Basenanji
Postd20modernist
Alltså, till att börja med så är jag helt fel person att svara i den här tråden. Jag vill ha både många fantasyraser, något att göra, armborst OCH pilbåge...
Men vafan, jag utmanar mig själv och mina tråkiga preferenser med att försöka svara:
So, here goes:
1. Om vi ska skifta fokus från rollSPEL till något annat, tja då behöver jag få ordentlig insyn i hur min roll kan se ut, hur den inte kan se ut, och lite av det som ryms däremellan.
Jag uppfattar det som att ditt spel starkt fokuserar på samberättande med berättandet i fokus. Är det rätt uppfattat?
Då skulle det dessutom vara fint om du också på något sätt gav en meta-förklaring till hur ett sådant samberättande ska gå till och vad poängen med det är?
Ska vi "bara" sitta runt ett bord och ta turer och berätta hur världen ser ut och vad som händer i den utifrån våra rollpersoner och deras inbördes relationer? (Inte så olikt de här zombieliren som har blivit så populära här på wrnu).
Eller ska samberättandet också ta spjärn mot världen och händelser i den?
Det där får du gärna utveckla för min del och jag tycker att det får avgörande konsekvenser för fortsättningen av hur spelet ska skrivas.
Hursom, jag tror att det är bra om du:
Visar tablåer (tavlor) av världen, ha med massa illustrationer (kan inte överskattas) och kartor och desutom spränga in flera olika noveller om världen.
Det kan vara upplagt så här kanske:
1. Världens historia
1b. Historieberättaren Esmael berättar om stammarnas krig under första stjärnfallet
2. Att resa i världen
2b. Kartor: topografi, städer/byar, floder, vägar och stigar
2c. Utbygdsjägaren Zimtina reser från Floddeltats ökenmarker till templet i Gryborg
2d. Varelser, djur och monster
3. Gudarna och Språkets Makt
3b. Om tempeltjänarinnan Nattlejon och vad hon gör
3c. Förteckning av gudomar, religioner, symboler och riter
3d. Att Se Elden - om magiokraten Druyms
3e. Besvärjelser, riter och formler
4. När solen går ned är den inte längre röd
[om händelser som pågår just nu]
4b. Tänkbara händelser för olika personer i världen
[en framtidsvision]
Tanken med det där ska vara att ge spelarna samma kunskap om världen som du har, din vision ska bli glasklar för spelarna. Efter att spelaren har sett bilderna, läst om världen och tagit del av olika levnadsöden kommer hen se "Ljungeld" framför sig hur tydligt som helst och det kommer inte vara några problem att bidra till de bilderna. Spelaren kommer tycka att det "vore bra konstigt om det fanns armborst i världen!".
Hoppas det gav något och lycka till!
Men vafan, jag utmanar mig själv och mina tråkiga preferenser med att försöka svara:
So, here goes:
1. Om vi ska skifta fokus från rollSPEL till något annat, tja då behöver jag få ordentlig insyn i hur min roll kan se ut, hur den inte kan se ut, och lite av det som ryms däremellan.
Jag uppfattar det som att ditt spel starkt fokuserar på samberättande med berättandet i fokus. Är det rätt uppfattat?
Då skulle det dessutom vara fint om du också på något sätt gav en meta-förklaring till hur ett sådant samberättande ska gå till och vad poängen med det är?
Ska vi "bara" sitta runt ett bord och ta turer och berätta hur världen ser ut och vad som händer i den utifrån våra rollpersoner och deras inbördes relationer? (Inte så olikt de här zombieliren som har blivit så populära här på wrnu).
Eller ska samberättandet också ta spjärn mot världen och händelser i den?
Det där får du gärna utveckla för min del och jag tycker att det får avgörande konsekvenser för fortsättningen av hur spelet ska skrivas.
Hursom, jag tror att det är bra om du:
Visar tablåer (tavlor) av världen, ha med massa illustrationer (kan inte överskattas) och kartor och desutom spränga in flera olika noveller om världen.
Det kan vara upplagt så här kanske:
1. Världens historia
1b. Historieberättaren Esmael berättar om stammarnas krig under första stjärnfallet
2. Att resa i världen
2b. Kartor: topografi, städer/byar, floder, vägar och stigar
2c. Utbygdsjägaren Zimtina reser från Floddeltats ökenmarker till templet i Gryborg
2d. Varelser, djur och monster
3. Gudarna och Språkets Makt
3b. Om tempeltjänarinnan Nattlejon och vad hon gör
3c. Förteckning av gudomar, religioner, symboler och riter
3d. Att Se Elden - om magiokraten Druyms
3e. Besvärjelser, riter och formler
4. När solen går ned är den inte längre röd
[om händelser som pågår just nu]
4b. Tänkbara händelser för olika personer i världen
[en framtidsvision]
Tanken med det där ska vara att ge spelarna samma kunskap om världen som du har, din vision ska bli glasklar för spelarna. Efter att spelaren har sett bilderna, läst om världen och tagit del av olika levnadsöden kommer hen se "Ljungeld" framför sig hur tydligt som helst och det kommer inte vara några problem att bidra till de bilderna. Spelaren kommer tycka att det "vore bra konstigt om det fanns armborst i världen!".
Det där tycker jag låter spännande och det signalerar för mig någon sorts meta-historia som pågår i bakgrunden men på sikt kanske kommer få betydelse också för rollpersonerna. Ska det vara så, eller var det bara en stämningstext?Rymdhamster said:Jag hade tänkt att i bakgrunden ska det pågå någon form av krig, antagligen mot någon mänsklig gruppering, men så pass långt bort att regionen inte märker av det så mycket annat än enstaka skärmytslingar när små fiendepatruller lyckas tränga sig förbi befästningarna.
Hoppas det gav något och lycka till!