Nekromanti Lite tankar kring en (annorlunda) förläning

MovinGalt

Warrior
Hej.

Köpte Riddaren för ett tag sedan, och läste igenom allting som har med Förläningar och sådant där och göra, och kom på en idé som kanske skulle funka:

Skulle man kunna göra en Nekromantiker som dödade hela befolkningen i förläningen, för att sedan väcka upp dem till valfria odöda? (har tyvärr inte V&N :gremfrown: )
Det skulle kanske vara ganska effektivt, eftersom odöda inte behöver sova(?) och således kan arbete dygnet runt. Man kan också ta ut Tyrannisk dagsverkan (eller varför inte något bättre, typ som slavisk fast det dubbla :gremgrin:) utan att de motsäger, för de är väl obotligt lojala mot sin "skapare". :gremwink:

För att öka "befolkningen" skulle man kunna göra räder till närliggande förläningar eller byar där man snor åt sig så många människor som möjligt.

Sedan skulle det väl antagligen bli betydligt billigare att "underhålla" sitt folk, för odöda behöver väl inte mat?

Problemet är ju att adelsmän och andra högre personer kanske inte gillar att ha en ond nekromantiker med en odöd befolkning nära sin egna vackra förläning, och därför samla sina trupper och attackerar...
Då är det kanske bättre att ha förläningen mera avskiljt från resten av världen :gremlaugh:

Detta var bara ett litet utkast ifrån mig, några åsikter om det?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Glädjedödare på språng! :)

Jag tycker att det är en rätt kass idé. Och om du vill genomföra det så läs inte vidare, och låt för guds skull inte din spelledare läsa det :gremwink:.

Problem 1: Att vara en känd nekromantiker

Alla gillar inte reanimatörer. Antagligen så bränns du på bål så fort någon kommer på dig.

Problem 2: Att döda alla i förläningen

Du tror inte att någon har några invändningar? :gremwink:

Säg att du har runt 500 pers i en förläning. Det krävs rätt mycket för att ta död på varenda en utan att någon sticker och varnar nån annan länsherre som i sin tur kommer och bankar dig för att du har varit olydig.
Och vem ska du hyra in för att göra det? Det är tveksamt att ens tiraker skulle ta den risken. Och du kan ju glömma att hyra in soldater för uppdraget "slakta hela befolkningen så att jag kan göra vandrande lik av dem! Bwahahaha!" - om du inte ger dem väldigt mycket pengar.

Problem 3: Att undgå oupptäckt

Om du mot förmodan har kommit så långt att alla är stinkande lik - tror du inte att någon kommer upptäcka det? Jag menar, vissa har släkt och vänner utanför förläningen. De kommer nog finna det lite underligt att farbror Barbro kommer hasande med likmaskar i ögonen, mumlandes "braaaiiins...".

Och tänk på handeln. Och genomresande. Det kommer att genomskådas förr eller senare - min gissning landar på att det dröjer ungefär en vecka :gremwink:.

Glädjedödandet är över

Undantag från regeln vore ju om du bodde i en nekrokrati (alla döda tillfaller staten för att reanimeras) - men det finns tyvärr inga sådana i dagsläget på Mundana. Eller om du hade ett eget, väldigt isolerat, land någonstans mitt ute i ingenstans. Helst på en ö - så att ingen kommer därifrån.

Morot för arbetet

(eller "kaka", som vår FE-lärare gillar att uttrycka det)
Vandöda (som det heter i Eon - inte odöda alltså) tar aldrig utmattning , de äter inte, dricker inte, sover inte och tar varken smärta eller blodförlust. Eller syrebrist.

Således kan en vandöd arbeta stenhårt 24 timmar per dygn, 336 dagar (på ett Mundanskt år) om året. Jag skulle räkna det på ungefär... tja... 2 dagsverken per dag, gratis. Iofs behöver man hackor och spadar och sånt som går sönder, så det kanske kostar 1 bas per 1'000 dagsverken eller nåt sånt. Vandöda är ju som bekant inte de smartaste och mest tekniskt finurliga arbetare som finns...

Dessutom kan vanliga vandöda inte lära sig färdigheter utan grundchans - alltså kan stinkande lik inte bygga borgar, arbeta i gruvor och liknande. Gräva vallgraver och arbeten som kräver mindre intellekt går dock bra.

På grund av denna begränsning rekommenderar jag en nekrokrati - då du har både levande och döda. Problemet blir då att få folket att acceptera det.

