Nekromanti Livsvägar till Expert Redux (egen version av EDD)

Just nu håller jag på att dona med Livsvägar till Expert Redux (min egen version av EDD och -91 års Drakar och Demoner). Jag har blivit inspirerad av t ex Burning Wheel, Mutant Chronicles och andra rollspel med Life paths istället för yrken eller klasser. Jag har laddat upp ett exempel på hur det kan se ut här:

Exempel på Livsvägar

Livsvägarna är i stort sett uppdelade efter Uppväxtmiljöerna Den Otämjda Vildmarken, Landsbygdens Åkermark, Den Myllrande Staden, Nobilitetens Gemak, Den Sällsamma Alvskogen, Dvärgrikets Salar, Halvlingarnas Täppor och Svartfolkens Snuskhålor. Sedan finns det en rad underkategorier till Livsvägarna/Uppväxtmiljöerna som t ex Dagavlönare & Tjänstehjon, Sedlighetens Bakvatten (kriminella), De Heligas Kall, Mystikernas Elfenbenstorn, Stridens Larm, De Vida Havens Män, Vagabonder & Äventyrare, etc.

Varje Livsväg är tänkt att ge Erfarenhetspoäng som spenderas på angivna färdigheter samt Resurser (som senare används till utrustning, egendom, etc). Startfärdigheter (t ex Rörlighet) som alla RP har tillgång till, oavsett Livsväg, anges inte, men kan förbättras närsomhelst.

Jag har dock lite problem med kopplingen mellan Livsvägar och EP. Burning Wheel och andra spel med Life Paths hanterar ju köp av färdigheter annorlunda än t ex EDD. Saker som jag måste bestämma är hur många EP man får per Livsvägsperiod (eller år). Någon som har några tankar kring hur det skulle kunna lösas, så att allt blir hyfsat balanserat?

hakanlo

Hero
Ett ganska kort förslag. En möjlighet är att livsvägarna främst används för att skapa en bakgrund. Det skulle göra att man inte får ep i första hand från sina livsvägar, utan som en vanlig summa. Däremot så måste de poäng som man har spenderas på ett sätt som stämmer med de vägar man vandrat.

Till detta kan komma små "bonusar" från vissa mer avancerade vägar - några poäng här, någon liten egenskap där, kontakter och tillgångar därborta.

Enstaka vägar (som t ex de som har med magi att göra) skulle kunna vara mer speciella, och implicera mer kraftfulla bonusar. Men sådana vägar kan då förses med nackdelar i balancerande syfte. Den som spenderar 10 år som magikerlärling, kanske blir en baddare på magi, men man kan även tänka sig att man tar fysisk skada av de långa studiepassen, blir socialt missanpassad, osv.

Alltså, min tanke var att vänta lite på det, så att vägarna främst är en hjälp att få en kul bakgrund, snarare än att simulera en viss mängd ep. Ska bli kul att se när det blir klart!

Jo, det skulle lösa alla bryderier angående EP. Den enklaste lösningen är nog det du kom med som förslag. Livsvägarna ger färg åt RPn, Resurser, bestämmer åldern och vilka färdigheter man har att välja på vid köp. Danke schön!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Coolt. Påminner om "Faser" i Starchallenge som jag implementgerade för fyra år sedan men det styr hela karaktärsgenereringen. :gremsmile:

Niklas73 said:
Coolt. Påminner om "Faser" i Starchallenge som jag implementgerade för fyra år sedan men det styr hela karaktärsgenereringen. :gremsmile:
Hur hade du gjort då, i stora drag? Jag är inte bekant med Starchallenge, men det vore intressant att veta lite mer om faserna.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge lyder under Storytelling reglen: Du kan vara universums grymmaste krigare så länge du kan motivera varfär du är det med en riktigt bra sory (JA man kan slå fram en karaktär som vanligt men Starchallenge vänder sig främst till mer rutinerade spelare med erfarenhet).

Man beskriver därefter sin uppväxt fram tills idag och delar automatiskt in den i faser precis som din egen uppväxt: Du föds, du börjar skolan och blir snabbt populär, du börjar mobbas och blir väsrtsing tills du blir helomvänd då du träffar dsitt livs kärlek strax efter gymnasiet... Du fattar. Detta genererar olika poäng som används för att bygga hela karaktären.