Nekromanti Lite scenariogenerator-tankar

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Jag är i en stenhård retrofas just nu och pendlar mellan brädspelande och regellätt trad, gärna med figurer och terräng etc.

Efter att ha spelat ett antal rundor Small world och Mansions of madness samt lite Call of Cthulhu och Eldritch horror (och även kollat på när Wil Weaton spelar Fury of Dracula) så har jag konstaterat att många av brädspelen är bra på att generera scenarion och att alltför många rollspelsscenarion är sämre än brädspelen. Så varför inte ta och dra nytta av det?

Så nu tänker jag mig en bossgenerator som hämtar inspiration från Small worlds Race/Ability (i princip bara inspiration så till vida att man har mentala eller fysiska "pusselbitar" som man sätter ihop on the fly). Jag tänker mig fyra pusselbitar på ett bossmonster. En pusselbit med Ras/Typ, eventuellt med ett namn men med en lagom klasse egenskaper. En pusselbit med Egenskaper liknande de i Small world. En pusselbit med Mål, vad de vill uppnå. En pusselbit med Specialisering eller Karaktärsdrag, i princip en cool twist som gör dem balla. Sedan slumpar man helt sonika ut en boss genom att välja en dold pusselbit av varje och bygga ihop den!

Settingen är vår värld, Prag runt skiftet 1600-1700-tal, men med tydliga och starka drag av mystik, occultism, mekaniska undeverk (om än lågmälda, tänk astronomiska uret med egenskaper snarare än Wild wild wests spindel) och små korn av mörk fantasy.. I princip tänker jag mig boss-mässigt anything goes. Det funkar lika bra med diverse episka D&D-monster som Call-monster eller egentligen vad som helst. Det är dock en fördel om de kan verka i världen och det är en ännu större fördel om man kan dra fram ett par coola mooks genom att bara skala ned dem också. Jag tänker mig att systemet skall låta SL välja om denne vill generera mooks eller om denne helre vill använda de poäng som hen får till andra saker.

Häftigt va?!

Mitt problem är väldigt enkelt och konkret, min hjärna har tagit semester. Jag har snott ett antal saker från just Small world som är awesome.
Alchemist - Älskar
Berserk - Duger
Bivouacking - Awesome!
Diplomat - Bra
Flying - Duger
Fortified - Jättebra!
Merchant - Duger
Pillaging - Helt ok
Spirit - Bra
Wealthy - Riktigt bra

Men som vanligt när jag behöver kreativa människor så vänder jag mig hit! Vad skulle ni vilja ha chansen att behöva leta er fram till i Prag 1699?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Har inte lirat brädspelen du pratar om, men va fasen.. jag hade sagt, kör vidare på generatortänket. Testa att plocka in bitar, delar eller egenskaper från allt från Hammer horror-monster till HP Lovecraft. Plocka ner monstren i delar, sätt delarna i olika tabeller, slumpa samman dem igen. Så kan du få en hopsydd röra av tentakler och andra sjöodjurs-bitar som har en ruskig lust efter människoblod och som bara kan skadas av silver, men som egentligen inte är ond, mest missförstådd. Dess skapare, däremot...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Bra tankar. Det där kan bli precis hur bisarrt som helst känner jag, gillar det.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Ram;n250198 said:
Bra tankar. Det där kan bli precis hur bisarrt som helst känner jag, gillar det.
Mmm, det finns en stor kreativ potential i att blanda ingredienser från väldigt skilda saker och se vad det blir av det. Tror det kan bli kul för spelarna oxå, att delvis känna igen sig, delvis bli överraskade. Antagligen kan man plocka saker från helt andra mytologier etc oxå, har suttit och läst om knepiga monster i folklore från Sydamerika, Sydostasien, osv på wikipedia. Ofta är beskrivningarna påfallande "speliga" - monstren definieras väldigt mkt från hur de interagerar med folk (anfaller / förgiftar / förpestar), och varför de är svåra att tas med (ser ut som en vanlig människa, utom under fötterna / på natten, etc). Klipp isär, sätt ihop, njut - rollspels-Dadaism på bästa sätt!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
zonk;n250224 said:
Mmm, det finns en stor kreativ potential i att blanda ingredienser från väldigt skilda saker och se vad det blir av det. Tror det kan bli kul för spelarna oxå, att delvis känna igen sig, delvis bli överraskade. Antagligen kan man plocka saker från helt andra mytologier etc oxå, har suttit och läst om knepiga monster i folklore från Sydamerika, Sydostasien, osv på wikipedia. Ofta är beskrivningarna påfallande "speliga" - monstren definieras väldigt mkt från hur de interagerar med folk (anfaller / förgiftar / förpestar), och varför de är svåra att tas med (ser ut som en vanlig människa, utom under fötterna / på natten, etc). Klipp isär, sätt ihop, njut - rollspels-Dadaism på bästa sätt!
Jag känner kanske lite att det blir lite för inkonkret för det som jag ser framför mig, men jag är inte säker... Jag ser nog mer hur ett monster agerar i världen och att själva monsterkortet definierar dess egenskaper typ. Tror jag. Men jag är inte säker. :)
 
Top