fabianlund;n169985 said:
Hur använder ni reaktionsslag? Är det bara i början på striden eller vid andra tillfällen också?
När det gäller strid så är det ju inte nödvändigt att slå Reaktion det första man gör i striden... det är inte förrän efter man har valt sin fas som det börjar kanske bli dags att göra det... specielt om mer än en karaktär (RP eller SLP) väljer att agera i samma runda.
Det är där i Faserna som man slår sin "Turordning"... och det behöver nödvändigtvis inte vara just reaktion som används där... förflyttning kan också användas till exempel... helt enkelt något som verkar passande för situationen. Det är dock inte heller alltid nödvändigt att slå turordningen heller... beror på omständigheterna i de olika faserna.
Öppningen av en närstrid är ju så klart automatiskt ett Reaktionsslag för att avgöra vem som börjar som Anfallare eller Försvarare så klart...
Annars, utanför strid så kan jag se en mängd tillfällen där reaktion skulle kunna vara avgörande. Det har ju med karaktärens fysiska snabbhet till agerande. Lyckas hinna försöka grabba tag i något när trädgrenen under en knäcks... hinna kasta sig ur vägen från något som faller... "DUCKA!"... försöka hinna grabba tag i näven på en ficktjuv... hålla balansen medan man går på lina... fånga fisk med händerna... m.fl. Mängd olika typer av utmaningar och konflikter där den kan kommas till användning.
fabianlund;n169985 said:
Har ni tips på hur man kan "dämpa" överanvändandet av armborst? Det har blivit lite för använt lite för ofta och mycket. Och ni mer vapenkunniga, vad är effekten av att gå omkring med ett spänt armborst hela tiden?
Där har faktiskt förts en konversation om just
Laddade armborst på detta forumet under de senaste handfullen av dagar, där jag tycker en hel del bra grejs har sagts redan om effekterna av att konstant ha den laddad.
När det gäller den andra delen av din fråga, om att "dämpa" armborst användandet. Där är ju redan inbyggt i systemet en bra dämpning av Armborsten via Egenskaperna. De är ju svåra och tidskrävande att ladda om, och medan personen laddar om så kan denne ju inte göra någonting annat under den Avståndsfasen. De tvingas till att stå stilla, och dra och slita (lätt armborst) och/eller veva som en galning (tungt armborst), i en hel runda.
Så där har närstridare, som väljer att agera i närstridsrundan, en hel runda på sig att rusa mot armborstsnubbarna... för under närstrids fasen så får man ju förflytta sig 2 Avstånd om man inte var i närstrid när närstridsfasen började (medan man bara får förslytta sig 1 i de två andra Faserna... eller inte alls om man håller på att ladda om ett armborst). Om en avstånds person hamnar i närstrid så kan de inte agera i avståndsfasen längre. Plus att enda sättet för personen med armborstet, som nu är i närstrid, att kunna använda armborstet igen... så måste de först lyckas bli Anfallare... för det är bara som Anfallare som man kan Retirera ut ur närstrid ju. På det, så är ju Armborst bräckliga, så om armborst personen inte byter till närstridsvapen, utan behåller armborstet i sina händer, och närstridaren har rätt vapen och slår bra nog för att få övertag... så kan denne slå sönder Armborstet ju.
Bågskyttar har ju också fördelar där mot Armborstare (heh). För där Armborst folket måste välja mellan att förflytta sig, eller ladda om... så kan bågskyttar ju dra och skjuta i samma runda, så även om de måste förflytta sig så kan de ju skjuta i nästa runda ändå. Och på det så kan bågskyttarna oftast också offra en Utmattning för att få dra en pil gratis, lägga sin sido handling på förflyttning/sikta/etc, och sedan sin huvudhandling på själva anfallet, VARJE runda. Som bäst får Armborstfolket skjuta varannan runda, förutsatt att de lyckas med omladdningsslaget.
fabianlund;n169985 said:
Icke stridsfråga: hur använder ni intryck?
Har nog själv inte använt den, eftersom jag bara spelade en handful gånger eller så, innan min nya spelgrupp splittrades rätt katastrofalt.
Men jag kan tänka mig att den kan komma till användning i nästan alla sociala situationer... antingen via tal, eller kroppsspråk, "auran" man ger av sig. Första intrycket en person får när någon kommer fram, och sedan det andra intrycket när de börjar tala, etc. Utmaningar och konflikter är nog en primär plats där den kommer bli använd.
fabianlund;n169985 said:
Olika religioner har ju olika syn på sina utövare och olika sätt att hantera saker. Dask-kyrkan har ju t ex inget emot att straffa utövare som inte sköter sina plikter t ex. Men hur skulle ni hantera andra religioner? Hur skulle det se ut inom samorismen till exempel? Ingen effekt alls eller? Auras och Pelias är ju väldigt förlåtande av sig...
Heh... "Dask-Kyrkan"... Daak-Kyrkan, with a twist... XD
Har tyvärr inte så där stor koll på religionerna... trots att jag haft med Eon att göra väldigt länge... glömt mycket, inte läst de bitarna så där hima mycket helle rför den delen. Det är mest Daak tron som jag har någon så när koll på... mest för att de är så pass extrema som de är... med sin Romersk-aktiga kristendom kombinerat med den Spanska Inkvisitionen. XD
Samorismen har jag allt som oftast en allmän känsla av att de är rätt ok och sjysta personer. Men jag kan ha fel, var nog över 10 år sedan jag sist läste religions bitarna. XD