Nekromanti Living och D&D Campaigns?

Troberg

Sinister eater
Med risk för att verka dum...

...men vad fanken är en Living-kampanj?

Troberg

Sinister eater
Re: Typ nått sånt här

En multiplayer-kampanj för rollspelare, en shared world ungefär som EQ, fast med D&D och papper och penna som bas.
OK, jag har haft liknande ideer själv, fast jag hade av spelmässiga skäl inte tänkt driva det så långt.

Min tanke var snarare åt att spelledare på ett organiserat sätt skulle kunna dela med sig av de resurser de skapar under sitt spel, men inte att alla ska spela i "samma" värld. Till exempel skulle en spelledare i en delad Star Wars-värld kunna dela med sig sin beskrivning av en av imperiets fångkolonier. Däremot så har man ingen påtvingad gemensam handling, så bara för att en grupp spelare råkar frita fångarna och spränga kolonin så försvinner den inte för de andra som spelar i världen (Såvida de inte vill använda det så, såklart. Det är dock inget tvång.).

Det projektet är inte glömt, bara lagt på is för tillfället.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Liknande sidospår

"Min tanke var snarare åt att spelledare på ett organiserat sätt skulle kunna dela med sig av de resurser de skapar under sitt spel, men inte att alla ska spela i "samma" värld. Till exempel skulle en spelledare i en delad Star Wars-värld kunna dela med sig sin beskrivning av en av imperiets fångkolonier. Däremot så har man ingen påtvingad gemensam handling, så bara för att en grupp spelare råkar frita fångarna och spränga kolonin så försvinner den inte för de andra som spelar i världen (Såvida de inte vill använda det så, såklart. Det är dock inget tvång.)."

Vår USCM-kampanj är konstruerad så att vem som helst ska kunna starta upp sin egen pluton med marinkårssoldater och äventyra i det universum som vi själva bara gläntat på. Sedan kan de olika spelledarna hämta inspiration ifrån varandra. Det ska även finnas en gemensam tidning där alla är välkomna att skriva artiklar som speglar händelser i deras egen kampanj. Än så länge har ingen annan nappat, fast vi har inte precis marknadsfört oss själva särskilt agressivt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, jag var lite intresserad. Men jag tyckte att de krav som man måste uppfylla för att få spela, till exempel endast vissa yrken och raser, kändes som ett hinder. Jag ser säkert vissa saker som ett större hinder för att jag inte själv är någon van D&D-spelare. Men det kändes mer som en illa dold marknadsundersökning än något som jag personligen vill fördjupa mig i. Men motbevisa mig gärna, jag har svamlat i nattmössan förr. :gremwink:

Shaggy

Swordsman
Det finns inga begränsningar för yrken. Däremot för raser, regioner och alignment.

Vad skulle du vilja spela då, som du tycker är begränsat? Jag tycker i o f s att det är lite synd att man inte får vara ond, men det kan jag nog leva med. Det går ju att vara neutral och dessutom är Shadow Adept inte en förbjuden prestigeklass. :gremelak:

anth

Vetefan

OK, jag har haft liknande ideer själv, fast jag hade av spelmässiga skäl inte tänkt driva det så långt.
Jag tycker om tanken på att skapa en gemensam kampanj, där varje person skapar sin del av världen och delar med sig.

Svårigheten är att är det en gemensam kampanj så måste man enas om gemensamma regler.
- Vilka böcker får man använda? (i DnD är det tyvärr en mycket relevant fråga)
- Vilka house-rules ska man använda?
(Vanlig house-rule är att man inte slår fram karaktärer, utan använder point-buy system. Annat brukar vara begränsning av vilka magiska föremål, raser, prestige classes, alignment etc som är tillåtet)

Nästa problem är att alla karaktärer i olika kampanjer ska vara balanserade, eftersom man ska kunna ta en karaktär från en kampanj till en annan utan något problem.
Ex: 2 olika 4manna-grupper går samma äventyr, men i ena gruppen dör en karaktär. I ena gruppen delas skatterna på 4 och i den andra delas skatterna på 3 - och plötsligt har man obalanserade karaktärer. Eller så händer något så simpelt som att ena gruppen inte hittar en s-door som leder till en skattkammare.
Ett annat problem är om en karaktär från en grupp går med karaktärerna från en annan grupp och bestämmer sig för att byta föremål med en annan karaktär.

