Så i en annan tråd funderar jag på ett spel om en ensam rollperson, och en del av det hela tematiserar kring överlevnadsscenarion, som är det enklaste när man ska isolera en människa. Jag började fnula lite på hur man kan lägga upp ett system som ger stöd för saker som att inte svälta eller frysa ihjäl, och har gjort ett första, väldigt grovt utkast. Jag vet inte alls om det kommer att bli något av detta, men tänkte dela med mig och bolla lite med OSR-experter här på forumet.
Grundtanken är att man har fyra olika mätare, för mat, vatten, hälsa (skador, sjukdom) och temperatur. Jag har lagt dem i kanterna på papperet för att man ska kunna använda gem för att hålla koll på var man är. Lite förklarande text ger grundregler för hur man flyttar runt på dem. Så äter man inte går man ned en ruta per dag. Dricker man inte går man ned fem rutor. Och så vidare. Tärningarna representerar malustärningar. Systemet är inte viktigt just nu, men tanken är att när man flyttar sig mot sämre nivåer börjar man samla på sig malus, som gör det svårare att lyckas med saker. Definitivt en dödsspiral här! Men att bygga skydd, fixa eld, lära sig var man kan hitta mat och liknande kommer att göra det lättare att lyckas med saker och att klättra i skalan.
Det här är baserat på gissningar och väldigt snabbt googlande, typ "Hur många kalorier är det i en kanin?" och "Hur snabbt dör man av diarré?". Och ingen ansträngning är gjord på layout, såklart.
Vad tror ni om bassystemet? Känns det hanterbart? Jag vill ha det tillräckligt konkret för att kunna avgöra konsekvenser av faktiska händelser i fiktionen, som att man dricker dåligt vatten och få diarré eller att man inte hittar tillräckligt med mat. Det behöver kompletteras med det faktiska tärningssystemet och guider för hur svårt det är att göra saker som att göra upp en eld, fånga en fisk, bygga ett stormsäkert vindskydd, och så vidare.

EDIT: Jag hade dubbla diarréregler!
Grundtanken är att man har fyra olika mätare, för mat, vatten, hälsa (skador, sjukdom) och temperatur. Jag har lagt dem i kanterna på papperet för att man ska kunna använda gem för att hålla koll på var man är. Lite förklarande text ger grundregler för hur man flyttar runt på dem. Så äter man inte går man ned en ruta per dag. Dricker man inte går man ned fem rutor. Och så vidare. Tärningarna representerar malustärningar. Systemet är inte viktigt just nu, men tanken är att när man flyttar sig mot sämre nivåer börjar man samla på sig malus, som gör det svårare att lyckas med saker. Definitivt en dödsspiral här! Men att bygga skydd, fixa eld, lära sig var man kan hitta mat och liknande kommer att göra det lättare att lyckas med saker och att klättra i skalan.
Det här är baserat på gissningar och väldigt snabbt googlande, typ "Hur många kalorier är det i en kanin?" och "Hur snabbt dör man av diarré?". Och ingen ansträngning är gjord på layout, såklart.
Vad tror ni om bassystemet? Känns det hanterbart? Jag vill ha det tillräckligt konkret för att kunna avgöra konsekvenser av faktiska händelser i fiktionen, som att man dricker dåligt vatten och få diarré eller att man inte hittar tillräckligt med mat. Det behöver kompletteras med det faktiska tärningssystemet och guider för hur svårt det är att göra saker som att göra upp en eld, fånga en fisk, bygga ett stormsäkert vindskydd, och så vidare.

EDIT: Jag hade dubbla diarréregler!
Last edited: