Gasten
Warrior
Jag tycker inte att det här riktigt går in på Rollspelsmakarforumet, och vad jag vet har vi inget spelmakarforum, så jag får väll posta mina bekymmer här istället.
Jag är i skiss- och mekanikstadiet i ett brädspel som ska spelas på rutat papper.
Jag kommer inte att fördjupa mig i reglerna här, men om ni är intresserade finns de mer utförligt här: huntedhouse.wordpress.com.
I korthet går spelet ut på att förlänga en mask eller orm mellan ett och fem rutor på pappret. Man får förlänga vilken ände man vill, och man kan svänga åt vilket holl som, så länge det följer rutorna och inte går diagonalt (man får gå upp, ner, höger och vänster). När man har bestämt sig för en riktning får man inte svänga. Bara raka sträck, alltså.
Spelet går ut på att få den/de andra maskarna att inte kunna röra sig genom att stänga in dem.
Det finns dock ett problem: om båda maskarna förlorar en av sina ändar (Ie, de blir instängda) finnes det bara en taktiskt korrekt utväg: att kopiera sin motståndare och jaga/fly ifrån den. Eftersom alla spelare kan flytta mellan ett och fem steg, är det ingen som kan komma närmare eller falla längre bakom. Förr eller senare blir det desutom ovagjort, eftersom de har delat av pappret i två delar och de kan inte komma över och stänga in den andre.
Jag har ett par idéer på hur man kan lösa det i länken ovan. T ex kan man låta spelarna slå en tärning (sexsidig) och se hur mångasteg han får växa den här rundan (som max, då). Men det känns lite för random och otaktiskt. Och det här med att spelet är portabelt försvinner litegran. I alla fall så måste man ha tänkt på att ta med en tärning för att spela.
Har ni några idéer?
Gasten, nu med blog.
Jag är i skiss- och mekanikstadiet i ett brädspel som ska spelas på rutat papper.
Jag kommer inte att fördjupa mig i reglerna här, men om ni är intresserade finns de mer utförligt här: huntedhouse.wordpress.com.
I korthet går spelet ut på att förlänga en mask eller orm mellan ett och fem rutor på pappret. Man får förlänga vilken ände man vill, och man kan svänga åt vilket holl som, så länge det följer rutorna och inte går diagonalt (man får gå upp, ner, höger och vänster). När man har bestämt sig för en riktning får man inte svänga. Bara raka sträck, alltså.
Spelet går ut på att få den/de andra maskarna att inte kunna röra sig genom att stänga in dem.
Det finns dock ett problem: om båda maskarna förlorar en av sina ändar (Ie, de blir instängda) finnes det bara en taktiskt korrekt utväg: att kopiera sin motståndare och jaga/fly ifrån den. Eftersom alla spelare kan flytta mellan ett och fem steg, är det ingen som kan komma närmare eller falla längre bakom. Förr eller senare blir det desutom ovagjort, eftersom de har delat av pappret i två delar och de kan inte komma över och stänga in den andre.
Jag har ett par idéer på hur man kan lösa det i länken ovan. T ex kan man låta spelarna slå en tärning (sexsidig) och se hur mångasteg han får växa den här rundan (som max, då). Men det känns lite för random och otaktiskt. Och det här med att spelet är portabelt försvinner litegran. I alla fall så måste man ha tänkt på att ta med en tärning för att spela.
Har ni några idéer?
Gasten, nu med blog.