lika bra som de själva som törs släppa taget och vara fria.

Angående regeln om olika bonus beroende på rang beror det ju så väldigt mycket på hur man sköter hela rangfrågan. Jag vet dock inte riktigt om den bonusen behövs då de som har väldigt hög rang brukar vara de som inte behöver bonusar för att lyckas med stordåd. :gremsmile: Jag har själv inte gjort någon slutgiltig fundering över rangfrågan så jag kan inte riktigt säga var jag själv står.

Archelon

Veteran
Hur gör ni andra när någon misslyckas med nån del efter alstra slaget i en formaliserad besvärjese? Hos mig behöver de inte (Än iaf) dissipera för att köra igenom hela proceduren på nytt, dock tar det den fulla tiden.

Om man plockar ut <alstra> ur en formaliserad besvärjse blir det inte lite fjuttigt om man har en Ljus besvärjse där endast besvärjseslaget ingår, eller?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Hos oss (Tokons Tokar) så måste vi disapera filamenten innan vi kan göra något annat dvs slåss, väva ny magi och så vidare.

Samt så är vår spelledare sadist, för om du fumlar med transformering så slumpas det fram vilken aspekt dom blir till innan dom försvinner okontrollert och kronotropi är inte roligt att drabbas av då.

Archelon

Veteran
Jag är mycket förtjust i Eons magi system men vissa delar känns som de skulle behöva kastas om en del (Tyvärr är det ju mycket krångligare att patcha böker än vad det är med mjukvara)

Eons magi är ju menat att det ska vara jordnära och inte dunderepiskt men på vissa punkter kan det dock behövas en liten knuff uppåt.
Formaliserad magi kan kännas bristfällig vad det gäller att kombinera effekter men det kanske också är meningen. Hade en spelare som ville konstruera en blända magi med mer fokus på smärta så han tryckte in lite psykoropi i det hela, det slutade med att den blev högst inneffektiv. den första förblindade offret i 3 rundor och gjorde 3 smärta medan den andre förblindades i en runda fick ob1t6+1 i smärta men tog ytterligare en runda och lägga med mycket större fummelchans.

Nåja, om vi nu säger att vi ska köra systemet i mixern så kan man ju spekulera i hur det hade fungerat om man la till ett antal saker.
1. Att formaliserade besvärjeser endast använder antingen verbal eller kinetisk invokation.
2. Improvicerad magi KAN använda meta effekter.
3. Transformerings svårigheten avgörs av antalet filament (möjligen med ett i förlust som kan kan elimineras med en tärningsvårare som brukligt) istället för de fasta värdena. Detta då aspekter är aspekter och inte halvgenomträngande i varandra.
4.Komlexiteten (hur mycket minne en sak kräver,typ) för en memorerad besvärjese är antalet handlingar isället för antalet använda filament vilket enligt mig verkar mer logiskt och gör att inte alla springer runt med magniud ett besvärjelser där effekten ingår på köpet plus att hög magnitudare inte tar massa minne vilket också verkar knasigt. Dock har en besvärjelse fortfarande en magniud som används vid alkemiska processer osv.

Sen vill att det händer något med ritualmagi, har aldrig varit med om att det använts i annat syfte en att frambringa demoner och elementandar. Jag har en del impulsidéer som knapp ens tänkts igenom :gremtongue:
Räckvidden är ofta det som gör att det inte används så kanske man kan 10dubbla alla räckvidder eller att det ökar med +30m, +60m, +90m, +120m osv.
När man alstrar kan man alstra flera gånger ur samma aspekt vilket tar en halvtimme var men man kan inte sänka svårighetsgraden och antalet filament får inte vara lika någon av föregåenda alstringar.
Varför behöver man ritual för ritualer och inte besvärjelse?
Ta den enkla vägen ut och ge ritualer en tärning lättare på alla slag rdan från början eftersom det ändå tar 30min för varje handling vilket tyder på nån slags perfektion.

k7e9

Hero
Är det inte så rent regelmässigt att om man fumlar transformering, så slumpas det fram en aspekt som dissiperar okontrollerat (som du säger att din sl gör)...

Om jag har för mig rätt så är det en tabell som man slår på för att ta reda på vad det blir för aspekt av det, dock är det störst chans att det blir någon av de aspekter man transformerade ifrån eller till...

Avslagen_Cola

Warrior
Hur gör ni andra när någon misslyckas med nån del efter alstra slaget i en formaliserad besvärjese? Hos mig behöver de inte (Än iaf) dissipera för att köra igenom hela proceduren på nytt, dock tar det den fulla tiden.
Om alstra-slaget misslyckas händer ju inget, men om något annat misslyckas måste de dissipera filamenten då en misslyckad transformering innebär att filamenten börjar dissipera, sen är det upp till magikern om de ska dissipera kontrollerat eller okontrollerat.

Om man plockar ut ur en formaliserad besvärjse blir det inte lite fjuttigt om man har en Ljus besvärjse där endast besvärjseslaget ingår, eller?
Du har så rätt, har kommit fram till att den tanken hör hemma hos improviserad magi, där behöver man ju bara effekten.

Avslagen_Cola

Warrior
1. Att formaliserade besvärjeser endast använder antingen verbal eller kinetisk invokation.
2. Improvicerad magi KAN använda meta effekter.
Detta tycker jag är bra.

