Jag är i en stenhård retrofas just nu och pendlar mellan brädspelande och regellätt trad, gärna med figurer och terräng etc.
Efter att ha spelat ett antal rundor Small world och Mansions of madness samt lite Call of Cthulhu och Eldritch horror (och även kollat på när Wil Weaton spelar Fury of Dracula) så har jag konstaterat att många av brädspelen är bra på att generera scenarion och att alltför många rollspelsscenarion är sämre än brädspelen. Så varför inte ta och dra nytta av det?
Så nu tänker jag mig en bossgenerator som hämtar inspiration från Small worlds Race/Ability (i princip bara inspiration så till vida att man har mentala eller fysiska "pusselbitar" som man sätter ihop on the fly). Jag tänker mig fyra pusselbitar på ett bossmonster. En pusselbit med Ras/Typ, eventuellt med ett namn men med en lagom klasse egenskaper. En pusselbit med Egenskaper liknande de i Small world. En pusselbit med Mål, vad de vill uppnå. En pusselbit med Specialisering eller Karaktärsdrag, i princip en cool twist som gör dem balla. Sedan slumpar man helt sonika ut en boss genom att välja en dold pusselbit av varje och bygga ihop den!
Settingen är vår värld, Prag runt skiftet 1600-1700-tal, men med tydliga och starka drag av mystik, occultism, mekaniska undeverk (om än lågmälda, tänk astronomiska uret med egenskaper snarare än Wild wild wests spindel) och små korn av mörk fantasy.. I princip tänker jag mig boss-mässigt anything goes. Det funkar lika bra med diverse episka D&D-monster som Call-monster eller egentligen vad som helst. Det är dock en fördel om de kan verka i världen och det är en ännu större fördel om man kan dra fram ett par coola mooks genom att bara skala ned dem också. Jag tänker mig att systemet skall låta SL välja om denne vill generera mooks eller om denne helre vill använda de poäng som hen får till andra saker.
Häftigt va?!
Mitt problem är väldigt enkelt och konkret, min hjärna har tagit semester. Jag har snott ett antal saker från just Small world som är awesome.
Alchemist - Älskar
Berserk - Duger
Bivouacking - Awesome!
Diplomat - Bra
Flying - Duger
Fortified - Jättebra!
Merchant - Duger
Pillaging - Helt ok
Spirit - Bra
Wealthy - Riktigt bra
Men som vanligt när jag behöver kreativa människor så vänder jag mig hit! Vad skulle ni vilja ha chansen att behöva leta er fram till i Prag 1699?
Efter att ha spelat ett antal rundor Small world och Mansions of madness samt lite Call of Cthulhu och Eldritch horror (och även kollat på när Wil Weaton spelar Fury of Dracula) så har jag konstaterat att många av brädspelen är bra på att generera scenarion och att alltför många rollspelsscenarion är sämre än brädspelen. Så varför inte ta och dra nytta av det?
Så nu tänker jag mig en bossgenerator som hämtar inspiration från Small worlds Race/Ability (i princip bara inspiration så till vida att man har mentala eller fysiska "pusselbitar" som man sätter ihop on the fly). Jag tänker mig fyra pusselbitar på ett bossmonster. En pusselbit med Ras/Typ, eventuellt med ett namn men med en lagom klasse egenskaper. En pusselbit med Egenskaper liknande de i Small world. En pusselbit med Mål, vad de vill uppnå. En pusselbit med Specialisering eller Karaktärsdrag, i princip en cool twist som gör dem balla. Sedan slumpar man helt sonika ut en boss genom att välja en dold pusselbit av varje och bygga ihop den!
Settingen är vår värld, Prag runt skiftet 1600-1700-tal, men med tydliga och starka drag av mystik, occultism, mekaniska undeverk (om än lågmälda, tänk astronomiska uret med egenskaper snarare än Wild wild wests spindel) och små korn av mörk fantasy.. I princip tänker jag mig boss-mässigt anything goes. Det funkar lika bra med diverse episka D&D-monster som Call-monster eller egentligen vad som helst. Det är dock en fördel om de kan verka i världen och det är en ännu större fördel om man kan dra fram ett par coola mooks genom att bara skala ned dem också. Jag tänker mig att systemet skall låta SL välja om denne vill generera mooks eller om denne helre vill använda de poäng som hen får till andra saker.
Häftigt va?!
Mitt problem är väldigt enkelt och konkret, min hjärna har tagit semester. Jag har snott ett antal saker från just Small world som är awesome.
Alchemist - Älskar
Berserk - Duger
Bivouacking - Awesome!
Diplomat - Bra
Flying - Duger
Fortified - Jättebra!
Merchant - Duger
Pillaging - Helt ok
Spirit - Bra
Wealthy - Riktigt bra
Men som vanligt när jag behöver kreativa människor så vänder jag mig hit! Vad skulle ni vilja ha chansen att behöva leta er fram till i Prag 1699?