Nekromanti Living och D&D Campaigns?

Shaggy

Swordsman
Spelas det Living-kampanjer eller D&D Campaigns i Sverige numera? Uppenbarligen har det gjort det någon gång, med tanke på Naerie (Idee). Dock har jag misslyckats fatalt med att få tag på en till spelare till LotGR de senaste dagarna. Det kan ju förvisso lika gärna bero på att alla Living-spelare föredrar Greyhawk, är för upptagna med annat, ogillar mig personligen eller något helt annat.

Men av nyfikenhet såväl som för eventuellt arrangerande av framtida Event: Hur är det med Living-/D&D Campaigns-spelandet? Spelar alla svenska D&D-spelare fristående? (Greyhawk-spelare? Spelare i Östergötland?)

Warduke

Warrior
Vad jag vet är det så att Sverige tilldelats Naerie, men att det aldrig kommit igång med nån organisation då ingen velat/orkat ta på sig ansvaret. (Eller fått arslet ur.)

Shaggy

Swordsman
Det är mycket möjligt, men det visar ju i a f att det någon gång spelats Living Greyhawk i Sverige.

I D&D Campaigns finns ingen sådan regionsindelning. Det är nog bra. Jag har aldrig fattat vitsen med det.

anth

Vetefan
Spelas det Living-kampanjer eller D&D Campaigns i Sverige numera?
Det har aldrig spelats av vad jag vet.
Jag var i kontakt med Wizards för ett par år sedan, Naerie är för hela norden av vad jag vet, men det finns ingen ansvarig här.
Jag hade planer på att dra igång det själv i sverige, men la ner pga tidsbrist och brist på intresse från omgivningen.

En förklaring jag fick höra (och jag vet inte om den är sann) varför det inte finns någon organiserad Living i sverige är att Living organiseras av RPGA som inte finns representerat i sverige, istället har vi SVEROK.

Om någon annan vill dra igång Living Greyhawk så hjälper jag till i mån av tid (vilket jag inte har).

anth

Vetefan
Det är mycket möjligt, men det visar ju i a f att det någon gång spelats Living Greyhawk i Sverige.
Du drar fel slutsats.
Korrekt slutsats är att man drog igång Living Greyhawk worldwide samtidigt som man släppte DnD3E med tanken att det skulle locka fler spelare.
Följdaktligen fick varje del i greyhawk en motsvarande del på jorden långt innan det fanns Living Greyhawk-spelare.

Jämfört med vilken succe DnD3E blev så är Living Greyhawk en flopp (tyvärr).

Archer

Swashbuckler
Om det finns nog med D&D spelare i sverige vore det kanske intressant att utveckla en D&D kampanj-värld för svenska spelare, starta en site om världen, och införa ett forum där spelarna kan diskutera och utveckla världen.
Problemet jag ser är att få tag i en person eller flera personer som har tid och motivation nog att hålla igång en sådan site.

Shaggy

Swordsman
Re: SV: Living och D&D Campaigns?

På WotC:s sidor listas numera Norden, ja, men på http://www.living-greyhawk.com/ och i Living Greyhawk Gazetteer står enbart "Sweden" angivet för Naerie.

Jag vill inte dra igång Living Greyhawk; jag vill dra igång LotGR.

Shaggy

Swordsman
Jaså? Isåfall vore det trevligt om du kunde förklara för mig varför det i LGG och på http://www.living-greyhawk.com/ av europiska länder listas "Austria", "Germany", "Sweden", "Greece", "France", "United Kingdom", "Italy", "Belgium", "Netherlands" och "Luxembourg", inklusive tilldelade regioner.

Nu har det förvisso utökats kraftigt och "Finland", "Norway", "Denmark", "Switzerland" och "Spain" har tillkommit på WotC:s sidor, samt "Ireland" på http://www.living-greyhawk.com/. Men forfarande saknas t ex Portugal, Turkiet, Island, alla östeuropeiska länder och en mängd andra områden. Hur kommer det sig?

Archer

Swashbuckler
Visst duger de. Var bara en tanke jag lekte med (skapande av en kampanjvärld alltså). Men idéen med att organisera en svensk D&D kampanj-sida anser jag fortfarande vara sund.

Archer

Swashbuckler
Det är den stora frågan. Någon som är mer insatt i de olika kampanjvärldarna kanske kan komma med ett förslag. Å andra sidan kanske det kvittar mindre vilken kampanjvärld man väljer, bara det finns en grund att bygga på.

anth

Vetefan
Nu har det förvisso utökats kraftigt och "Finland", "Norway", "Denmark", "Switzerland" och "Spain" har tillkommit på WotC:s sidor, samt "Ireland" på http://www.living-greyhawk.com/. Men forfarande saknas t ex Portugal, Turkiet, Island, alla östeuropeiska länder och en mängd andra områden. Hur kommer det sig?
Jag tror att det enkla förklaringen är att endast de länder där DnD säljs i större upplagor fick regioner Greyhawk.

Jag är tvärsäker på att ingen har spelat i Living Greyhawk för sverige.
(däremot kan det hända att svenskar har spelat, men då varit registrerade som spelare från ett annat land)

Shaggy

Swordsman
Jag tycker att Legacy of the Green Regent har mest potential för närvarande. Det innebär alltså FR. Fast som sagt lyckas åtminstone jag inte hitta tillräckligt många spelare (även om det kanske har löst sig nu - det kvarstår att se), så frågan är om det finns utrymme för någon av dem ö h t.

anth

Vetefan
OK. Det är alltså D&D-försäljning de gått på. Det kan ju förklara saken.
RPGA är en organisation som "styrs" av Wizards, det är inte en fristående organisation som SVEROK.
Se vad som hänt med Greyhawk sedan de släppte DnD3E:
- Det är grundvärlden som man förutsätts spela i.
- Det finns lite utfyllnadsmaterial om Greyhawk i de flesta böckerna från Wizards: Players Handbook, splatböckerna, osv.
- Vill man ha material om själva världen så är det endast genom RPGAs Living Greyhawk man kan få det.

Warduke

Warrior
Re: SV: Living och D&D Campaigns?

Som Anthraxus svarat. Living GH har inte spelats i Sverige. Naerie var först menat för hela norden, sedan bara sverige, då vi tydligen hade störst antal RPGAmedlemmar här av länderna. Men det kom aldrig igång utan sverige fick sitt land tilldelat samtidigt som alla andra länder fick sina (i första omgången). När nya länder tillkommit är det sannolikt att just de länderna faktiskt dragit igång nåt och därför fått ett område.

Och innan nån frågar. Nej, jag är inte det minsta intresserad av att vara med och dra igång det.

anth

Vetefan
Om man ska dra igång Living i sverige så är väl tanken att det är flera olika rollspelsgrupper som spelar i "samma" kampanj - dvs spelar samma äventyr i samma värld etc?

"Legacy of the Green Regent" kan vara en möjlighet i sverige - Forgotten Realms är ju inte helt okänt (även om jag personligen tycker att det är lite för mycket high fantasy för min smak)

Man kan man dra igång en egen "Living"-värld utan RPGAs inblandning, men antingen så måste det vara en person som orkar dra igång det, eller så måste man komma överens om vilken värld och vilka husregler man ska använda (vilket inte är det lättaste när alla har sina egna favoriter).

Jag tycker det verkar enklare om man tar en befintlig värld, än att man ska försöka skapa en egen.
Scarred Lands, Midnight eller Arcana Unearthed skulle kunna vara intressanta.
Man kunde fråga Anders och Krille om de ville göra något "Living"-liknande av deras Lemuria-projekt.

Shaggy

Swordsman
Nu är ju LotGR inte Living, även om konceptet är rätt likt.

Du gillar inte RPGA särskilt mycket? Jag ser inte riktigt poängen med att dra igång ett eget Living-projekt för D&D i Sverige. Då måste man bygga upp egna system för rapportering, oavsett om det ska göras över nätet som för D&D Campaigns eller på annat sätt. Man måste kontinuerligt fixa en mängd äventyr. Man måste ta hand om och lösa de problem som uppstår och svara på frågor. O s v. Och till vilken nytta skulle man göra det jättearbetet?

Om det hade rört sig om ett annat system är det väl sin sak. Neogames kanske skulle vilja göra det för Eon i marknadsföringssyfte. Men av vilken anledning skulle man göra det ideellt för D&D med standardregler? Det finns ju redan. Gratis. Då verkar det oändligt mycket bättre med det mycket mindre projektet att ge svenskt stöd till en redan befintlig kampanj som WotC fixar åt en.

anth

Vetefan
Du gillar inte RPGA särskilt mycket?
RPGA är en amerikansk organisation utan representanter i sverige.
Har man frågor/problem så tar det 2veckor-1månad innan man får svar. (jag kanske bara haft otur i mina kontakter med RPGA)

Om du ställde upp som RPGA-representant i sverige och lovade att svara på mail inom en vecka så skulle jag vara betydligt mer positivt inställd. :gremsmile:

Vad går Leagcy of the Green ut på, och hur skiljer den sig från Living-kampanjerna?