Nekromanti Lite smått och gott.

Kanturi

Swordsman
Jag har vart iväg på semester större delen av sommaren och har inte haft så mycket möjlighet att vara här och skriva alla mina funderingar. Nu har jag iaf samlat ihop lite frågor och hoppas på svar:

1. Hundars attribut? Vad har hundar för attribut? Man kan ju få en hund på Förmål & Ägodelar och det står typ: "kampvillig hund, +2 sty, +2 tål, -2 rör, +3 Agg. Men vad är ursprungsvärdet?

2. En av mina spelare fick lukt som attribut på Fysiska Egenskaper och slog 6, 6 och 6 dvs 18. Sedan fick han en övernaturlig egenskap och sloga fram resultat 96, övernaturlig attribut. Eftersom då att Lukt var högst så slog och fick en 6+1 och har nu 25 i Lukt. Men; vad kan man göra med attributen Lukt? Jag vet att misllor kan spåra med lukt men kan människor det?

3. Jag har nyss köpt boken "Jarla" och undrar om nån vet om det är nån liknande på G? Den är skitbra eftersom att det går att friforma i en stad och ha så mycket info om den. Ha en karta, lista på hantverkare och handelsmän, ritningar på hus och sånt är ju helbra!

4. Kan utmattning ge upphov till medvetslöshet? Jag vet att man kan somna av sömnbrist men liksom att man svimmar av det... och förresten: om man har jätte mycket i långtidsutmattning av t.ex. svält, somnar man då på samma sätt som om man hade sömnbrist?

5. Om en magiker har minus i Qadosh så får han nåt som heter "verklighets abnorma förändringar" som gör att dennes främsta aspekt ger upphov till mysko saker i närheten. Men om man inte är magiker då? Det kan hända på huvudtabellen att man får minus i Qadosh? Om man bara är en simpel sjöman t.ex.

6. Detta är mer en fråga till de som har illustrerat i EON 3: Killen på sidorna 43, 52, 169, 170, 172 och 181 i Spelledarens guide och 35, 71, 73, 97, 112, 165 och 171 i Spelarens bok verkar som att han har "en historia att berätta". Han verkar så levande och det verkar som om illustratören/illustratörerna inte bara har gjort bilder utan hittat på en historia åt honom och sedan ritat bilder!

7. Till sist en kul fråga: Kan ni se vad som inte passar in på bilden på sida 138 i Spelarens bok?
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Kolla under jätten på höger sida. </font></td></tr></table>

//Kanturi, signing off...

Selinmartin

Veteran
1. Hundars attribut? Vad har hundar för attribut? Man kan ju få en hund på Förmål & Ägodelar och det står typ: "kampvillig hund, +2 sty, +2 tål, -2 rör, +3 Agg. Men vad är ursprungsvärdet?
Det går att finna i gamla monster och varelser och kommer nog åter i Hästar och bruks-djur.

. En av mina spelare fick lukt som attribut på Fysiska Egenskaper och slog 6, 6 och 6 dvs 18. Sedan fick han en övernaturlig egenskap och sloga fram resultat 96, övernaturlig attribut. Eftersom då att Lukt var högst så slog och fick en 6+1 och har nu 25 i Lukt. Men; vad kan man göra med attributen Lukt? Jag vet att misllor kan spåra med lukt men kan människor det?
Vad man kan använda lukt till ? tja man kan ju lättare känna av personer i området om man har lukt sen kan man nog spåra lättare , och om det finns andra än misslor som kan lukta sig fram vet jag ej men eftersom att det var en fysisk egenskap så borde det ändå fungera.

3. Jag har nyss köpt boken "Jarla" och undrar om nån vet om det är nån liknande på G? Den är skitbra eftersom att det går att friforma i en stad och ha så mycket info om den. Ha en karta, lista på hantverkare och handelsmän, ritningar på hus och sånt är ju helbra!
Vet inte om just en ny stadsmodul är på "G" men modulen Asharien och Soldarn samt Consaber är väll liknande då jag bar har Jarla kan jag inte säga mer om dessa .Jag har dock hört att moduler som Thalamur och Jargiska kejsardömmet är på väg dock kommer dessa att ta lite tid.

