Nekromanti Livet efter USA

Troberg

Sinister eater
Livet efter USA

*Inga fler datorinnovationer inom grafikkretsar, processorteknologi etc. Möjligen om Japanerna kommer igång igen, men troligtvis skulle det dröja länge eftersom de stora lirarna idag befinner sig i Silicon Valley.
Av denna anledning skulle det bli viktigt att åka dit och ta tillvara på den teknologi som kan plockas ur spillrorna.
Men de tillverkas i asien och du ska inte underskatta företag som tex Samsung.

*Spelmarknaden skulle rasa. Väldigt många procent av vår egen hobby, men också majoriteten av världens övriga spelproduktion (datorspel, TV-spel, brädspel etc.) skulle avstanna. Substitut skulle behövas. Fördelen med detta är att vi glada amatörer skulle få en chans att sticka ut hakan på "världsmarknaden", även om denna skulle vara betydligt mycket mindre.
Egentligen inte, eftersom det knappast finns någon som kan stämma de som publicerar de amerikanska spelen utan licens...

*Världen skulle få sörja för de överlevande. Det skulle finnas en enorm massa människor - utbytesstudenter, stationerad militär, ambassadörer, representanter, diplomater, forskare och så vidare - som skulle vara utan nation. Hur löser man detta?
Oftast är det folk som har pengar nog för att klara sig.

Sedan ett litet klagomål: varför skulle USA prova ett nytt massförstörelsevapen? I "kriget mot terror" gäller inte direkt samma spelregler som i det gamla kalla kriget.
För att de kan? Du tror väl inte på fullt allvar på bluffen om kriget mot terror? Bombmattor från B52-or är inte de vapen man använder mot terrorister. Air-fuel-bombs är inte antiterroristvapen. Kemiska vapen är inte terroristbekämpning. Man invaderar och ockuperar inte två länder för att slåss mot terrorister. Man svälter inte ihjäl 1.5 miljoner civila för att döda terrorister. Man låter inte 60 miljoner civila dö i sjukdomar för att fånga terrorister.

En annan effekt som en sådan incident skulle ha är att den skulle minska mängden inlägg på forumet. Jag skulle vara upptagen ett tag framöver med att dansa på gatorna.

Rosen

Myrmidon
Re: Livet efter USA

En annan effekt som en sådan incident skulle ha är att den skulle minska mängden inlägg på forumet. Jag skulle vara upptagen ett tag framöver med att dansa på gatorna.

Vilket väl i sin tur skulle bevisa att du är ondare än samtliga de döda och nu levande regeringschefer som du brukar dissa lagda tillsammans, inklusive österrikaren med mustaschen.

Normalt funtade människor dansar inte på gatorna över att mer än 300 miljoner människor har dött. Förutom alla oskyldiga män, kvinnor och barn som skulle dö i USA, vad skulle du betrakta Kanadas och Mexikos utplånade befolkningar som?

--
Åke

Insignia

Swashbuckler

"En annan effekt som en sådan incident skulle ha är att den skulle minska mängden inlägg på forumet. Jag skulle vara upptagen ett tag framöver med att dansa på gatorna."

Själv skulle jag vara lika upptagen med att knapra lugnande medel, alternativt skjuta på folk som tycker det är kul att mina bästa vänner är döda.

Troberg

Sinister eater

Själv skulle jag vara lika upptagen med att knapra lugnande medel, alternativt skjuta på folk som tycker det är kul att mina bästa vänner är döda.
Jag har också vänner där, jag skulle ha blandade känslor. Jag kan dock inte förneka att jag tror att det skulle vara positivt för världen som helhet.

Troberg

Sinister eater

Normalt funtade människor dansar inte på gatorna över att mer än 300 miljoner människor har dött. Förutom alla oskyldiga män, kvinnor och barn som skulle dö i USA, vad skulle du betrakta Kanadas och Mexikos utplånade befolkningar som?
Det där är en av sidoeffekterna av det demokratiska systemet. Alla bestämmer, alla bär ansvar, ingen är oskyldig. Om de sätter sig i en dålig sits och det blir obekvämt så får de skylla sig själv.

Kanadickerna och mexarna är det synd om, men de fick i alla fall omedelbar vedergällning.

Troberg

Sinister eater
Re: Men BARNEN då, troberg? Barnen!? [NT]

De har ju inte rösträtt.
Formellt sett har de det genom att deras förmyndare har det. Det är dock inte frågan egentligen. Se min ursprungliga kommentar som en metafor. Jag tror att världen kommer att bli bättre efter USA's fall, men självklart kommer jag inte att känna en odelad glädje, till skillnad från högerfolket som smaklöst hurrade när Sovjet föll, utan att tänka på de som blev lidande.

Kan vi låta diskussionen komma tillbaka på spåret nu?

Morgoth

Swashbuckler
Hihi, jag är inte klar med dig än, ditt monster!

