Angående artikel på aftonbladet.se
Jag förstår inte riktigt hur Aftonbladet kan sätta en fullkomlig idiot som "krönikör" eller vad sjutton dom nu kallar det. Det är ju en fördel om man verkligen läser böckerna innan man recenserar/kritiserar dom!
Listen to this:
"Varje människa, dvärg och alv har en uppgift att fylla i Midgård. Men deras uppgifter är olika: dvärgar trivs i bergen och krigar bra, alver har fantastisk syn och älskar hästar, människor härskar över naturen och tekniken men har ofta dålig kontakt med tillvarons magiska sidor."
Hmmm, det stämmer ju inte riktigt... det är väl mer alverna som härskar över naturen och alla trollkarlar är ju typ människor, så det blir ju lite omvänt där!
Gandalf, Saruman, Radagast och co.
Sen kommer ett till stycke som jag inte riktigt tycker stämmer.
"Och Saurons krigare från de södra länder där solen alltid skiner starkt beskrivs som mörkhyade, mycket grymma, med svarta ögon, spjut och runda sköldar, och guldringar i kinderna. Detta är klassiska rasklichéer om afrikaner."
Hmm... alla jävla orcher/elakingar är ju inte mörkhyade. Sen kommer dom inte från söder heller...eller, Mordor ligger ju öst/syd-öst, så. Men om det skulle vara speglat till afrikaner så skulle det ju vara helt syd. Tycker jag iaf
Och sen börjar han babbla om kön också... här har vi ett stycke som heller inte stämmer
"Kvinnorna, då? Théodens egen systerdotter Éowyn får snällt stanna hemma medan krigarna är ute och slåss. Hon står ensam kvar vid kungens hus och ser på hur krigarna rider i väg över de böljande fälten med sina blänkande sköldar och långa spjut."
Vem är det inte som slår ihjäl Nazgûl-kungen, om inte självaste Eowyn som "bara ser på" ???
Jaja.. nu ska jag sova!! Ha det fint och lev väl!
Ja, ta er själva en titt på artikeln:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,115997,00.html
MKT nöje...