4. Kan utmattning ge upphov till medvetslöshet? Jag vet att man kan somna av sömnbrist men liksom att man svimmar av det... och förresten: om man har jätte mycket i långtidsutmattning av t.ex. svält, somnar man då på samma sätt som om man hade sömnbrist?
Jag är inte riktigt hundra på dessa regler men har för mig att man somnar i stället för att svimma.

5. Om en magiker har minus i Qadosh så får han nåt som heter "verklighets abnorma förändringar" som gör att dennes främsta aspekt ger upphov till mysko saker i närheten. Men om man inte är magiker då? Det kan hända på huvudtabellen att man får minus i Qadosh? Om man bara är en simpel sjöman t.ex.
Är inte säker på att personer utan Qadosh kan få försämrad sådan , är dock inte hundra på dessa regler häller.

6. Detta är mer en fråga till de som har illustrerat i EON 3: Killen på sidorna 43, 52, 169, 170, 172 och 181 i Spelledarens guide och 35, 71, 73, 97, 112, 165 och 171 i Spelarens bok verkar som att han har "en historia att berätta". Han verkar så levande och det verkar som om illustratören/illustratörerna inte bara har gjort bilder utan hittat på en historia åt honom och sedan ritat bilder!
Jag tror att de anväder honom som en mall för hur eglerna påvärkar rollpersoner.

7. Till sist en kul fråga: Kan ni se vad som inte passar in på bilden på sida 138 i Spelarens bok?
Spoiler below:
Kolla under jätten på höger sida.
För står inte riktigt vad du menar.

Kanturi

Swordsman
Asharien och Soldarn samt Consaber är väll liknande
Nej, vad jag vet är det inte riktigt så. De beskriver bara städer i största allmänhet (iaf Consaber)

För står inte riktigt vad du menar.
På sida 138 i Spelarens bok så finns det en bild på nån lysande varelse och en massa skogsvarelser runt omkring. Det finns dock en "varelse" som inte passar in. Kolla spoilern här under. Där står vad det är och vart man kan hitta det.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> SPIDERMAN! Man ser halva hans ansikte under den stora biffiga trolliknande saken på höger... </font></td></tr></table>

Jaggernaut

Hero

I boken Monster & Varelser kan man finna hundar. Jag antar att du inte har den och det är lite svårt att få tag på den nu för att den är slutsåld. Sedan lär ju hundar dyka upp i Vilddjur & Bruksdjur.
En vanlig hund har väl ungefär 8 i STY, 11 i Tål, 16 i RÖR och 10 i AGG.
En större hund som vakthund eller draghund har runt 14-15 i STY & TÅL, ca 14 i RÖR. Vakthunden har 15 i AGG.

2. En av mina spelare fick lukt som attribut på Fysiska Egenskaper och slog 6, 6 och 6 dvs 18. Sedan fick han en övernaturlig egenskap och sloga fram resultat 96, övernaturlig attribut. Eftersom då att Lukt var högst så slog och fick en 6+1 och har nu 25 i Lukt. Men; vad kan man göra med attributen Lukt? Jag vet att misllor kan spåra med lukt men kan människor det?

Tja ifall han har 25 i Lukt kan han nog det. Anledning till varför människor inte kan spåra med lukt och så vidare är för att människornas lukt är rent utsagt dålig. Vilket speglas i reglerna med att det är ett sekundärt attribut. Men med 25 i Lukt så har han bättre luktsinne än flesta djur. Så låt han kunna spåra med lukt, känna igen människor med hjälp av lukten och en typisk grej (åtminstone i fantasy) för de som har superbt luktsinne är att kunna lukta sig till sinnesstämningen hos andra människor. Typ ifall de är rädda, glada, arga, upphetsade eller något annat.

Än fast en sådan bok är påtänkt (vilket jag inte tror att den är, inte seriöst iaf) så ligger den nog långt i framtiden. Det är ju flera böcker på gång nu och ännu mer som legat på releaseplanen länge.

Att man kan svimma av utmattning låter logiskt tycker jag. Jo nog borde man kunna bli medvetslös av svält också men då är nog nära döden också.

Inte aspektpåverkningar i alla fall men det finns en tabell i Legender & Hemligheter för låg Qadosh. Där kan man få ”nackdelar” om man har minus i Qadosh, dock så är risken väldigt liten att du ska få några förändringar. Vi -10 så är risken 1/10.