Jag tror att världen kommer att bli bättre efter USA's fall, men självklart kommer jag inte att känna en odelad glädje, till skillnad från högerfolket som smaklöst hurrade när Sovjet föll, utan att tänka på de som blev lidande.

Är inte det ganska... ojämförbart? Jag menar, vi snackar om en dryg trettiondel av jordens befolkning som bara säger *poof* och försvinner här. Det misstänker jag att inte ens Ymir skulle försvara.

Troberg

Sinister eater
Re: Hihi, jag är inte klar med dig än, ditt monster!

Är inte det ganska... ojämförbart? Jag menar, vi snackar om en dryg trettiondel av jordens befolkning som bara säger *poof* och försvinner här. Det misstänker jag att inte ens Ymir skulle försvara.
Jag hade iofs övergått till att prata om USA's kollaps, vilken jag tror kommer att inträffa inom några decennier, det vill säga inte total utplåning.

Nightowl

Champion

Normalt funtade människor dansar inte på gatorna över att mer än 300 miljoner människor har dött.
Är det ett skämt är det jävligt osmakligt, är det inte ett skämt var det det vidrigaste som sagts på det här forumet. Inte ens homofoba högeridioter från USA som jag stött på på jänkarforum har fått mig så heligt förbannad som trobergs kommentar. :gremmad:

Erik, uppskattar inte att man skämtar om döden för hans vänner och älskade.

Troberg

Sinister eater

Är det ett skämt är det jävligt osmakligt, är det inte ett skämt var det det vidrigaste som sagts på det här forumet. Inte ens homofoba högeridioter från USA som jag stött på på jänkarforum har fått mig så heligt förbannad som trobergs kommentar.
OK, låt mig för sista gången förtydliga, sedan får ni traggla det vidare själv.

Varför är det så svårt att förstå att man samtidigt kan glädjas åt en nations fall och sörja de dödade? För mig är det två olika saker.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag förstår mycket väl att det är två olika saker. Problemet är att det inte direkt är uppenbart att man dansar på gatorna för att fira statens fall, samtidigt som man sörjer befolkningen. Det ger ju intryck av allmän glädje, och därför kanske man bör överväga att inte fira med så pass tydliga yttre åthävor.

Om man har så kluvna känslor för en företeelse ska man kanske använda en lite mer nedtonad framtoning. Att sitta hemma och glädja sig åt nationens fall är en fullt legitim sysselsättning, att dansa på gatorna tycker jag inte är det, inte när man samtidigt sörjer befolkningens död.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Om man har så kluvna känslor för en företeelse ska man kanske använda en lite mer nedtonad framtoning. Att sitta hemma och glädja sig åt nationens fall är en fullt legitim sysselsättning, att dansa på gatorna tycker jag inte är det, inte när man samtidigt sörjer befolkningens död.
Det är en metafor, ungefär som när folk säger att de ska dansa på någons grav.

Dimfrost

Special Circumstances

Naturligtvis. Men det är ju en metafor som dels innebär att man vill fira öppet, och dels faktiskt utförs i praktiken av vissa grupper. Minnet av enstaka bilder på muslimska extremister som dansade på gatorna elfte september ligger nära till hands, eftersom de användes så mycket i propagandasyfte.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Minnet av enstaka bilder på muslimska extremister som dansade på gatorna elfte september ligger nära till hands, eftersom de användes så mycket i propagandasyfte.
OK, jag hade tänkt lämna diskussionen, men den här måste jag rätta till.

Det var arkivbilder, tagna vid ett helt annat tillfälle som utnyttjades i propagandasyfte. Firandet var över huvud taget inte relaterat till politik.

Dimfrost

Special Circumstances

Okej, jag är ledsen att jag tog upp det exemplet. Nu minns jag att du nar nämnt det tidigare, men det hade fallit mig ur minnet. Jag lämnar också diskussionen nu.

/Dimfrost

Ymir

Liten kantbaron
Vatten på kvarnen

Jag menar, vi snackar om en dryg trettiondel av jordens befolkning som bara säger *poof* och försvinner här. Det misstänker jag att inte ens Ymir skulle försvara.
Heh...och ändå känner du dig föranledd att misstänka det... :gremsmirk:

Nå, lite vatten på kvarnen kan jag ge dig.

Jag försvarar inte utplånandet av en trettiondel av jordens befolkning, aldrig någonsin. Däremot är jag fast och fullt övertygad om att det ur ett socioekologiskt perspektiv vore det bästa för världen, eftersom sagda trettiondel av jordens befolkning står för en oproportionerligt jättelik del av förbrukandet av jordens resurser. Likaså skulle jag glädjas åt den amerikanska statens upplösande, även om folk strök med. Men det hör egentligen inte hit.

- Ymir, cynisk idealist

Nancyboy

Veteran
Re: Vatten på kvarnen

"Likaså skulle jag glädjas åt den amerikanska statens upplösande, även om folk strök med."
Då måste det ha varit försvarbart av USA att döda en jävla massa irakier när dom störtade Saddam Hussein?

/Nancyboy