Nu kommer min fråga till dig - varför skulle du vilja göra något sånt? :gremsmile: Alltså, vilken plan har du? Det vanliga - världsherravälde? :gremwink:

Lycka till iaf!

Vindhand

Myrmidon
Re: Glädjedödare på språng! :)

Om nekrokratier... är det inte fasligt ohygieniskt att ha en massa vandrande lik överallt?

Kwarzim

Veteran

enkelt! man anlitar jag!

Problem 3: Att undgå oupptäckt

än enklare man dödar alla som kommer dit!

MovinGalt

Warrior
Re: Glädjedödar-dödare på språng! :)

Dessutom kan vanliga vandöda inte lära sig färdigheter utan grundchans
Om man först lär bönderna att bygga borgar och annat, och sedan dödar man dem :gremwink: Behåller de dem kunskaperna då?

Man gör en farlig besvärjelse: Alstra Nekrotropi (ObXXXT6), Avstånd och Trauma med 10 filament (Ob10T6) och en area-effekt på 2 kilometer (2000 m) :gremgrin:
sen blir ju problemet att man måste samla ihop dem snabbt och smidigt innan någon från utanför radien upptcäker det...

eller så..

Bjuder man in alla i förläningen till en hejdundras fest i slottskällaren, väntar tills alla har kommit och fumlar med flit i laboratoriumet ( :gremshocked:): extremt giftig gas åt folket!

Nekrokrati låter ju onekligen intressant... men det finns tyvärr inga sådana i dagsläget på Mundana
Någon måste ju vara den första! :gremwink:

Och tänk på handeln. Och genomresande.
Man får sköta det lite smidigt, först kommer man till förläningen som en snäll riddare som klär sig i människohud och gillar att dricka blod (för övrigt helt normalt), sedan ber man folket att bygga en fet mur runt hela förläningen, bara för skydd mot inkräktare. Man struntar dock i att bygga en port. Sen ser man till att konvertera några få människor till sin sida, som konverterar fler, som.... osv Till slut är hela förläningen hjärntvättad, och man kan börja snitta upp dem en i taget, medan resten står lydigt och väntar i en kö. (då kan man fråga sig varför man inte använder dessa människor istället för vandöda? - Är man nekro ska man ha vandöda, inget snack om saken. Dessutom, om man genomför en sådan här stor "kupp" så ska man gå hela vägen! :gremwink:)

Sedan, har man ett ruttnande samhälle innanför murarna...och hoppas på att ingen upptäcker det...allting hänger på hoppet :gremwink:

varför skulle du vilja göra något sånt? Det vanliga - världsherravälde?
Jag gillar nekromantiker, jag gillar borgar, jag är allmänt ond....och sen kanske man kan fundera på att ta över Mundana, ja :gremgrin:

MovinGalt

Warrior

De som inte klarat det dör, så man får fram en imun ras efter några århundraden :gremwink:

Phelan

Hero
Detta var bara ett litet utkast ifrån mig, några åsikter om det?

Vansinne. Koboldigt. Men du är i alla fall ärlig om det!

Ett par problem oavsett detta med genomförbarheten är som någon redan påpekat att du måste lära dina odöda färdigheter som Jordbruk (från början, lägre odöda som skelett och zombies behåller inga färdigheter från jordelivet), och förutom detta måste du nog ha ett antal trusty lieutenants som kan övervaka och ge order till de odöda - oavsett om de lär sig lite färdigheter kommer de behöva övervakning. Du kan med andra ord inte räkna med att klara av detta själv. Nästa steg är - vad du ska göra med all din produktion? Övriga producenter skulle nog inte uppskatta dina metoder och se till att du blev bojkottad då du använder oärliga konkurrensmetoder etc. Kommer någon vilja köpa produkter gjorda av odöda? (Jämför debatten om genförädlade produkter idag) Sedan kan du också göra en kostnadsöversikt - beroende på hur dyrt det är för dig med de alkemiska preparaten, framförallt nekrotropiska kongelat, exakt hur lång tid tror du det tar innan ditt projekt börjar betala sig?

Mvh / Phelan

DAKRilla

Hero
" [...] framförallt nekrotropiska kongelat [...] "'

Är det något som hindrar en från att alstra nekrotropiska filament från den döde som man i själva verket ska återuppliva? Annars är det ju bara att ha ett extra lik att alstra från. Och krävs det ens nekrotropiska filament för att skapa en vandöd? Jag har inte kollat i V&N, men enligt M&M så är ju det enda som krävs den alkemiska processen Nekrotropisk Reanimation, och för den krävs ju inga filament över huvudet taget.