Jag har ingen aning om hur det förhåller sig om det men jag skulle kunna hitta på en historia om du nu vill det :gremtongue:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Spiderman!</font></td></tr></table>

/Jaggernaut - hjälpvillig

<font size="1"> edit: jag glömde fråga tre, how stupid of me </font size>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Stadsmoduler

'Jarla' har sålt väldigt dåligt, så såvitt jag förstått det är en liknande bok nog inte aktuell någonsin igen. Jag hade gärna skrivit en sådan om Alkarzan eller Jen i Mûhad, men det lär förmodligen aldrig hända - kanske blir det ett längre stycke om Alkarzan i Västlandenmodulen, men det är också allt. Däremot finns en utomordentlig minimodul om Perina här på rollspel.nu, och en lång artikel om Rampor på Drunoks Drängar. Jag kanske skriver något liknande en dag, vem vet?

- Ymir, spelledardags

Marukusu

Hero

"Jag hade gärna skrivit en sådan om Alkarzan eller Jen i Mûhad..."

WAAAGH! Kom igen! Skriv, för helvete, skriv!

- Danne, funderar på att flytta hela Mundana åt väster.

Ichabod_UBBT

Warrior
7.
Jag har hittar flera stycken på samma bild som inte passar in.
Dessa är dem jag hittat, men det sägs finnas fler. Totalt har jag hittat 4 stycken.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> * Spindelmannen (till höger under trollet)
* Döden (ovanför skäran, vänster om trollet)
* Man i hatt (Dick Tracy?) (vänster om trollet)
* Robot (vänster om snubben med skärans vänsterhand)
</font></td></tr></table>
Det finns en annan bild också, med ännu fler dolda figurer. s. 31 i Spelledarens bok. Totalt 6 har jag hittat.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> * Stålmannen (ja det är faktiskt det, till höger på bilden, vänster om trollets huvud, på kullen)
* Hulken (han krossar ett huvud på en kille till höger på bilden)
* Döden (långt till höger)
* Juggernaught (mitten, något vänster. Ovanför trukhen som vrålar)
* The Thing (I mitten, lite uppe. Höger om Juggernaught)
* Spindelmannen (Ovanför hulkens huvud, vänster om döden)
</font></td></tr></table>
Det finns säkert fler här också, men jag har bara hittat dessa.

Förresten, är det nån annan än jag som reagerat på killen på s. 78 i SL boken. Är SÖMNBRIST verkligen hans största problem?

Syeth-hd

Warrior
regeltekniskt så somnar man nog. men om man vill kan man säga "du svimmar" men att långtidsutmattning återhämtas som om man sover.
så vida inte man är uttorkad, svälter, nedkyld. är man nedkyld så känner man sig trött och om man somnar då så är det kört om man inte får hjälp.

angående bilden.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> det finns andra hemligheter i andra bilder. se nedan för att se vilka </font></td></tr></table>

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> man finner DÖDEN till höger om andens vänsterhand. </font></td></tr></table>

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> sidan 31 spelledarens guide. vid magen på dert stora trollet till höger. finner man DÖDEN. vänster om honom en yxman. vänster om honnom. SPIDERMAN. </font></td></tr></table>

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> NEJ det är inte en fantastic four sak i mitten. det är en golem. titta bara på magikern alldeles bredvid. </font></td></tr></table>

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> i en drakar och demoner modul finner man i en barfight SPIDERMAN. </font></td></tr></table>

angående storyn så tycker jag att, 3 män jagar en kvinna.
sedan när en ska till att knivhugga denne så tittar allihop bakåt.
"historielucka" den där personen hjälper kvinnan att ställa sig upp. 2 andra hjältar verkar vara inblandade. något sådant. jag har inte orkat kolla igenom allt men jag har märkt detta förut när jag bläddrade igenom böckerna när jag fick dom.

Hjalle

Swashbuckler

Tja, jag har för mig att jag tjatat på dig tidigare om det, men en modul om Jen eller Alkharzan skriven av dig skulle jag slita ut min mammas inälvor för. Fast jag tror den skulle sälja dåligt, tyvärr, med undantag av hos wrnus eonanister...

Men, jag skulle iallafall köpa den. Det kan du lita på... (-:

-Hjalle, borde gå och lägga sig.

