Nekromanti Ljungeld

Basenanji

Postd20modernist
Alltså, till att börja med så är jag helt fel person att svara i den här tråden. Jag vill ha både många fantasyraser, något att göra, armborst OCH pilbåge...
Men vafan, jag utmanar mig själv och mina tråkiga preferenser med att försöka svara:

So, here goes:

1. Om vi ska skifta fokus från rollSPEL till något annat, tja då behöver jag få ordentlig insyn i hur min roll kan se ut, hur den inte kan se ut, och lite av det som ryms däremellan.

Jag uppfattar det som att ditt spel starkt fokuserar på samberättande med berättandet i fokus. Är det rätt uppfattat?

Då skulle det dessutom vara fint om du också på något sätt gav en meta-förklaring till hur ett sådant samberättande ska gå till och vad poängen med det är?
Ska vi "bara" sitta runt ett bord och ta turer och berätta hur världen ser ut och vad som händer i den utifrån våra rollpersoner och deras inbördes relationer? (Inte så olikt de här zombieliren som har blivit så populära här på wrnu).

Eller ska samberättandet också ta spjärn mot världen och händelser i den?

Det där får du gärna utveckla för min del och jag tycker att det får avgörande konsekvenser för fortsättningen av hur spelet ska skrivas.

Hursom, jag tror att det är bra om du:

Visar tablåer (tavlor) av världen, ha med massa illustrationer (kan inte överskattas) och kartor och desutom spränga in flera olika noveller om världen.
Det kan vara upplagt så här kanske:

1. Världens historia
1b. Historieberättaren Esmael berättar om stammarnas krig under första stjärnfallet
2. Att resa i världen
2b. Kartor: topografi, städer/byar, floder, vägar och stigar
2c. Utbygdsjägaren Zimtina reser från Floddeltats ökenmarker till templet i Gryborg
2d. Varelser, djur och monster
3. Gudarna och Språkets Makt
3b. Om tempeltjänarinnan Nattlejon och vad hon gör
3c. Förteckning av gudomar, religioner, symboler och riter
3d. Att Se Elden - om magiokraten Druyms
3e. Besvärjelser, riter och formler
4. När solen går ned är den inte längre röd
[om händelser som pågår just nu]
4b. Tänkbara händelser för olika personer i världen
[en framtidsvision]

Tanken med det där ska vara att ge spelarna samma kunskap om världen som du har, din vision ska bli glasklar för spelarna. Efter att spelaren har sett bilderna, läst om världen och tagit del av olika levnadsöden kommer hen se "Ljungeld" framför sig hur tydligt som helst och det kommer inte vara några problem att bidra till de bilderna. Spelaren kommer tycka att det "vore bra konstigt om det fanns armborst i världen!".

Rymdhamster said:
Jag hade tänkt att i bakgrunden ska det pågå någon form av krig, antagligen mot någon mänsklig gruppering, men så pass långt bort att regionen inte märker av det så mycket annat än enstaka skärmytslingar när små fiendepatruller lyckas tränga sig förbi befästningarna.
Det där tycker jag låter spännande och det signalerar för mig någon sorts meta-historia som pågår i bakgrunden men på sikt kanske kommer få betydelse också för rollpersonerna. Ska det vara så, eller var det bara en stämningstext?

Hoppas det gav något och lycka till!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Basenanji said:
1. Om vi ska skifta fokus från rollSPEL till något annat
Huh? Jag måste ha varit tröttare än jag trodde om jag skrivit något som gett det här intrycket =)

Basenanji said:
Jag uppfattar det som att ditt spel starkt fokuserar på samberättande med berättandet i fokus. Är det rätt uppfattat?
Absolut inte! Jag har inget intresse av sånt alls. Nej hederligt tradspel (om jag gissat rätt på vad det betyder) med en spelledare som hittar på äventyren och spelarna som försöker överleva och lista ut vad som pågår.

Pratet ovan om som kanske ledde till förvirringen är att jag ogillar rollspel som sätter snäva ramar om vad för typ av rollperson man ska spela och vilken typ av äventyr man ska köra. Jag vill själv ha (och därför är det vad jag vill skriva) ett rollspel som låter en spela alla möjliga sorters karaktärer och äventyr där det istället är upp till SL att sätta ramarna baserat på vad för äventyr SL och spelare vill spela.