3. Transformerings svårigheten avgörs av antalet filament (möjligen med ett i förlust som kan kan elimineras med en tärningsvårare som brukligt) istället för de fasta värdena. Detta då aspekter är aspekter och inte halvgenomträngande i varandra.
Tycker att detta är bra då man inte klarar sig lika bra på ett fåtal alstra-färdigheter samtidigt som transformeringar av ett fåtal filament bli enklare.
Dock anser jag att motpoler inte alls ska gå att transformera mellan, dvs mellan biotropi och nekrotropi. Observera att fototropi och skototropi inte är motpoler då dessa aspekter kan existera tillsammans.
Dock tycker jag det är bra att det inte finns några lätta transformeringar.

4.Komlexiteten (hur mycket minne en sak kräver,typ) för en memorerad besvärjese är antalet handlingar isället för antalet använda filament vilket enligt mig verkar mer logiskt och gör att inte alla springer runt med magniud ett besvärjelser där effekten ingår på köpet plus att hög magnitudare inte tar massa minne vilket också verkar knasigt. Dock har en besvärjelse fortfarande en magniud som används vid alkemiska processer osv.
Håller inte med här, det är ju svårare att hålla reda på fler filament samt mer komplext att väva samman fem filament och även svårare att hålla denna process i minnet.

När det gäller ritualmagi så anser jag att tidsåtgången är totalt orealistisk! Man borde sänka tidsåtgången till nånstans mellan 1 och 10 minuter. Däremot kan det krävas att platsen där ritualen hålls måste förberedas med pentagram el. dy.l.
Dessutom tycker jag att man ska få långtidsutmattning mycket snabbare när man håller på med ritualer, kanske efter den första halvtimmen eller så. Det är svårt att vara koncentrerad i flera timmar på en enda sak.

Dessutom har jag en tanka att det ska finnas effekter som kräver filament från flera aspekter, typ iskast som kräver hydrotropi och kryotropi.

Archelon

Veteran
Dock anser jag att motpoler inte alls ska gå att transformera mellan, dvs mellan biotropi och nekrotropi. Observera att fototropi och skototropi inte är motpoler då dessa aspekter kan existera tillsammans. Dock tycker jag det är bra att det inte finns några lätta transformeringar.
Biotropi och nekrotropi behöver inte nödvädigvis vara motpoler. De kanske är så att de lika mycket som andra samverkande krafter kan göra just det och existera i balans. Hur blir det i så fall med pyrotropi kontra hydrotropi, är de motsatser?

Håller inte med här, det är ju svårare att hålla reda på fler filament samt mer komplext att väva samman fem filament och även svårare att hålla denna process i minnet.
Så du menar altså att det är så mycket svårare att veta hur du ska bolla med 5 filament så att det är försumbart i förhållande att samma besvärjelse också inhåller 5 handlingar?

Hur ställer du dig till föjande: En effekt tar 1 i minne men det gör också en magnitud 1 besvärjese där du får den effekt som ingår på köpet. Ser du detta som ett problem?
kan man abusa detta genom att han en effekt på styrka noll med i en besvärjelse så man kan 2-3 effekter och det bara kräver 1 i minne? jag skulle inte tillåta det i vart fall :gremtongue:

Dessutom har jag en tanka att det ska finnas effekter som kräver filament från flera aspekter, typ iskast som kräver hydrotropi och kryotropi.
De har ju några stycken effekt som helt är beroende av en annan effekt för att fungera. Men o andra sidan kan du nog få fram ditt isklot med kondensera vatten, sen sänka temperaturen på det, levetera det och slutligen använda rörelse för att få det at glida iväg med en hiskelig fart mot ett mål...

Avslagen_Cola

Warrior
Biotropi och nekrotropi behöver inte nödvädigvis vara motpoler. De kanske är så att de lika mycket som andra samverkande krafter kan göra just det och existera i balans. Hur blir det i så fall med pyrotropi kontra hydrotropi, är de motsatser?
Kanske är bäst att låta det vara som det är enligt boken helt enkelt.

Så du menar altså att det är så mycket svårare att veta hur du ska bolla med 5 filament så att det är försumbart i förhållande att samma besvärjelse också inhåller 5 handlingar?

Hur ställer du dig till föjande: En effekt tar 1 i minne men det gör också en magnitud 1 besvärjese där du får den effekt som ingår på köpet. Ser du detta som ett problem?
kan man abusa detta genom att han en effekt på styrka noll med i en besvärjelse så man kan 2-3 effekter och det bara kräver 1 i minne? jag skulle inte tillåta det i vart fall
Egentligen borde både antalet handlingar och magnituden spela roll... Kanske man ska slå ihop allting till nån slags gröt?

Skulle absolut inte tillåta effekter med styrka noll då det aldrig strår 0+ på styrkan. Däremot anser jag att när man kan en effekt så innebär det att man kan göra den som en besvärjelse på lägsta magnituden för den effekten. Allt annat är ologiskt men enligt vissa mer spelbalans.

De har ju några stycken effekt som helt är beroende av en annan effekt för att fungera. Men o andra sidan kan du nog få fram ditt isklot med kondensera vatten, sen sänka temperaturen på det, levetera det och slutligen använda rörelse för att få det at glida iväg med en hiskelig fart mot ett mål...
Egentligen tycker jag att magin borde fungera på detta viset, t.ex. astrotropins effekt stjärnfall känns konstig. Meteorer som ger Ob1T6 krosskada?
Då kan man ju ha användning av att vara duktig på magi och uppfinningsrik, is har fördelen att vara formbar och därmed kunna orsaka antingen kross eller stickskada. Frågan är bara hur mycket skada man ger. Ska man jämföra det med fallskada?