Nekromanti Lite mer hjälp.

Draokdodir

Veteran
Norra trudvang, i en liten by kallad Forslunda.
Tack för alla svaren jag fick men nu dök ännu ett problem upp.

(jag är nybörjare som spelledare)

Och en utav spelarna spelar en lite konstig figur som hela tiden tar död på alla andra i spel gruppen. (Han säger att hans karaktär är sådan) och det är ju klart att man ska spela sin karaktär som han är, men det är väl inte ett dugg roligt om man ska döda sina egna med spelare (eller nästan döda)?

Ska jag inte tillåta dom att göra så? hjälp mig.

WhitePaladin

Veteran
Slutordet om en karaktär passar in i gruppen är alltid spelledarens. Om spelaren vill ha en så destruktiv karaktär och envisas, så måste du sätta ner foten.

Försök att få din spelare att ändra sig, för dety kan annars leda till att de andra spelarna tröttnar och slutar dyka upp på era möten!

Eksem

Champion
Tja, jag skulle prata med honom och förklara att ett sådant beteende gör att ingen annan har roligt, och då kanske han borde välja att spela en annan slags rollperson. Eller kanske inte spela överhuvudtaget.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, det enklaste är ju att säga vad du tyckler om det.. Fast iog så kan det ju åxå vara svårt, men ändå.. Men för att det ska vara skoj att fortsätta spela så är det nog det bästa att säga vad du tycker om hans spealnde.

Legioth

Swordsman
och det är ju klart att man ska spela sin karaktär som han är
Är det lika klart att han får spela med sin karaktär om den är som den är?

Det viktigaste med rollspel är att man skall ha roligt, och jag gissar att det inte blir så värst roligt för de andra. Därför borde du berätta att du vill att han antingen slutar förstöra för de andra med sin karaktär eller att han gör en ny karaktär, som inte förstör.

Om det inte hjälper så finns det bara en lösning, sluta spela med typen.

Exakt samma system existerar i alla sandlådor; ingen vill leka med den som hela tiden förstör andras sandslott!

Pantzar

Veteran
Hej!

Jag är själv SL och jag har också havt en sådan situvation som du...

Jag har ett ganska bra tips:

Sätt den "stökiaga" rollpersonen i en väldigt svår situvation och ge honom/henne mindre ÄP.

Troberg

Sinister eater
Ska jag inte tillåta dom att göra så?
Du gå in i egenskap av spelledare och säga till att "nu får du fan skärpa sig", men det är nog inte den bästa lösningen.

Den bästa lösningen är om spelvärlden faktiskt reagerar. Bara för att det är fantasy så accepterar inte folk vad som helst. Skicka stadsvakten på honom, handlare stänger affären när han kommer förbi, potentiella allierade vägrar samarbeta med honom eller hjälpa honom, lynchmobbar/uppbåd jagar honom, världshusvärden spottar i soppan när han inte ser, barnen springer skrikande iväg när de ser honom, han blir inte insläppt innanför stadsmurarna, låt honom se effekterna av hans handlande (änkan till killen han slog ihjäl sitter och tigger pengar med ett allvarligt sjukt och undernärt barn et cetera) och så vidare. Det är trots allt en levande och trovärdig värld du ska gestalta, handlingar har effekter, folk reagerar.

Låt världen ta hand om problemet åt dig.

Baelor

Veteran
Och en utav spelarna spelar en lite konstig figur som hela tiden tar död på alla andra i spel gruppen. (Han säger att hans karaktär är sådan) och det är ju klart att man ska spela sin karaktär som han är, men det är väl inte ett dugg roligt om man ska döda sina egna med spelare (eller nästan döda)?

I denne situasjonen burde du gjøre det enkelt. Bruk din makt som spilleder, og bruk de to viktigste reglene i rollespill-genren sin histore....
1: Spillederen har ALLTID RETT!!!!!!
2: Se ovanstående regel.........

En annen definisjon er:
Spilleder = GUD.
Sur Gud = lyn fra klar himmel. eller lignende. (treff spilleren der det gjør vondest.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ska jag inte tillåta dom att göra så? hjälp mig.

Du ska döda spelaren ifråga.

Ta något tungt, trubbigt föremål och banka honom till döds. Detta ger nämligen störst tillfredställelse. Svinga ditt mordvapen i vackra cirkelrörelser och känn hur din vrede långsamt ebbar ut när kräkets huvud spräcks med det där underbara ljudet. Fortsätt gärna att banka långt efter att han är död, för att driva ut det sista av adrenalinet ur kroppen.

(mitt tålamod med jobbiga spelare är mycket litet).

WhitePaladin

Veteran
Mord? Allan Rubin kommer springande då...

Vi ska nog inte uppmuntra till mord - det finns redan folk om skyller sina gärningar på rollspel - kommer ni inte ihåg Allan Rubins och Livets Ord´s predikningar om rollspel i början av 90-talet?

Ta hellre död på spelarens karaktär ett par gånger, så kanske han lär sig. Oavsett hur stark han är, så lär han knappast överleva tre pilar avlossade av några alver i en skog där han av nån anledning hamnat på egen hand i et sidoäventyr och alverna känner tydligt stanken av hans ondska...

Eller låt honom bli överfallen av tre-fyra resar, eller överfallen av ett gäng rånare i en mörk gränd, gärna med handarmborst...

Förr eller senare bör spelaren fatta att såna kraktärer inte accepteras och antingen tänker han om, eller så slutar han i gruppen. Hellre att en går, än att alla andra gör det!