Till sist: Wizards/RPGA införde ett certifikat-system.
För att belöna de spelare som till konvent och spelade i Living-kampanjer så fick dessa speciella certifikat som gjorde att de fick bryta mot reglerna.
Det är saker som att man får vara en förbjuden ras eller klass - eller man får ha ett förbjudet magiskt föremål.
Eftersom dessa certifikat var riktiga papper och det är spelaren som har pappret vars karaktär har specialförmågan som pappret ger.
Detta resulterde givetvis i en byteshandel med certifikat (ungefär som när man byter filmisar och magic-kort), det har till och med hänt att spelare har betalat i kontanter för att få vissa certifikat.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad jag förstår så kommer äventyret kretsa kring Den gröne regenten, en person utvald av gudinnan Mellipelliwhatever. Denna gång har hon gjort något så kontroversiellt som att utnämna en orch, vilket många har svårt att acceptera. Därför har en annan utbygdsjägare tagit på sig den gröne regentens ansvar i förhoppningen om att det hela egentligen är någon slags misstag. Och rollpersonerna kommer att på något sätt bli indragna i detta.

Ska man börja på nivå 1? Hur långt är äventyret? När ska man ha spelat klart det? Det verkar ju som man spelar inom vissa ramar som sagt. Hur mycket tid kommer kampanjen att ta i anspråk ifrån sina spelare? För egentligen så har jag kanske inte tid att spela i en kampanj till, men det kan jag högaktningsfullt skita i om jag bara är tillräckligt motiverad.

Troberg

Sinister eater

Svårigheten är att är det en gemensam kampanj så måste man enas om gemensamma regler.
- Vilka böcker får man använda? (i DnD är det tyvärr en mycket relevant fråga)
- Vilka house-rules ska man använda?
(Vanlig house-rule är att man inte slår fram karaktärer, utan använder point-buy system. Annat brukar vara begränsning av vilka magiska föremål, raser, prestige classes, alignment etc som är tillåtet)

Nästa problem är att alla karaktärer i olika kampanjer ska vara balanserade, eftersom man ska kunna ta en karaktär från en kampanj till en annan utan något problem.
Ex: 2 olika 4manna-grupper går samma äventyr, men i ena gruppen dör en karaktär. I ena gruppen delas skatterna på 4 och i den andra delas skatterna på 3 - och plötsligt har man obalanserade karaktärer. Eller så händer något så simpelt som att ena gruppen inte hittar en s-door som leder till en skattkammare.
Ett annat problem är om en karaktär från en grupp går med karaktärerna från en annan grupp och bestämmer sig för att byta föremål med en annan karaktär.
Det är just dessa problem som gjorde att jag inte ville ha en gemensam handling i min ide. Om alla spelar i en egen kopia av den gemensamma världen så blir det inga kollisioner och det behövs inga gemensamma system eller regler.

Om jag slänger in en olympiad i en fantasyvärld så kan alla spelledare som använder världen använda den, och alla spelgrupper kan vinna samma grenar. Man delar alltså med sig av beskrivningar, men när man spelar så är det en likadan värld, men inte samma värld. Visst, man tappar lite interaktivitet mellan spelgrupper, men samtidigt ger man mer frihet åt spelledaren att anpassa värld, regler och begränsningar.

Ett annat sätt att beskriva det är att man skapar en gemensam encyklopedi över världen där man beskriver den, men sådant som händer i spelsessionerna hålls utanför. I olympiadexemplet så kommer man alltså att beskriva grenar, NPC's, platsen och liknande, men inte hur olika spelgrupper klarat sig.

Shaggy

Swordsman
Detta bör tas på annat forum. Tråden på kontaktannonsforumet är nog mycket lämplig.

Men f ö är det enda jag kan svara på: Ja, man börjar på nivå 1 om man ska köra LGR1 Extermination och LGR2 Gray Hunt. Dessa måste man som sagt spela innan nyår om man vill få resultatet inräknat.

I övrigt så vet jag inte, men det finns knappast några krav på hur mycket man ska spela. Det går ju att hoppa över äventyr. Bakgrunden du nämner var mer än jag läst mig till än.

anth

Vetefan
Men jag tyckte att de krav som man måste uppfylla för att få spela, till exempel endast vissa yrken och raser, kändes som ett hinder.
Tanken att den karaktär som du skapar ska kunna användas under vilken DM som helst som kör i samma kampanj.
För att det ska vara möjligt att flytta karaktärer mellan olika kampanjer så har man dragit ner valmöjligheterna lite.
Den första begränsningen brukar vara vilka böcker man får använda.

anth

Vetefan

Instämmer till fullo.

Men grundtanken med "Living"-kampanjerna är just att man ska kunna ta sin hem-karaktär och spela med en annan DM på ett konvent.

Det är DÅ problemen uppstår :gremsmile:

(konvent är lite populärare i USA än i sverige)

Troberg

Sinister eater

Men grundtanken med "Living"-kampanjerna är just att man ska kunna ta sin hem-karaktär och spela med en annan DM på ett konvent.
Jo, jag insåg det. Det är dock inte något somär meningsfullt med den spelstil vi har, därför planerar jag i min lösning att plocka bort det som orsakar problem och vars uppgift bara är att ge denna flyttbarhet.