Nekromanti Liten förhandstitt på Jorges Bestiarium ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hur i helskotta ...

... kunde du läsa det? Jag kan knappt läsa det och jag vet ändå hur texten lyder!

Jaja, du fick inte allting rätt: »[...] möjligheter till flexibel och effektiv inlärning [...]» ska det vara.

Texten är från ett produktblad jag gjort för mitt riktiga jobbs räkning. Jag drog ner bilden så att ingen skulle se vad där stod. Uppenbarligen till ingen nytta.

/Dante

P.S. Anekdot: När jag gjort en testutskrift av uppslaget kom en medarbetare förbi, stannade till, kikade på utskrifterna och frågade: »Ska de nya produktbladen verkligen se ut så här?»

Dante

Staff member
Jodu ... (tok-ot)

När det gäller typografiska termer är jag lite analretentiv. Som en segelbåtsägare som inte tål när folk säger frammen, baken, snören, höger, vänster, golvet etc. istället för att använda de korrekta termerna.

Fler vackra ord: Bunt, huvud, fot, kägel, kött, tillriktning, horunge, utgångsrad, nedryckare, gemener, versaler, äkta kapitäler, punktutföring, spärrning, knipning, pica, cicero, kvartspetit, luft, tryckort, kolofon ...

Nu drabbades jag av galopperande nostalgi. Hädanefter ska jag aldrig mäta något i millimeter när jag kan använda cicero och punkter!

/Dante

Rosen

Myrmidon
Re: Jodu ... (tok-ot)

<I>Fler vackra ord: Bunt, huvud, fot, kägel, kött, tillriktning, horunge, utgångsrad, nedryckare, gemener, versaler, äkta kapitäler, punktutföring, spärrning, knipning, pica, cicero, kvartspetit, luft, tryckort, kolofon ...</I>

Horunge är ju en klassiker! Det är iaf bland dem som är lättast att få andra att börja använda. (-:

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Hur i helskotta ... (ot)

<I>P.S. Anekdot: När jag gjort en testutskrift av uppslaget kom en medarbetare förbi, stannade till, kikade på utskrifterna och frågade: »Ska de nya produktbladen verkligen se ut så här?»</I>

Då man ska svara "Ja, det är den nya grafiska profilen som <namnge nån kollega> har tagit fram." (-:

--
Åke

Glacius

Veteran
Re: Jo, men ...

Det ser mycket lovande ut måste jag säga!
Jag råder dig dock att inte göra samma misstag som Wotc gjorde med Forgotten Realms-boken(den snyggaste rollspelsprodukt jag sett), de använde ett lite speciellt medeltidsliknande typsnitt i brödtexten, vilket kanske inte var så där jättelyckat, det var läsligt, visst, men det hade varit mycket snyggare med ett vanligt, snyggt, typsnitt som t.ex. Joanna :D
Får man fråga vilket typsnitt du tänkt använda i brödtexten?
Och just det... finns det någon chans att formatet inte blir A4? Något som följer det gyllene snittet skulle vara underbart, även om då boken blir ett annat format än både grundreglerna och Vildhjarta, men det är en smäll jag gladeligen skulle ta i förmån för ett snyggt format istället för det... mindre snygga... A...4...*ryser av att skriva ordet* :)

/Max

Dante

Staff member
Lite svar, lite dans, lite naket ...

Brödtextsnittet ser ut att bli <a href="http://www.bertholdtypes.com/adobe_lib/080092000.html">Post Antiqua bold</a>; mycket speciellt och medeltidsliknande men med moderna bokstavsformer. En bra kompromiss mellan form och funktion tycker jag själv.

Varken regelboken eller Vildhjarta är i A4-format. Jorges Bestiarium blir f.ö. i samma format som regelboken.

/Dante

Glacius

Veteran
Re: Lite svar, lite dans, lite naket ...

Inte A4? Hmm... det kunde jag svära på... får ta mig en närmare titt då.
Appropå typsnittet... Det är just typsnitt i den stilen jag ogillar i brödtexter...
Jag tror knappast att medeltidskänslan försvinner om något vanligt typsnitt som Caslon, Garamond, eller min personliga favorit, Joanna, används. Imho såklart :)

/Max

Dante

Staff member
Zeichnungen des Patienten (O.T.) ...

Tja ... Caslon är 1700-tal, Garamond är 1500-tal och Joanna är 1930-tal. Jag vill ha 1000-tal (men då skrev man så jädra knasigt att det fick bli Post Antiqua istället)! Jag vill ha samma känsla som i en handskriven codex: Kraftiga bokstäver i kompakta, fyrkantiga block.

