Nekromanti Lite matte så här på fredag kvällen...

Konrad Konvalj

Myrmidon
...Så här va.

Det är dags för Kånkel att skapa några matematiska problem till sin arbetarpöbel och då tänkte jag att matematiker, lärare och allmänt bildat folk från forumet kan hjälpa mig göra det hela rätt. Jag kan tänka mig att det finns en och en annan matematiker på forumet (<-- läs BDG)

* Jag behöver det hela snyggt och pedagogiskt upplagt så att jag kan vidareförmedla det till pöbeln på ett någorlunda pedagogiskt vis. Uppgiften är troligen inte lämpad K.K men nu gör vi det hela så allt blir bra.

* Jag kan tänka mig att det finns en och en annan matematiker på forumet (<-- läs BDG) som kan se till så att det är rätt uträknat för annars lär jag ju stå som ett fån om jag har fel på "min" egen uppgift.

1.

Ponera att vi har Handelsvara-Y som kostar 8700:- inklusive moms ut till kund. Handelsvara-Y står ute i en snödriva och lagom till våren tinar den fram och är sopslut. Handelsvara-Y är osäljbar och skit värd.

Hur många Handelsvara-Y måste säljas för att få igen den förlorade summan är den slutgiltiga frågan?

I beräkningen behöver vi inte lägga in att någon pöbel måste städa bort Handelsvara-Y och kanske åka och slänga den på tippen. Det får vi räkna med som en extra förlust.

Handelsvara-Y = 8700kr brutto inklusive moms ut till kund
Handelsvara-Y = 2296:80kr netto exklusive moms

2.

Samma handelsvara och samma tveksamma behandlande av Handelsvara-Y, men med en liten tvist.

Kund som brukligen handlar Handelsvara-Y har en rabatt på 20%. Hur många Handelsvara-Y måste då säljas för att täcka upp för den sopsluta Handelsvara-Y?

--->><<---

Är jag otydlig? Hur gör jag en passande formel för det hela och hur presenterar jag det på ett vettigt vis för arbetarpöbel?

Jag fortsätter.

3.

Handelsvara-X beställs hem till kund. Den kostar 3600kr netto exklusive moms i inköp. Kund har ännu inte fått något pris och jag vill ju tjäna en liten hacka på det hela. Låt säga 25 pinnar.

Hur mycket skall kund betala för Handelsvar-X?

Kund väljer i det här läget att skita mig i ansiktet och säga att han inte vill ha Handelsvara-X. Jag är ju en förlåtande säljare så jag lägger upp Handelsvara-X på hyllan och den lär ju troligen aldrig bli såld.

För att nå nollresultat på det där satans inköpet av Handelsvara-X måste jag nu sälja Produkt-Z och Produkt-L för 3600kr. Min vinst per Produkt-Z är 30% av 120kr inklusive moms och min vinst per Produkt-L är 35% av 200kr inklusive moms. Hur många av Produkt-Z respektive L måste jag då kränga för att nå nollresultat?

-->>--

Funkar det? Är jag ett anus? Är det skit. Så. Jobbamämä!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kånkel Kavaj said:
1.

Ponera att vi har Handelsvara-Y som kostar 8700:- inklusive moms ut till kund. Handelsvara-Y står ute i en snödriva och lagom till våren tinar den fram och är sopslut. Handelsvara-Y är osäljbar och skit värd.

Hur många Handelsvara-Y måste säljas för att få igen den förlorade summan är den slutgiltiga frågan?

I beräkningen behöver vi inte lägga in att någon pöbel måste städa bort Handelsvara-Y och kanske åka och slänga den på tippen. Det får vi räkna med som en extra förlust.

Handelsvara-Y = 8700kr brutto inklusive moms ut till kund
Handelsvara-Y = 2296:80kr netto exklusive moms
Kom på mig själv. För att få tillbaka cashen för Handelsvara-Y som snöat sönder krävs det alltså att sälja ett antal Handelsvara-Y för att nå noll. Kanske är läge att lägga in en bonusfråga där som visar på hur mycket vinst som ryker i och med att det måste säljas saker för att nå noll? Är det fresh? Jag tror det men det skulle kännas bra om någon skrev att jag är något på spåren där.

Pilzefrau

hon/henne
Jag förstår inte första frågan.
Är det

a) Du har en viss mängd av varan som har blivit förstörd, och alltså kostat dig... 2296:90 plus moms? Du har mer av varan på lagret som inte är förstörd. Hur mycket av den oförstörda måste du sälja för att gå jämnt ut? Dvs hur mycket av varan måste du sälja för att tjäna 2296:90 plus moms?

eller

b) Du har en viss mängd av varan, och det du inte säljer kommer bli förstört till våren. Hur mycket av den måste du sälja för att inkomsten från det sålda ska täcka upp inköpspriset för allt (dvs även det förstörda)? Dvs om du säljer andel X av varan så har du tjänat 8700*X pix, men fortfarande betalat 2296:90 plus moms i inköp, oavsett vad X var.