Dvs spelet jag skriver presenterar en spelvärld och hur man skapar varierade rollpersoner inom den spelvärlden. Sen sätter SL upp ramarna som passar för stunden och kampanjen, exempelvis att alla RP är mamutjägare som ska försvara sin by från plundrare och odjur, eller att alla RP är soldater som ska utföra olika uppdrag för att hjälpa till i kriget. Istället för att skriva spelet så man direkt målar in SL och spelare i ett litet hörn där de själva måste börja bygga om reglerna för att kunna spela något annat.

Basenanji said:
Hursom, jag tror att det är bra om du:

Visar tablåer (tavlor) av världen, ha med massa illustrationer (kan inte överskattas) och kartor och desutom spränga in flera olika noveller om världen.
Det kan vara upplagt så här kanske:

1. Världens historia
1b. Historieberättaren Esmael berättar om stammarnas krig under första stjärnfallet
2. Att resa i världen
2b. Kartor: topografi, städer/byar, floder, vägar och stigar
2c. Utbygdsjägaren Zimtina reser från Floddeltats ökenmarker till templet i Gryborg
2d. Varelser, djur och monster
3. Gudarna och Språkets Makt
3b. Om tempeltjänarinnan Nattlejon och vad hon gör
3c. Förteckning av gudomar, religioner, symboler och riter
3d. Att Se Elden - om magiokraten Druyms
3e. Besvärjelser, riter och formler
4. När solen går ned är den inte längre röd
[om händelser som pågår just nu]
4b. Tänkbara händelser för olika personer i världen
[en framtidsvision]

Tanken med det där ska vara att ge spelarna samma kunskap om världen som du har, din vision ska bli glasklar för spelarna. Efter att spelaren har sett bilderna, läst om världen och tagit del av olika levnadsöden kommer hen se "Ljungeld" framför sig hur tydligt som helst och det kommer inte vara några problem att bidra till de bilderna. Spelaren kommer tycka att det "vore bra konstigt om det fanns armborst i världen!".
Det är dock fortfarande något sånt här som jag skulle vilja göra, om jag orkar och lyckas. Flera bra idéer i ditt förslag som jag nog kommer använda lite som en checklista!

Basenanji said:
Rymdhamster said:
Jag hade tänkt att i bakgrunden ska det pågå någon form av krig, antagligen mot någon mänsklig gruppering, men så pass långt bort att regionen inte märker av det så mycket annat än enstaka skärmytslingar när små fiendepatruller lyckas tränga sig förbi befästningarna.
Det där tycker jag låter spännande och det signalerar för mig någon sorts meta-historia som pågår i bakgrunden men på sikt kanske kommer få betydelse också för rollpersonerna. Ska det vara så, eller var det bara en stämningstext?
Det är precis så det är tänkt att vara! Kriget ska förhoppningsvis bli en metahistoria i spelet som SL ska kunna använda sig av för att påverka rollpersonerna och utveckla spelvärlden och eventuella kampanjer.

Björn den gode

Swashbuckler
Vad skulle du vilja att man gjorde i Ljungeld?

Vad skulle du tycka skulle kunna skilja Ljungeld från spel som redan finns?
Vad gör man?
Ljungeld handlar om det mystiska, om att utforska saker på förståelsens gräns. Detta kan lika gärna vara älvornas dans som människorna i den avlägsna byn.

Ljungeld handlar om vänskap, kärlek och svek. I en tid där björnar och troll är faktiska hot och där livet kan hänga på att hålla elden vid liv så vill du inte behöva ställa dig frågan, vem kan man lita på?

Ljungeld handlar om tron på att ett bättre liv är möjligt.

Varför spela ljungeld? Spelet har inte någon unik ingång, du kan spela samma slags historier i många spel, men vad spelet har är en unik och överlägsen stämning. Att läsa boken ger så mycket inspiration till äventyr och kampanjer att frågan snarare borde vara varför ska jag spela något annat igen? Dom 118 sidorna är dessutom sprängfyllda med snygga illustrationer vilket nästan i sig är värt ett köp. Därför ska du spela Ljungeld.