Jag tycker f.ö. att <a href="http://www.adobe.com/type/browser/F/P_443/F_CELE-10005000.html">Celestia Antiqua</a> (D&D 3e) är riktigt snygg.

Jaja, baken är hårig.

/Dante

Glacius

Veteran
Re: Zeichnungen des Patienten (O.T.) ...

Jo, ett fint typsnitt, men varför i hela friden har tecknaren förstört sitt verk genom att besudla de rena vackra bokstavsformerna med massa... konstigt...
Jag förstår att du vill ha ett stämningsfullt typsnitt men jag är av den åsikten att läsbarheten går i första hand, och 1000-talssnitt är inte direkt en fröjd för ögat, återigen imho :)

/Max

Vindhand

Myrmidon
Re: Hur i helskotta ...

... kunde du läsa det? Jag kan knappt läsa det och jag vet ändå hur texten lyder!

Jag hade tråkigt och för bra bildbehandlingsprogram att tillgå... Om man förstorar bilden och filtrerar den på rätt sätt så kan man få snuttar förhållandevis läsliga.

(till saken hör att jag tittade på bilden innan jag läste ditt inlägg så jag trodde det var meningsfullt att försöka tyda texten... tji fick jag)

Texten är från ett produktblad jag gjort för mitt riktiga jobbs räkning. Jag drog ner bilden så att ingen skulle se vad där stod. Uppenbarligen till ingen nytta.

:)

Vindhand

Myrmidon
Hemska tanke! (tok-ot)

Nu drabbades jag av galopperande nostalgi. Hädanefter ska jag aldrig mäta något i millimeter när jag kan använda cicero och punkter!

Hmm... man får hoppas att ni inte följer i Äventyrsspels fotspår och gör framtidsrollspel då... Det vore mysko med en fyndtabell som inkluderade "Automatpistol med kaliber 25.5pt" eller "Automatkarbin (kal 1.23 Cicero), 60% chans att den är trasig".

Dante

Staff member
Nu blandar du nog ihop mig och RiotMinds (nt)

userfriendly

Warrior
Mer erotik för typografiälskaren ... [ot]

Jag försöker lära mig alla bokstavsstorlekars namn:

6 p - Nonpareille
7 p - Mignon
8 p - Petit
9 p - Borgis
10 p - Korpus
12 p - Cicero
14 p - Mittel
20 p - Text
28 p - Dubbelmittel
36 p - Liten kanon

Hur tänker du sätta brödtexten i Gerges Bestiarium. Borgis
på Cicero måhända? 8)

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Lite svar, lite dans, lite naket ...

Jorges Bestiarium blir f.ö. i samma format som regelboken.

Varför som regelboken och inte som Vildhjarta? Jorges Bestiarium skulle väl enligt uppgift inte vara inbunden, eller har jag fel?

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?

Nerosuferoth

Swordsman

Jo, ett fint typsnitt, men varför i hela friden har tecknaren förstört sitt verk genom att besudla de rena vackra bokstavsformerna med massa... konstigt...

Det är ju det som är det fina.

läsbarheten går i första hand

IMHO är varken Post Antiqua Bold eller Celestia Antiqua särskilt svårlästa.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?

userfriendly

Warrior

Det är ju det som är det fina.

Jag tycker att bokstavsformerna är underbara. De verkar
iallafall vara det, man ser inte så bra av allt gojjs.

IMHO är varken Post Antiqua Bold eller Celestia Antiqua
särskilt svårlästa.

Well... de är läsbara, men det tar betydligt längre tid
(och är mycket mer ansträngande för ögat) att läsa dessa
okonventionella snitt.

Glacius

Veteran

Och imho är de svårlästa.
Bokstäver är vackra små saker... Fina rena enkla former... Det är absolut inte fint att fördärva det med massa... vad-man-nu-ska-kalla-det...

/Max

Dante

Staff member
Kuriosa ... (ototot)

Typgrad och kägel mäts i picapunkter inte ciceropunkter. Egentligen är det alltså fel att kalla 12 punkters text för cicero. Korkat, men kul att veta.

/Dante

Nightowl

Champion
Stygga Dante! (OT)

När jag såg rubriker som "frågor" och nedanför rubriken "Banshee finns..." trodde jag givetvis det gällde _monstret_ banshee, och huruvida det fanns i bestiariet. Så lat och nyfiken som jag är hoppar jag först till den rubriken, ser att den finns "här" (?)... och går allmänt vilse. :)

Jag får väl göra som alla andra och berömma utseendet, för övrigt.

Nightowl, dum-dum.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!