Nekromanti Lite systemfunderingar

Max Raven

T12-kultist
  • Man slår 2T6 under ett värde (färdighet). Effekten är vad man slår.
  • Slår man två identiska siffror så är det kritiskt lyckat/komplikationer. Om du lyckas så är det kritiskt lyckat, om du misslyckas så är det komplikationer. Dessa är bonushändelser (inte någon form av +10 till effekt).
  • Vissa omständigheter (plats eller vad motståndaren gjort, bl a) kan ge Övertag. Övertag ger en till tärning. Du väljer de två lägsta när du ser om du lyckas. Effekten räknas på alla tre tärningar.
  • Underläge är motsatsen till Övertag. Man slår och väljer de två högsta tärningarna. Effekten räknas på två tärningar (eller en?).

Krille

Super Moderator
Stackar övertag respektive underlägen?

Tar ett övertag och ett underläge ut varandra?

Kanske övertag skulle kunna vara "slå X tärningar och välj de du vill", så slipper du ha en specialare om att effekten är allihop. Det kan bli skumma effekter av dubbel- och trippelövertag om effekten är allihop.

Underläge skulle tvärtom kunna vara "slå X tärningar och välj alltid de högsta". Det får bieffekten att om man har tur så kan det funka och då går det ofta rätt bra eftersom effekten då kommer vara i överkant av vad man kan få.

Annars är det väl ett system så gott som ett annat system.

Max Raven

T12-kultist
Krille:
Man får bara en tärning, oavsett vilket. Övertag/Underläge tar ut varandra (eller från en annan synvinkel, man har antingen inte övertag/underläge, eller så har man det).

Förmodar att du tänkte att effekten kan bli för hög om man väljer tre, alternativt att det blir för krångligt. Point taken, det går nog smidigare med två valfria. :gremsmile:

Vill att dubbelutslaget ska gälla alltid dock. Fungerar förmodligen om man kollar för dubbel innan man plockar tärningar.

Måns:
Just nu har jag tänkt mig: effekten används mot andras slag (i vissa fall) men oftast fasta värden ("slå in ekdörr, 10 effekt. Slå in modern bepansrad dörr, 25. Effekt kumulativ" - typ).

För strid så kan man välja att använda effekten på en rad olika saker som att öka skada eller välja träffområde. Hm, fast när jag tänker på det nu vill jag gärna ha någon form av "välj vad du vill göra med effekten" på 'vanliga' slag också, om det går. Typ dölja intrång och systemändringar för hacking. Hm. Får se där.

nominesine

Veteran
I all enkelhet låter det som ett bra system. Får mig att tänka på en mix av Pendragon och Traveller, och det är positivt. Istället för att köra med bonusar kan du slå fler tärningar och välja de två bästa som kombo. Använder den metoden i Rulez/Sagan om Gårdarike, och tycker det funkar bra. Fast där ska man slå högt.

Max Raven

T12-kultist
Ja, jag har tagit D&D Next:s Expertise Die (som jag läste den/ville ha den) och kombinerat med slå-under-brp-mekanik och ett T6-system (liknande mitt system till Äventyrssommar). Jag gillade tanken på att slippa addera/subtrahera under spel*.

Så mitt system är inte direkt unikt här. :gremsmile:

*sen vet jag inte om jag kommer ha Egenskaper som kan boosta Färdighetsvärden i specialfall eller om det blir för bökigt - man slipper åtminstone "och så minus x för att det är snöstorm"-faktorer.

Max Raven

T12-kultist
nominesine said:
I all enkelhet låter det som ett bra system. Får mig att tänka på en mix av Pendragon och Traveller, och det är positivt. Istället för att köra med bonusar kan du slå fler tärningar och välja de två bästa som kombo. Använder den metoden i Rulez/Sagan om Gårdarike, och tycker det funkar bra. Fast där ska man slå högt.
Fun facts: Jag äger Mongoose-versionen av Traveller och har hört talas om Pendragon, men har inte lärt mig systemen av några av dem. :gremsmile:

Något man kan kannibalisera?