Väldigt snyggt namn förresten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn den gode said:
Varför spela ljungeld? Spelet har inte någon unik ingång, du kan spela samma slags historier i många spel, men vad spelet har är en unik och överlägsen stämning. Att läsa boken ger så mycket inspiration till äventyr och kampanjer att frågan snarare borde vara varför ska jag spela något annat igen? Dom 118 sidorna är dessutom sprängfyllda med snygga illustrationer vilket nästan i sig är värt ett köp. Därför ska du spela Ljungeld.
Wow... no pressuare, right?

Lite konkreta förslag, det uppskattas varmt! Och nu blev jag ju sjukt inspirerad till att försöka leva upp till det där =) Bäst att skriva färdigt Mutanter och Manicker snabbt som fasen och hoppas på att eventuella intäkter där är tillräckligt för att göra en rejäl satsning på Ljungeld =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har föresten bestämt mig för att helt klart ha med pilbågar. Inga armborst dock.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tror just förstod varför du fick för dig att det skulle vara något samberättande storygamestjosan =) Men det vara bara slarvigt skrivet av mig.

Inriktningen kommer att vara på spel, men själva inriktningen på spelet kommer nog inte vara särskilt snävt.

Dvs jag vill att man ska kunna spela bondlurkar såväl som adelsmän i städerna. Om jag kommer att ha med adelsmän, vill säga =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har funderat en del på det här (jag har kommit in i lite av en fantasy-fas) och kommit fram till lite mer av vad jag vill ha.

Tydligen så blir spelet snävare och snävare ju mer jag jobbar på det, så Wilper får mer och mer rätt =)

I grunden finns det bara människor från en kultur i landet. De kom resande över havet för många år sedan och har således ett gemensamt ursprung, men tiden har gjort att det är rätt stora skillnader mellan människorna som bor i rikets enda stora stad (staden är byggd kring ett gammalt citadell som trollen som brukade bo i det här landet lämnade efter sig, en väldig sak i svart sten) och fortfarande håller fast vid sina gamla traditioner och gudar, och de människor som bor på landsbygden som mer och mer har börjat lämna det gamla bakom sig till förmån för landets inneboende magi.

Trollen som brukade bo i det här landet har av oklara anledningar dragit sig tillbaka till bergen i väster och skogarna i norr. Bergatrollen gör inte mycket väsen av sig men det sker viss handel mellan människorna och dem.
Trollen som drog sig norrut har däremot börjat ställa till mer problem och skövlat flera av de nordligaste byarna. Vad värre är att skogstrollen på magisk väg verkar ha förslavat människor de tillfångatagit med sina trollrunor.

Spelet kommer huvudsakligen att fokusera på människor från staden eller de mest närliggande byarna som fortfarande håller sig till i stort sett samma traditioner som stadsfolket. Och huvudaskligen kommer det att handla om hur dessa ger sig ut på landsbyggden eller in i skogarna, men kriget mot skogstrollen som ligger och pyr i bakgrunden.

Vid en första anblick kan detta te sig lite likt järnringens nya rollspel, men jag tror och hoppas på att så inte blir fallet. Även om det kan kännas lite mörkt med kriget mot trollen så är Ljungeld tänkt att vara lite mer "mysfantasy". Ett spel där avstånd mäts i dagar och i nätter, men aldrig i mil. En plats för lägereldar och mystiska men vackra upptäckter.

Och pilbågar, defintivt. Armborst, nej, men de kommer att vara lätta att stoppa in om man så vill. I likhet med Mutanter och Manicker vill jag presentera ett komplett och underhållande spel som fortfarande är lätt att modda om man vill stoppa in eller ta bort något. Hela settingen kommer att vara lite vagt fornnordisk i sin inspiration, lite som jag hoppades att Trudvang skulle vara innan det kom, men det kommer inte vara ett vikingaspel.

/Edit: javisst ja, det kommer antaligen finnas någon form av "småknytt" så som älvor och vättar i skogen som ställer till mer eller mindre harmlösa bus. Men annars kommer det bara finnas två egentliga "folkslag" och det är människorna och trollen. De senare kommer att vara väldigt Bauerska i sin framtoning och variera väldigt stort både i storlek och utseende. Tanken är att troll kan vara allt ifrån nästan människostora till jättar utan att vara olika slags troll. De kommer flesta av dem kommer att vara rätt civiliserade och skickliga smeder och hantverkare, men det finns även "förvildade" troll.

Max

Warrior
Detta låter koolt, jag kommer gilla det garanterat! men de dåliga nyheterna är att jag inte har några förslag! :gremshocked: