Nekromanti ljudeffekter till rollspel - hur importerar man komprimerade ljudfiler?

HenrikBergander

Veteran
Hej!

Använder programmet Audacity och försöker importera komprimerade ljudfiler från dataspel, både scifi och fantasy. Men jag får bara massa brus, så jag undrar om jag importerar rådata med fel inställningar eller om jag använder fel program? Det finns ju tusentals ljud i dataspel som vi inte kommer åt genom att öppna dem i mediaspelaren och det är dessa små ljud jag är ute efter, som jag vill lägga in i en databas och använda som stämningshöjare i rollspel. När en rollperson t.ex. pratar med en ewok, hutt eller någon annan varelse som de inte förstår språket, så vill jag t.ex. kunna spela upp en ljudslinga med en sådan röst, (en ljudfil som jag kanske också kan ha redigerat i ljudprogrammet). Funderar rent av på om man inte skulle kunna prata in vissa meningar själv och sedan lägga på effekter så att det låter som en Gomorean, en hutt eller någon annan främmande ras, Någon som har lite mer kunnande om audio som kan bidra med sitt kunnande om hur man går tillväga?

/Henrik

Möller

Hubert Hortlax
Hm.

Jag har ingen egentlig aning, men en fundering kom till mig iallafall. Du »importerar komprimerade ljudfiler« till Audacity. Dessa filer har du alltså hittat i spelens program-mappar, right? Vad har dessa för filformat?

Zorbeltuss

Hero
Får man fråga vilka spel det rör sig om? Många spel har antingen någon mindre kryptering eller att de benämner filformatet som ett annat än vad det är. Om det är ett spel där folk inte listat ut hur man extraherar ljudfilerna skulle jag nog rekommendera effekter.

Wyldstorm

Swordsman
Rekommenderar sony soundforge för sånt, den är bra på att känna vilket format det egentligen är.
Är du inte så brydd annars, så brukar det mesta finnas på youtube i halvkass kvalitet..

HenrikBergander

Veteran
Jag tänkte närmast på spel som baldurs gate, oblivion, knights of the old republic och mass effect. Ljudfilerna har olika komprimeringar, men anstränger man sig lite grann så går det säkert att lösa. Tänkte bara om någon visste, så jag slapp uppfinna hjulet igen.

Läste en intervju av designern Ben Burtt som gjorde ljuden till Star Wars. Det är sannerligen inte några enkla samplingar av människoljud han använder. Ljudet av en wookie är t.ex. en mix av björn, hund, lejon och valross. Tie fighters, svävare och rymdskepp kommer från ljudet av elefanter, syntar och elgitarrer. R2D2 består av ljudet från visslor, vattenrör och röstförvrängande mixningar. Ewokerna är en blandning av dialekter från Tibet, Nepal och Mongoliet. Den förhatliga karaktären Jar Jar binks gjordes av en skådespelare som manipulerades i en dator.

Det finns tydligen en bra bok i ämnet som heter Star wars galactic phrase book travel guide. Den ska tydligen vara bra att använda till rollspel.

http://www.adlibris.com/se/bok/star-wars-galactic-phrase-book-travel-guide-9780345440747

Zorbeltuss

Hero
Enligt följande länkar verkar både oblivion och baldurs gate ha ljudfilerna i wav, så om du inte hittar wav filer så beror det troligen på att de är i någon typ av arkivfiler.
http://tesalliance.org/forums/index....s-to-your-mod/
http://social.bioware.com/forum/Bald...2599903-1.html
Ej giltig text, hade jag hittat strike så hade jag stukit över den. **Tyvärr verkar inte länkfunktionen funka med mer än en länk så du får nog klippa och klistra om du vill kolla länkarna, sorry.
Ändring: Länkarna funkar men gick inte att göra särskilt snygga, första är till oblivion och andra till Baldurs, ifall man inte ser det.

Det jag sökte för att hitta detta var *Gamename* sound format, borde funka för de andra också.

/Luna Lovegood