Nekromanti Lite snack om rollformulär...

Troberg

Sinister eater
Tjo, man kan ju jämföra det med ett regelverk.. Utan en kärna fungerar inte tilläggen (något som du brukar ta upp btw ), d.v.s att ett rollformulärs "kärna" ska ge en bra översikt över RP och fungera oberoende av övriga delar/sidor. RPs mest intressanta/relevanta attribut/egenskaper o s v på 1-2 sidor, medan övriga sidor i rollformuläret är till för ifyllnad av olika "listor"... Det jag tycker är dåligt med en del mångsidiga rollformulär är att man spridit ut "kärnan" över en massa olika sidor istället för det upplägget jag beskrivit ovan. Man skulle kunna ha ett "kärnformulär", gemensamt för alla karaktärer, och tillägsblad beroende på RP's yrke/arketyp el dyl...
Exakt. En sida för grundinformationen, och varje sida ska ha ett tydligt tillämpningsområde.

Krille

Super Moderator
  • Funktionella. De ska
  • Användbara. De spelvärden som faktiskt används i spel ska finnas på formuläret. De spelvärden som inte används så ofta är mindre nödvändiga, men det är bra om de finns.
  • Smidiga. Jag föredrar en sida A4 framför dubbelsidig A4, dubbelsidig A4 framför fyrasidiga häften, fyrasidiga häften framför allt annat.
  • Kopieringsbara. Om tonplattor och blanka papper gör det omöjligt att kopiera så är det fel. Det gör även att jag föredrar A4, emedan kopiatorer i det här landet tycker om A4.
  • Snygga och stämningssättande. Det är en fördel om de ligger i samma grafiska profil som allt annat till spelet, men går inte det på grund av ovanstående krav så är det sånt som händer.