Nekromanti Lite snack om ett land i min fantasyvärld...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jag tänkte slänga ut lite lösa tankar om ett land i min fantasyvärld, i hopp om att det ska inspirera och kanske få lite kommentarer.

Landet är starkt inspirerat av tre saker:

* En resa till Egypten jag gjorde för ett tag sedan.
* Filmen 'Nomads' som verkar ha passerat under radarn för de flesta. OK, filmen som sådant är lite B, men den har en suggestiv charm och en inspirerande grundpremiss.
* En strof ur dikten "The Hollow Men" av T S Elliot:
"Those who have crossed
With direct eyes, to death's other Kingdom
Remember us - if at all - not as lost
Violent souls, but only
As the hollow men
The stuffed men."

Lite bakgrund: De gamla egyptierna hade ena sidan av nilen som "livssidan" (där solen gick upp) och andra som "dödssidan" (där solen går ner).

Det jag har gjort är att jag skapat ett land socialt starkt inspirerat av gamla egypten, där kungen är en personifiering av solen och hans systrar (som också har status som drottningar) är personifieringar av månarna. De är alltså, i folks ögon, gudar. Om kungen vill avrätta någon så kedjas de fast ute i ökensolen, och när solen långsamt bränner dem till döds så säger man att det är kungen som dödar dem, osv.

Det finns en enorm personkult kring dem, och det samhällsskikt som är starkast är prästerna. Mycket tempel, riter osv alltså. Tänk stora monument, byggda av slavar osv.

Vad jag ändrat från forntida egyptien är landet inte är centrerat kring en flod, utan ett område mellan två floder.

Den östra floden symboliserar gränsen då man föds (egentligen reinkarneras), och bortom den (säg 1-2 mil) finns det vita kalkklippor (tänk white cliffs of Dover).

Den västra floden markerar dödsögonblicket, bortom den finns svarta basaltklippor.

Väderstrecken är alltså upp (uppstöms), ned (nedströms), liv och död.

Man tror att månen för de dödas själar tillbaka till livssidan, efter en mellanperiod i dödsiket (symboliserad av månens faser). Sedan kommer de med den vaknande solen till livssiden. De väntar sedan där och i hopp om att finna ett nyfött barn som de kan ta plats i vid dess första andetag.

Så, de två sidornas användning:

Livssidan: Endast tillåtet för gravida kvinnor att vistas där, och det gör de sista tiden innan de ska föda, för att barnet ska få en själ. Ingen annan åker dit, eftersom det sägs att en själ som letar efter en kropp då kan ta över kroppen för den personen, eftersom det inte finns ett "tomt" barn att ta över.

Dödssidan: Bortanför dödsfloden finns det alla begravningsplatser och begravningstempel, men ingen bor där eller vistas där på natten. På natten sägs det att själar som månen ännu inte funnit värdiga att återfödas jagar nya kroppar bland templen. Bara präster och speciella hantverkare vistas överhuvudtaget här, begravningsceremonier sker på andra sidan och avslutas med att den mummifierade kroppen förs över floden med båt för att sedan begravas av prästerna.

Med andra ord, alla bor och lever mellan floderna.

Nå, inspirationen från 'Nomads' då?

Well, vad händer om ett barn föds mellan floderna, eller om det inte finns någon själ som väntar på andra sidan livsfloden (mycket ovanligt)?

Jo, då föds ett barn utan själ.

Vad blir resultatet?

Det blir vad jag (preliminärt) kallar för en "Hollow" eller "Soulless".

När de växer upp så är de tystlåtna, ofta verkar de äldre än sin ålder, som om de vet något som andra inte vet. De är känslokalla, men har ändå en karismatisk magnetism som får folk att inte se något misstänkt, såvida de inte har någon påtaglig anledning till misstanke. De har en tendens att orsaka skada, tex genom att lura in andra barn i trubbel eller döda husdjur.

När de kommer i puberteten så får de blodtörst, och ger sig oftast iväg utanför samhället. De kommer tillbaka ibland, oftast för att döda, vilket de gör utan känslor, ibland för att locka med sig folk in i situationer där de kommer att dö. De strövar ofta runt, av säkerhetsskäl och för att hitta nya jaktmarker.

