Nekromanti Ljussabel och blaster?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har nu suttit och lekt med Star Wars: Knights of the old Republic och det bygger ju på d20 reglerna. Dessutom diskuterade jag med en kompis om varför man inte kan ha en blaster i ena handen och en ljussabel i andra handen. Vi besvarade det med att d20-reglerna inte har några regler för det, men jag tycker det är trist. Även om jag inte kan påverka spelet, så kan jag ju använda det i mitt rollspelande, oavsett om det gäller ljussabel och blaster, värja och revolver eller långsvärd och armborst ( :gremwink: ).

Så, ni (Troligtvis Magnus. :gremtongue: ), har ni några husregler hemma på hur man ska kunna kombinera avstånd- och närstridsvapen på ett bra sätt, eller har ni idéer på hur man kan forma egna?

(Det blir väl en feat? :gremsmile: )

Oldtimer

Slava Ukraini!
Om du läser på armborst, så framgår det att de kan anfyras med en hand och att man använder två armborst precis som vilka två vapen som helst. Lätt armborst räknas som ett lätt vapen och tungt armborst räknas som ett enhandsvapen.

Knepet Tvåvapenstrid fungerar numera även med avståndsvapen, så långsvärd och lätt armborst ger -2 på alla attackslagen om man har det knepet. Liknande gäller för de andra kombinationerna.

/Mikael

Kalil

Swordsman
[Nitpick]Att skjuta lætt amrborst med en hand ger -2 i avdrag. Att slåss med två vapen ger ytterligare -2 dvs att slåss med långsværd och lætt armborst ger -2 før sværdet och -4 før armborstet.

Kom också ihåg att man inte kan ladda armborstet med en hand samt att attacker med armborstet kommer att provocera attacks of oppertunity om man ær i nærstrid.[\Nitpick]

/Kalil

Archer

Swashbuckler
I Star Wars d20 finns det regler för att strida med två vapen, men det står uttryckligen att man inte kan ha ett avståndsvapen i ena handen och ett närstridsvapen i den andra.

Detta är antagligen på grund av att om en elak jedi står med en ljussabel och parerar inkommande skott, inte ska kunna skjuta folk på avstånd, utan att han måste gå i närstrid med ljussabel.

Dum regel tyckte vi, och tillåter att man kan ha ett enhands avståndsvapen i handen om man vill, dock i "Offhand" bara, eftersom närstridsvapen kräver mer av ens uppmärksamhet. Och vi kör helt enligt de vanliga penalties som man för för att strida med två vapen.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Att skjuta lætt amrborst med en hand ger -2 i avdrag
Japp, det är rätt. Jag glömde att påpeka att man får -2 på attack när man avfyrar ett lätt armborst med en hand och -4 om man gör det med ett tungt. Och ingen omladdning medan den andra handen är upptagen (inte ens med magasinarmborst!).

Så det är mest för att det är fräckt... :gremlaugh:

/Mikael

Troberg

Sinister eater
I Star Wars d20 finns det regler för att strida med två vapen, men det står uttryckligen att man inte kan ha ett avståndsvapen i ena handen och ett närstridsvapen i den andra.

Detta är antagligen på grund av att om en elak jedi står med en ljussabel och parerar inkommande skott, inte ska kunna skjuta folk på avstånd, utan att han måste gå i närstrid med ljussabel.
Men det går bra att han står och parerar skotten med kompisen står bakom honom och pepprar med sin Rapidfire TacNuke Gatling Cannon(tm) över axeln på honom?

Kaoin

Veteran
Men det går bra att han står och parerar skotten med kompisen står bakom honom och pepprar med sin Rapidfire TacNuke Gatling Cannon(tm) över axeln på honom?
Om man är en elak jedi men ändå lyckas ha kompisar så tycker jag man är värd att få använda såna fusktaktiker.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Oki, tack. :)

"Japp, det är rätt. Jag glömde att påpeka att man får -2 på attack när man avfyrar ett lätt armborst med en hand och -4 om man gör det med ett tungt."

Okej, så det går. Heltufft, måste testas, även om jag inte var seriös med armborstet (Men med blastrar, revolvrar och värjor).. :gremgrin:

"Så det är mest för att det är fräckt... :gremlaugh:"

Finns det någon annan anledning, menar du? :gremtongue:

Staffan

Myrmidon
Njä. Sith är en specifik sekt av onda typer som använder Kraften, och som tydligen bara är två åt gången. Onda jedi är vanligare, och även om det finns exempel på sådana som rekryterats till Sith-sekten så finns det även fallna jedi som är oberoende eller som startar sina egna organisationer.

Shaggy

Swordsman
Jedi

Källa?

Visst, men jag trodde att Jedi var en specifik sekt (eller orden snarare) också. Och då borde man väl bli utslängd om man går över till den mörka sidan? I SW d6 finns ju t ex "mystikern" som inte är Jedi, men som kan använda kraften.

Verkar f ö inte följande citat lite konstigt om Jedi lika gärna kan vara onda?

"You failed, you highness. I'm a Jedi, like my father before me." -- Luke Skywalker

Krille

Super Moderator
Re: Jedi

"Källa?"

Allas vår favvomupp själv: "Only two there are, a master and an apprentice." (slutet på The Phantom Menace)

Shaggy

Swordsman

Ja, det vet jag. Riktigt så borta är jag inte när det gäller SW.

Jag menade källa till att Jedi inte är en specfik orden/organisation.

Archer

Swashbuckler

De är en specifik orden. Det hindrar inte att vissa av dem kan riskera att falla över till den mörka sidan och lämna ordern för det.

Shaggy

Swordsman

OK. Det finns alltså Sith, fallna Jedi och brukare av den mörka sidan som är varken eller?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Säger han inte ...

… »Always two there are«?

Eller har jag drömt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Först Jedi, sedan ond

"You failed, you highness. I'm a Jedi, like my father before me." -- Luke Skywalker
Darth Vader var en jedi, innan han blev Darth Vader. Alltså en jedi innan han blev ond.

Fast just nu (i slutet av Attack of the Clones) är han ju bara apprentice, så han kanske blir riktig Jedi i nästa vad nu den heter.

M.

Shaggy

Swordsman
Re: Först Jedi, sedan ond

Jo, jag vet (jag har sett alla filmerna), men vad var poängen med att Luke påtalar att han är en Jedi om en Jedi lika gärna kan vara ond menade jag?

Shaggy

Swordsman
Japp

- There's no doubt the mysterious warrior was a Sith.
- Mmm. Always two there are. No more. No less. A master, and an apprentice.

Hur visste de f ö att det var en Sith om det finns en massa andra användare av Kraftens mörka sida?