Grisodlar'n
Hero
Just nu håller jag på att dona med Livsvägar till Expert Redux (min egen version av EDD och -91 års Drakar och Demoner). Jag har blivit inspirerad av t ex Burning Wheel, Mutant Chronicles och andra rollspel med Life paths istället för yrken eller klasser. Jag har laddat upp ett exempel på hur det kan se ut här:
Exempel på Livsvägar
Livsvägarna är i stort sett uppdelade efter Uppväxtmiljöerna Den Otämjda Vildmarken, Landsbygdens Åkermark, Den Myllrande Staden, Nobilitetens Gemak, Den Sällsamma Alvskogen, Dvärgrikets Salar, Halvlingarnas Täppor och Svartfolkens Snuskhålor. Sedan finns det en rad underkategorier till Livsvägarna/Uppväxtmiljöerna som t ex Dagavlönare & Tjänstehjon, Sedlighetens Bakvatten (kriminella), De Heligas Kall, Mystikernas Elfenbenstorn, Stridens Larm, De Vida Havens Män, Vagabonder & Äventyrare, etc.
Varje Livsväg är tänkt att ge Erfarenhetspoäng som spenderas på angivna färdigheter samt Resurser (som senare används till utrustning, egendom, etc). Startfärdigheter (t ex Rörlighet) som alla RP har tillgång till, oavsett Livsväg, anges inte, men kan förbättras närsomhelst.
Jag har dock lite problem med kopplingen mellan Livsvägar och EP. Burning Wheel och andra spel med Life Paths hanterar ju köp av färdigheter annorlunda än t ex EDD. Saker som jag måste bestämma är hur många EP man får per Livsvägsperiod (eller år). Någon som har några tankar kring hur det skulle kunna lösas, så att allt blir hyfsat balanserat?
Exempel på Livsvägar
Livsvägarna är i stort sett uppdelade efter Uppväxtmiljöerna Den Otämjda Vildmarken, Landsbygdens Åkermark, Den Myllrande Staden, Nobilitetens Gemak, Den Sällsamma Alvskogen, Dvärgrikets Salar, Halvlingarnas Täppor och Svartfolkens Snuskhålor. Sedan finns det en rad underkategorier till Livsvägarna/Uppväxtmiljöerna som t ex Dagavlönare & Tjänstehjon, Sedlighetens Bakvatten (kriminella), De Heligas Kall, Mystikernas Elfenbenstorn, Stridens Larm, De Vida Havens Män, Vagabonder & Äventyrare, etc.
Varje Livsväg är tänkt att ge Erfarenhetspoäng som spenderas på angivna färdigheter samt Resurser (som senare används till utrustning, egendom, etc). Startfärdigheter (t ex Rörlighet) som alla RP har tillgång till, oavsett Livsväg, anges inte, men kan förbättras närsomhelst.
Jag har dock lite problem med kopplingen mellan Livsvägar och EP. Burning Wheel och andra spel med Life Paths hanterar ju köp av färdigheter annorlunda än t ex EDD. Saker som jag måste bestämma är hur många EP man får per Livsvägsperiod (eller år). Någon som har några tankar kring hur det skulle kunna lösas, så att allt blir hyfsat balanserat?