Nekromanti Lite skisser

solvebring

Superhero
Jag antar att det inte är så värst många här som kollar min blogg/portfolio så jag tänkte att jag kan slänga upp lite här också.

Fast om ni vill så kolla gärna in bloggen (se min signatur) och kommentera mer än gärna.

Nå... Några skisser jag gjort under de senaste dagarna.

Attachments

solvebring

Superhero
Btw, jag vet att det ser lite löjligt ut med värsta seriösa copyrighten, men eftersom jag lägger upp det på bloggen känns det tryggt att vara noga med sånt.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
K, ett tips om du är rädd för art thieves:
Om du vill att det ska finnas något 'tryggt' med en 'seriös copyright', fixa dig en vattenstämpel i photoshop (make it a brush och applicera med låg opacity, 's the easiest thing). Den där är hur enkel som helst att klippa bort i paint utan att man förlorar något av bilden, och du har inte skyddat dina bilder det minsta.
Detsamma gäller på de svartvita bilderna, eftersom du skriver den över solida block med svart eller vitt. Man behöver bara fylla över den med ett klick i paint eller något, och voila! Copyright borta.

Ska det ha en poäng behöver du göra dem svårare att bara ignorera. Det är rätt lätt att göra det smakfullt utan att det stör. Dessutom är det smartare att stämpla med sin webadress än bara sitt namn - annars förlorar den också sin poäng om någon faktiskt postar den någon annan stans utan att ta bort vattenstämpeln. Sure, ditt namn går säkert att googla, det är inte så vanligt, men det är mycket jobbigare än att bara ha bildens hemadress utskriven på den.

solvebring

Superhero
Du har så rätt så rätt. Tackar för goda råd och bra poänger. Har dock faktiskt gjort några vattenstämplar förut, men det är svårt att få till det bra tycker jag. Speciellt eftersom det blir svårt att göra en stämpel som känns schysst på alla typer av bilder/färger etc. Kanske går att lösa med en vag skugga eller något? Och du har dessutom rätt i att en bra vattenstämpel är bra PR. Damn, jag måste göra en vattenstämpel. :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Och du har dessutom rätt i att en bra vattenstämpel är bra PR.
Nackdelen: En hel del av oss tycker att bilden syns mycket sämre och att helhetsintrycket dras ner massor av just vattenstämplar...

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Poängen med att göra det till en PS brush är givetvis att du lätt gör den i precis vilken färg och vilken opacitet du vill. Och storlek, för den delen. Det gr det något lättare att anpassa individuellt efter varje bild.

Krank: Det är bara om man gör det riktigt klumpigt :gremwink: Men jag håller i princip med. jag använder inte vattenstämplar alls - men så har jag inte mycket värt att sno heller. Däremot går det att göra vattenstämplar som inte stör, även om det är lite meckigt. Man får försöka balansera sin paranoia med sin estetiska integritet, eller ngåot sådant, och hoppas på det bästa XD

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Xhakhal said:
Man får försöka balansera sin paranoia med sin estetiska integritet, eller ngåot sådant, och hoppas på det bästa XD

Tänk, vad lycklig jag är över att jag släpper alla mina skapelser helt fria - då slipper jag oroa mig för allt sånt =)

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Och du har dessutom rätt i att en bra vattenstämpel är bra PR.
Nackdelen: En hel del av oss tycker att bilden syns mycket sämre och att helhetsintrycket dras ner massor av just vattenstämplar...
Det är väldigt sant, tycker precis detsamma själv... DAMN! Beslutsångest.
Fast å andra sidan, den lilla textrad jag har nu säger ju faktiskt sitt ändå. Och som du själv säger, Xhakhal, så finns det ju inte mycket värt att sno. Det känns dock bara tryggare, speciellt när det är illustrationer gjorda åt andra.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Fast å andra sidan, den lilla textrad jag har nu säger ju faktiskt sitt ändå.
Ja, den säger sitt, men här är en till sak man bör tänka på när man signerar eller vattenstämplar: Det måste vara snyggt.
Jag skulle råda dig att antingen skaffa en vattenstämpel eller märka dina bilder mer diskret i vilket fall som helst, den klarröda text du har nu förfular aktivt dina skisser :gremfrown: Den säger "titta på mig! Titta inte på bilden, för jag är mer viktig, se bara hur klarröd jag är!" Och det tror jag inte ligger i ditt intresse. Det är bra att underteckna sina bilder tydligt, definitivt - men det kan lätt gå överstyr, och då spelar det ingen roll att man inte har skrivit sitt namn på bilden (som med en vattenstämpel) eller under bilden (som du gör nu) eftersom den precis lika mycket drar blicken från den faktiska bilden.

Ett råd är att helt enelt sluta använda en avvikande färg. Skriv med grått på svartvita bilder, med pastellfärg på akvarelltavlor, vad som helst. Bara inte hotrod red :gremfrown:

Dimfrost

Special Circumstances
Xhakhal said:
jag använder inte vattenstämplar alls - men så har jag inte mycket värt att sno heller.
Solvebring: Det här är ju något att tänka på också. Om Xhakhal inte tycker att hon har mycket värt att sno kanske du inte direkt behöver oroa dig så mycket heller. :gremsmirk:

solvebring

Superhero
Dimfrost said:
Xhakhal said:
jag använder inte vattenstämplar alls - men så har jag inte mycket värt att sno heller.
Solvebring: Det här är ju något att tänka på också. Om Xhakhal inte tycker att hon har mycket värt att sno kanske du inte direkt behöver oroa dig så mycket heller. :gremsmirk:
Just precis, det är också en av mina tankar. Xhakhal är ju tusen gånger bättre tecknare än en annan så.
Fast som sagt, de illustrationer som någon faktiskt pröjsat skulle kännas tryggare om den var seriöst märkt.

solvebring

Superhero
Fast å andra sidan har du förbaskat rätt i precis allt du säger och jag lutar mycket åt ditt tänkt om smak och utseende jag med. Problemet är dock att jag ska lyckas göra en snygg vattenstämpel. Å andra sidan har jag mycket gott om tid på mig.

Dessutom tänker jag som du vad det gäller neutrala färger. Att ta bort något som inte sparkar åskådaren på käften är kort och gott en bra idé. :gremsmile:

Nåväl, om jag byter färg på texten eller gör en vattenstämpel spörs att se. Om inte annat så har jag ju tid på mig att experimentera med det. Inget tvingar mig att fixa allt på minuten.

Ingen som förresten vill säga något om själva teckningarna?

tull

Hero
Jag gillar den i mitten, får mig att tänka på en fantasyfierad samisk nåjd eller något inslag i Trudvang.

solvebring

Superhero
Persson said:
Jag gillar den i mitten, får mig att tänka på en fantasyfierad samisk nåjd eller något inslag i Trudvang.
Var just lite av min tanke när jag skissade den där faktiskt. Kul att en betraktare får samma vibbar. Då har man väl lyckats antar jag. :gremsmile: