Re: Typ nått sånt här
OK, jag har haft liknande ideer själv, fast jag hade av spelmässiga skäl inte tänkt driva det så långt.
Jag tycker om tanken på att skapa en gemensam kampanj, där varje person skapar sin del av världen och delar med sig.
Svårigheten är att är det en gemensam kampanj så måste man enas om gemensamma regler.
- Vilka böcker får man använda? (i DnD är det tyvärr en mycket relevant fråga)
- Vilka house-rules ska man använda?
(Vanlig house-rule är att man inte slår fram karaktärer, utan använder point-buy system. Annat brukar vara begränsning av vilka magiska föremål, raser, prestige classes, alignment etc som är tillåtet)
Nästa problem är att alla karaktärer i olika kampanjer ska vara balanserade, eftersom man ska kunna ta en karaktär från en kampanj till en annan utan något problem.
Ex: 2 olika 4manna-grupper går samma äventyr, men i ena gruppen dör en karaktär. I ena gruppen delas skatterna på 4 och i den andra delas skatterna på 3 - och plötsligt har man obalanserade karaktärer. Eller så händer något så simpelt som att ena gruppen inte hittar en s-door som leder till en skattkammare.
Ett annat problem är om en karaktär från en grupp går med karaktärerna från en annan grupp och bestämmer sig för att byta föremål med en annan karaktär.
Till sist: Wizards/RPGA införde ett certifikat-system.
För att belöna de spelare som till konvent och spelade i Living-kampanjer så fick dessa speciella certifikat som gjorde att de fick bryta mot reglerna.
Det är saker som att man får vara en förbjuden ras eller klass - eller man får ha ett förbjudet magiskt föremål.
Eftersom dessa certifikat var riktiga papper och det är spelaren som har pappret vars karaktär har specialförmågan som pappret ger.
Detta resulterde givetvis i en byteshandel med certifikat (ungefär som när man byter filmisar och magic-kort), det har till och med hänt att spelare har betalat i kontanter för att få vissa certifikat.