Är det a) så är det mest ett komplicerat sätt att fråga "Hur mycket av Y behöver jag sälja för att tjäna (2296:90 plus moms)?". Det kräver i sin tur att du räknar ut hur mycket du tjänar på ett exemplar (8700 - (2296:90+moms)).

Konrad Konvalj

Myrmidon
Som du ser Pilzemannen så är jag inte gjord för pedagogiska uppgifter.

Hur som så har jag gjort så här:

1. Ett paket virke/brädor ligger ute hela vintern och tinar fram lagom till våren. Allt är förstört och det är helt osäljbart.

* Virkespaketet kostar 4592kr netto exklusive
* virkespaketet kostar 7462kr brutto inklusive

A. Hur många virkespaket måste säljas för att nå nollresultat?
B. Hur mycket i pengar räknat förlorar vi i vinst i den här processen?

Vi behöver inte räkna in hanteringskostnaden för detta. Någon måste trots allt slänga bort virket och städa upp det hela och sådant kostar också pengar, men lägg inte in det i beräkningen.

(Rätt lätt matematik egentligen, eller?=)

A = 3.3 (ungfärt) virkespaket måste säljas för att nå nollresultat.
7462-moms = 5969-4592(inköp)= 1377kr(vinst)
4592(inköp)/1377(vinst)= 3.3 virkespaket

B = 5900kr (ungefärt)
3.3x1377=4544+1377(det trasiga paketet)=5921kr

2. Samma virkespaket förstörs av väder och vind. Virkespaketet är dock inte någon storsäljare till privatpersoner utan det säljs endast till byggkunder som har 20% rabatt så klart.

A. Hur många virkespaket måste säljas för att nå nollresultat?
B. Hur mycket pengar i potentiell vinst räknat förlorar vi i den här processen om vi fått fullt betalt utan rabatter?

A = 25 virkespaket måste säljas för att nå nollresultat
B = 35.800kr! (ungefär) om privatsvensson cashar upp.

(7462-moms-20%= 4775-4592=183kr, vinst per virkespaket. 4592/183=25 paket måste säljas för att nå 0)

(1377*25+det förstörda paketet 1377 = 35800kr ungefär)

Det kanske är lämpligare att översätta till jämna siffror??

Netto 5600
Brutto 10.000

Vinst 2400
2,33 st
Förlust 7992:-

Vinst 800
7 st
Tappad vinst 19200

3.

Kund beställer en udda modell av tapet utan att kolla av priset först.

* Tapeten kostar 450kr netto / rulle och kunden har beställt 8 rullar.

A. Vi vill tjäna en hacka och ha en 40 marginal. Vad skall kunden betala?

A = (450/0,6)= 750*8+moms = 937,5kr*8 inklusive moms = 7500:-

B. Kunden vill inte ha tapeten. Den är för dyr och för ful. Rullarna blir liggande och skräpar på lagret i 7 år och troligen kommer ingen någonsin att köpa dessa om vi inte lämna -70%

Hur mycket har vi torskat på affären?

B= 7500:- -70% = 2250-moms = 1800. Netto =450x8 = 3600 - 1800 = -1800kr

Också rätt lätt matte och visar rätt tydligt vad som händer om något beställs och sedan måste skänkas bort. Istället för 2400+ landar vi på 1800-

Det får duga åt pöbelknegarna. Jag glömde ju påpeka att jag måste presentera det hela runt 15.00 idag.

anth

Vetefan
Spontant tycker jag att du ska använda stapeldiagram som visar hur vad varje del av totalpriset är.

Återkommer med utförligare svar när jag sitter framför en riktig dator och inte på det här bärbara härket.

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
Spontant tycker jag att du ska använda stapeldiagram som visar hur vad varje del av totalpriset är.

Återkommer med utförligare svar när jag sitter framför en riktig dator och inte på det här bärbara härket.
Grejen är nog att jag inte fixar ett stapeldiagram ur röven innan 15.00 så jag får nog låta pöbeln stå ut med undermålig pedagogik istället.

anth

Vetefan
Konrad Konvalj said:
anth said:

Grejen är nog att jag inte fixar ett stapeldiagram ur röven innan 15.00 så jag får nog låta pöbeln stå ut med undermålig pedagogik istället.
innan 15 idag?
Jag trodde det var till måndag.
Har du tillgång till rutat papper och linjal kan jag berätta hur du kan fixat på et par minuter. Det går nog även med vanligt vitt papper också.

Brynolf

Dum fan
Ser ut som att du räknar rätt. Vet inte riktigt vad ett stapeldiagram skulle medföra tillföra.

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
Konrad Konvalj said:
anth said:

innan 15 idag?
Jag trodde det var till måndag.
Har du tillgång till rutat papper och linjal kan jag berätta hur du kan fixat på et par minuter. Det går nog även med vanligt vitt papper också.
Äh, det är lugnt. Jag skissar på stora tavlan ur röven istället och kladdar dit lite summor så ser det proffsigt ut.

Brynolf

Dum fan
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Ser ut som att du räknar rätt. Vet inte riktigt vad ett stapeldiagram skulle medföra tillföra.
Har jag räknat del hänger vi dig Brynte.
Självklart! Helt enligt logiska Cybertronska lagar.