De är inte ointelligenta, tvärtom, de är kalla och beräknande. De verkar dock lite off, lite fjärran. Outsiders.

Det har spekulerats i om de har magiska förmågor eller lever delvis utanför tiden, då de har en tendens att dyka upp och försvinna med en otäck ("uncanny", bra förslag på svenskt ord?) precision. Det ger en känsla av att de lever "i ögonvrån".

Förutom detta och sin personliga magnetism så har de inga speciella förmågor. De slåss inte bättre än en vanlig människa, men tenderar att ta dra med sig en person in i deras grepp med sin magnetism, och sedan döda när personen är mentalt och fysiskt försvarslös. De har också en förkärlek för att förvrida vanliga människor, för dem lika grymma, kalla och våldsamma.

De samarbetar sällan, men det har hänt att små grupper samarbetar. De har då ingen ledare, men tycks ändå styras av en gemensam outtalad konsensus.

Självklart är folk rädda för dem, och därför så finns det starka tabun mot att föda på andra ställen än livssidan, och en stark misstänksamhet mot främlingar.

Tänkt användning av landet:

* Intrigspel. Maktspel inom kungafamiljen och mellan olika delar av prästerskapet.
* Skräck. Hollows har enorm potential.
* Dungeonbashing. Heck, hela dödssidan är bara Tutankhamon-gravar!

Not:

Hela "födsel, liv, död, reinkarnation"-cykeln, soulless osv är naturlagar som inte existerar i resten av spelvärlden. Tron på saker (och gudar) påverkar världen, ända ner på naturlagsnivå.

Så, kommentarer?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Jag applåderar dig för att ha skapat fantasy seriemördare :gremsmile: Hollows låter ju väldigt mycket som människor med extrama antisociala personlighetsstörningar fast med en mystisk tvist.

Jag har några frågor:

Hur reagerar landet på folk från andra länder som ligger bortom floderna? Du nämner att de är misstänksamma men vem hade inte varit det mot folk som kom invandrande från bortom dödsriket :gremwink:

Är det lagligt att dungeon crawla i de gammla gravarna? Hyr aktoriteterna in äventyrare för att hålla nere zombie populitionen? Eller är äventyrarna gravplundrare som måste undvika polisen?

Kan jag spela en Hollow baserad på Dexter? :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
God45 said:
Jag applåderar dig för att ha skapat fantasy seriemördare :gremsmile: Hollows låter ju väldigt mycket som människor med extrama antisociala personlighetsstörningar fast med en mystisk tvist.
Japp. Se filmen 'Nomads', den är klart sevärd. Tänk dig outsiders med magnetisk personlighet, men utan känslor och allmänt "off". Man har liksom känslan av att de bara är till hälften i vår värld.

God45 said:
Hur reagerar landet på folk från andra länder som ligger bortom floderna? Du nämner att de är misstänksamma men vem hade inte varit det mot folk som kom invandrande från bortom dödsriket :gremwink:
Klipporna göra att folk sällan kommer från öst och väst, så främlingar kommer oftast via havet eller via karavan genom den djupa öknen i norr. Båda kommer så att säga in mellan floderna, och är därmed inte automatiskt betraktade som Hollows. De vet att det finns folk i andra länder, och de två ingångarna är OK.

Misstänksamheten är alltså inte i första hand mot människor från andra länder, utan mot människor man inte känner. Kom ihåg, Hollows rör sig bland människor utan att märkas, så det är viktigt att man verkligen känner folk för att lita på dem.

Är det lagligt att dungeon crawla i de gammla gravarna? Hyr aktoriteterna in äventyrare för att hålla nere zombie populitionen? Eller är äventyrarna gravplundrare som måste undvika polisen?
Olagligt som bara den. Bara präster och speciella heliga hantverkare får vistas där, och gravarna är skyddade av förbannelser, fällor, dolda ingångar, stora stenblock och sånt, utöver de själar som söker nya kroppar. Dessutom, gravplundrare är inte populära i några kulturer...

Kan jag spela en Hollow baserad på Dexter? :gremsmile:
Nope, Hollows är inte menade som spelarkaraktärer. De skulle inte funka som sådana.
 
Top