Kanturi

Swordsman
Sida 138 i spelarens bok:
Spiderman hittade jag.
Döden har jag sett med, men han passar bättre in än spiderman.
Mannen i hatten trodde jag var en liten tomte.
Men roboten har jag inte lagt märke till.

Sida 31 i spelledarens guide:
Stålammen har jag sett men trodde inte att det var han.
Hulken trodde jag var nåt troll... har iaf sett honom.
Döden hade jag inte sett tidigare.
Juggernaught har jag sett, visste inte vad han hette bara.
The Thing vet jag inte riktigt hur han ser ut och det ända jag ser där då säger att han ska vara är en flintis... är det "The Thing"?
Spinelmannen hade jag inte sett tidigare.

Ymir

Liten kantbaron

Well, om du hade serverat mig en paj som faktiskt var gjord på din mammas inälvor är oddsen rätt stora att jag skulle betrakta dig som så hardcore att jag satte mig ned och skrev enbart därför. :gremsmirk:

- Ymir, väntar med spänning, och undrar om det här klassas som uppmuntran till brott...

Ingtar

Veteran

Jarla modulen är faktiskt jekligt bra, men en stadsmodul säljer nog tyvärr dåligt.
Kanske en stadsmodul om Daval skulle sälja bra?

Hjalle

Swashbuckler

Daval? Nah, tveksamt. Nio av tio eonspelare lirar på Asharina, möjligtvis i Consaber - en stadsmodul om Camard skulle förmodligen sälja bättre isåfall.

-Hjalle - vill se Alkharzan nuuuu.......

Marukusu

Hero

"Kanske en stadsmodul om Daval skulle sälja bra?"

Äh, det är ju bara och kolla i vilken bok om Rom som helst, ju.
Tacka vet jag Jen och Alkharzan. Det skulle vara ballt med lite mer "västerländskt" i det annars så torra "standardfjantasy"-Eon.

- Danne, vill ha en tidsmaskin så att han kan åka framåt i tiden och roffa åt sig några moduler... (hey, fortsätter Neogames utgivningstakt så här segt så hinner jag bli pensionär (och därmed orollspelbar) innan "Schamaner" och "Skugglandet" kommer ut...)

Ceram

Hero

Jag hade gärna skrivit en sådan om Alkarzan eller Jen i Mûhad, men det lär förmodligen aldrig hända - kanske blir det ett längre stycke om Alkarzan i Västlandenmodulen, men det är också allt.
Nej nej, Alkarzan skrivs som en bok fullt laddad med miljöer och äventyrsuplag. Samtidigt som boken släpps dyker tre färdigskrivna äventyr upp på neogames hemsida, samtliga utspelar sig givetvis i staden. Dessa tre äventyr tar inte upp någon av idéerna från boken men anknyter konstant till miljöbeskrivningarna. Ett av äventyren är dessutom först i en triologi vars efterföljande två delas släpps med sex veckors mellanrum efter boksläppet.
Vilken eonspelare skulle inte köpa Alkarzanboken när den krävs för att spela två äventyr och en triologi? :gremsmirk:

/Ceram, gillar stadsbeskrivningar så mycket att han för ett antal år sedan kompleterade Ramporguiden med många platser...

Hjalle

Swashbuckler

"/Ceram, gillar stadsbeskrivningar så mycket att han för ett antal år sedan kompleterade Ramporguiden med många platser..."

Du borde kolla in det här.

-Hjalle

Syeth-hd

Warrior
Så här ser The Thing ut.
En tecknad bild oxå.
jag tycker det ser ut som juggernaught. särskilt med nr4 på byxorna.
(fantastic four). desuttom så är det inte juggernaught.
det är
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> en GOLEM. titta bara på trollkarlen alldeles bredvid. det finns en illustration på en golem i mystik och magi. håller med om att det kan tolkas som fantastic four killen men trollkarlen övertygar mig om att det är just en golem. </font></td></tr></table>

Ceram

Hero

Det där är precis samma version som låg uppe förr och jag arbetade utifrån, eller? Jag kände igen namnen på alla inrättningarna iallafall. Lite irriterande att texten ned efter "Wakhaz & Drakhaz Fantastiskt Fina Gûrder " är helt kursiv också.

/Ceram, som tycker det är lättare att bygga på någon annans saker än att skriva från noll...