MovinGalt

Warrior
Kommer någon vilja köpa produkter gjorda av odöda?
Man skyltar inte med att "här finns en förläning full med vandöda" så ingen vet att det är en "förbättrad" förläning. Alla tror att det bara är en lite konstig herre som styr över den, för om alla visste så tror jag nog att någon skulle göra något åt det (typ tempelkrigare från Daaks tempel).

Så, en skum förläning som luktar apa producerar äckligt mycket spannmål, som säljs billigare än någon annan länsherre har råd med. Ingen vet att de är något skumt med maten, så de köper på glatt och prisar mig. Men, maten är förgiftad (nähä) och gör att alla som äter det blir vandöda!(Luktar lite Warcraft III över det här va? :gremwink: )

och förutom detta måste du nog ha ett antal trusty lieutenants som kan övervaka och ge order till de odöda
Det är nog klokast, det kan bli jobbigt att beordra 500 skallar, så ett antal andra nekro-legor får sköta det.

Man för göra lite uppoffringar ur egen börs för att lyckas med detta projekt, men när man väl får igång ruljangsen så lönar det sig säkert. :gremgrin:

Börjar nästan själv tvivla på att det skulle funka :gremwink:...*måste behålla tron!!!*

MovinGalt

Warrior
Han menar kanske att man ska använda kongelat till min jätte-besvärjelse som ska ta ut hela förläningen... :gremgrin:

Phelan

Hero
M&M är inte helt korrekt för animering längre. Enligt V&N, utan att avslöja för mycket, krävs det nekrotropiska kongelat vid animering av all sorts vandöda, till just den alkemiska processen. Om du kan göra sådana själv kan du få ned kostnaden (kanske?) annars är det angivna priset per nekrotropiskt kongelat 1000 silver. Och även ett skelett eller zombie av vettig storlek kräver mer än ett kongelat...

...så din optimistiske lilla nekrofil bör ha en väldigt stor börs!

Mvh / Phelan

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Glädjedödar-dödar-dödare på språng! :)

"Om man först lär bönderna att bygga borgar och annat, och sedan dödar man dem"...

Borgarna måste rustas upp.

"Behåller de dem kunskaperna då?"

Inte vanliga vandöda, men då kan man ta och göra 5'000-silvers-vandöda som gör det. Problemet då blir kostnaden.

"Någon måste ju vara den första!"

Läs Legender & Hemligheter.

"Man struntar dock i att bygga en port."

Grattis! Du har nu stängt in hela befolkningen i en stad, och alla undrar hur i hela friden de ska ta sig till sina gårdar/arbeten ute på landet för att fortsätta produktionen/arbetandet :gremwink:.
Och för att komma till ett annat problem - vad säger du åt byggherren när du förklarar att du absolut inte vill ha någon port ut från staden?

"Sen ser man till att konvertera några få människor till sin sida, som konverterar fler, som.... osv Till slut är hela förläningen hjärntvättad, och man kan börja snitta upp dem en i taget, medan resten står lydigt och väntar i en kö."

Ähum... jag tror du missade nåt på vägen där... :gremwink:

"Sedan, har man ett ruttnande samhälle innanför murarna...och hoppas på att ingen upptäcker det..."

Alltså, du behöver arbetare för bl a jordbruk, jakt, fiske, framställning av varor, underhåll av saker och ting et c. Detta kräver kunskap. Det har inte vandöda.

Om du dessutom vill ha någon export innebär det att någon måste samla ihop allt som ska säljas och sälja det - antingen kommer någon dit eller så skickar man någon. Riskerna ökade helt plötsligt med några tusen procent.
Detsamma gäller vilken kontakt med omvärlden som helst.

Från ditt andra inlägg:

"Man skyltar inte med att "här finns en förläning full med vandöda""...

Nä, men det är fortfarande väldigt svårt att kamouflera 500 pers som helt plötsligt "har gått upp i rök". Vad säger du när anhöriga kommer till staden och undrar varför i h-vete du har inte har byggt nån port? :gremwink: "Njäää... alla som bodde här... eh... de flyttade... just det, och de kommer inte tillbaka heller... drick nu det här gift-*hrm*... kaffet... så ska vi se att allt blir bra"

Och ännu bättre blir det när det lokala templet vill sätta upp en representation i förläningen :gremwink:. Vad säger du åt dem - "nä, det går inte. Vaddå 'varför'? För att jag säger det! Piss off!"?

Och vad säger du till alla som undrar hur du kan producera så mycket så billigt (om du nu lyckas framställa vandöda som kan lära sig nya färdigheter)?

Och vad säger du till andra länsherrar som då och då kommer på besök/whatever?

Jag påstår inte att det är omöjligt. Men närapå. Iaf en massa grejer att tänka på. Jag rekommenderar hur som helst ett massivt startkapital på några hundratusen silver, och väldigt bra planering. Om inte din spelledare är... oeftertänksam... så att säga :gremwink:.

Det är inte lätt när det är svårt. Men det ska ju inte vara för lätt heller! Ge inte upp hoppet! :gremlaugh:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Och om man lyckas få tag på rätt ingredienser så kostar det ungefär 100 silver i framställning. Om man har lite assistenter och ett laboratorium av rätt storlek kostar helt plötsligt bara assistenterna.

Och så krävs det inte kongelerade filament, bara filament. Alltså kan du alstra dem under tiden som du gör processen, utan dyra kongelat.

Phelan

Hero
Filament eller kongelat?

"Ingrediensförteckningen" för skapande av olika vandöda nämner kongelat just och inte filament . Nu har jag inte detaljläst V&N för jag har inte börjat göra några nekromantiker eller vandöda själv än (så mina spelare kan andas ut ett litet tag till), men jag tolkade det i alla fall som att det måste vara just kongelat. Eller har jag massuppfittat den biten?

Mvh / Phelan

Korpen

Hero
Och är nekromantikern vis så är de första vandöda han skapar besjälade, och kan lära sig (ev kan redan) alkemi. Ta-Da! Du har nu helt lojala assistenter, som aldrig blir trötta utan kan jobba dyngnet runt.

Vilket leder mig in på en följdfråga: Behöver egentligen en vandöd alkemist några assistenter? Han behöver ju aldrig vila, och ett par små skelett eller liknanade finns tillhands för att röra i grytor och liknande. (nej reglerna säger inet om det här.)

Korpen

Hero
Re: Filament eller kongelat?

I beskrivningen av den alkemiska processen "Reanimation" står det att preparaten kan vara "kongelerade, alstras av nekromatikern eller vara en kombination av de båda"
Så det behöver inte vara kongelat.

Phelan

Hero

Jag talar om utifrån hur animation av olika sorters vandöda beskrivs i Vandöda & Nekromanti. Ett svar utifrån M&M om du inte har V&N gör mig inte mycket klokare, då har du andra regler än jag.

Mvh / Phelan

Korpen

Hero

Svaret ÄR ur V&N sid 52, sista meningen i första stycket.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Glädjedödar-dödare på språng! :)

Min rekommendation till dig är att först tjäna rejält med pengar genom äventyrande, skum handel och liknande. Om du är en skicklig alkemist (vilket du bör vara) kan det hjälpa. Därefter hyr du ett antal legoknektar och ett skepp, vilket tar dig till den där lilla ön i Igonhavet som man knappt ser. Efter att dina legoknektar slagit ihjäl lokalbefolkningen å det grövsta (med undantag för ett antal att använda som kulisser när det kommer skepp till ön) tar du kål på dem med hjälp av din elaka giftgas. Eventuellt med hjälp av dina trogna medhjälpare (medrollpersonerna, vilka händelsevis är kunniga i allehanda skick och bruk som är bra för att bygga riken).

Därefter till steg två. De första vandöda du skapar är dina trogna löjtnanter, försedda med intellekt. De är till stor hjälp i ditt lab-arbete. Dessa hjälper dig att skapa en arbetsstyrka av något intelligenta vandöda som kan kommendera den stora massan av zombies och skelett (jag äger visserligen inte V&N, men nog kan de följa order i stil med "strö ut utsädet" eller liknande?). Därefter lutar du dig tillbaka och ser din stat växa fram.

Var noga med att odla någon sinnsförslöande drog. Denna används nämligen för att knarka ner de fåtaliga överlevande öbor som finns, för att dessa ska kunna hålla till vid stränderna och få ön att verka åtminstone någorlunda normal för de besökande (som ju aldrig tillåts besöka de inre delarna av ön). Om folk undrar varför de tycks så slöa, dra någon vals om att de lider av sviterna efter någon form av stamfest. Du är nu officiellt en Ond Magiker!

Och tänk på att lära dig pneumotropi. Varma dagar är det ett helvete att bo i ett palats utan luftrenare.