Nekromanti Ljussabel och blaster?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så här ser jag det

Anakin Skywalker var Lukes pappa. Han var Jedi.

Sen blev han Darth Vader. Han var då inte Jedi utan Sith Lord.

Luke säger till kejsaren, för att reta honom. "jag är minsann Jedi, och det var min far också, oavsett vad du och den onda sidan gjort med honom nu! Jag gör som en Jedi ska göra, för jag är en jedi och det var min pappa också. Och jedisarna är bra killar! Sådeså!"

Jag ser det mest som ett "du är dum, gubbe!"-hån mot kejsaren.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja

Att jag förklarar saken så där betyder inte att jag inte tror att du inte sett filmerna, utan för att göra mitt resonemang tydligare! :gremlaugh:

Ville bara förklara, så att du inte känner det som att jag dumförklarar dig...

M.

Shaggy

Swordsman
Re: Så här ser jag det

Vi verkar prata förbi varandra något ruggigt mycket i det här tråden. Jaja. Låt oss anta att alla vet alla grundläggande saker som man vet om man har sett filmerna, så slipper vi iterera de delarna hela tiden.

Så till det egentliga svaret:

Precis! Och varför då påtala det om Jedi kan vara onda lika gärna som goda? Jag ser det personligen som ett tecken på att en Jedi ska vara god, och att talet om "onda Jedi" inte är helt i linje med filmernas budskap. Sen må det finnas både goda och onda användare av Kraften som varken är Jedi eller Sith.

Shaggy

Swordsman
Nja

Nja. Det kändes inte direkt som en dumförklaring. Däremot kändes det ordentligt irrelevant. :gremsmile:

(Varför går det så förbaskat långsamt just nu? Det tar ju flera minuter att skapa ett inlägg. Är det rollspel.nu eller min uppkoppling?)

Kimon

Swordsman

Jag ser det personligen som ett tecken på att en Jedi ska vara god, och att talet om "onda Jedi" inte är helt i linje med filmernas budskap.

Jediriddarna är en organisation som tränar unga lovande i brukandet av den ljusa sidan av kraften.

Innebär det att en individ som en gång varit Jediriddare kan välja att inte längre vara det?
Javisst.

Innebär det att en, låt oss kalla det ex-jedi, då per automatik börjar använda den mörka sidan av kraften.
Nej, inte alls.

Det enda som hänt är att en individ som en gång varit Jediriddare valt att inte längre vara det. Det innebär inte automatiskt att den mörka sidan av kraften används av vederbörande. Det viktiga är att personen inte längre är Jediriddare. Han/Hon har "fallit" från de högt uppsatta ideal som jediriddarna har och är sålunda en "fallen jedi" (fallen Jedi).

Dokuu betraktades som "fallen jedi" av andra jediriddarna innan det uppdagades att han gått över till Sith.

Shaggy

Swordsman

Ja? Och? Du ville säga att en "ond Jedi" inte är en Jedi? Jo, det var precis det som var min poäng också.

Archer

Swashbuckler
Re: Först Jedi, sedan ond

För att när man har blivit en ond jedi får man inte längre vara med i ordern, samt man får stå ut med att alla där försöker bringa en till den ljusa sidan istället. Jedi är ju inte bara en orden, utan även en grundläggande träning. Ett disciplin i hur man brukar kraften.

Archer

Swashbuckler

Ond jedi = får inte vara med i ordern om du inte vänder till den ljus sidan igen, alltså = Fallen Jedi. Du är inte längre jedi, du har varit jedi. Du är nu fallen jedi. Vänder du inte till den ljusa sidan vill alla som kallar sig jedi sparka arslet av dig (inte riktigt då de ska vara goda och fromma, men du förstår principen).

Shaggy

Swordsman

Vilket borde leda till slutsatsen att "ond Jedi" är en självemotsägelse...

Äh. Nu ger jag upp. Min poäng verkar inte gå fram och det spelar faktiskt inte så väldigt stor roll. :gremsmile:

Archer

Swashbuckler

Du har precis rätt, ond jedi är en motsägelse och ett dumt ordval från min sida. Ond jedi ska i själva verket vara en fallen jedi. Min mening var att syfta på en jedi som fallit för den mörka sidan och använder varenda fult trick som en medlem av Jedi ordern inte får göra (för att han inte ska riskera att falla till den mörka sidan).

Capicé?

Archer

Swashbuckler
Re: Japp

Kanske för att han strider som en jedi, uppenbarligen följer en disciplin som är mycket lik den som jedi lär ut. Det är endast Sith som har den träningen, då de ursprungligen kommer från Jedi-orden, eller det som senare blev jedi ordern (före Tales of the jedi eran).

Staffan

Myrmidon

Grejen är att "ond Jedi" är en ganska bra förkortning på "snubbe som var Jedi förr men nu är ond och inte är Jedi längre."

chrull

Stockholm Kartell

Darth Maul har aldrig varit Jedi va? han omnäms aldrig som fallen jedi eller?

Han är bara en zabrak med onda tatueringar och elakt grin?

Samma sak med Palpatine? han kan ju uppenbarligen använda kraften men har heller aldrig varit jedi, det är därför Luke vill mobbas lite? "jag och pappa har minnsan varit RIKTIGA kraftanvändare, inte fjollig sith som du"

Sen har jag en fråga som kanske besvaras i andra platser på tråden, i så fall ber jag om ursäkt:
Kommer Sitherna från Jedi orden ursprungligen eller är de bara en annan sammanslutning av kraftanvändare?

Sitherna har ju bevisligen varit fler än två tidigare (och yoda är ju inte så gammal och vis som han tror att han är) och alla de kan ju inte varit fallna jedis direkt...

Men det är mest ursprunget som är intressant.

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sitherna är egna jeppar

De har egna krafttraditioner, och var ett helt imperium. Den där "bara en och en till" instiftades för att nån chef skulle slippa ha en massa elaka medtävlare eller nått sånt. Eller var det för att inte Jedisarna skulle hitta dem...? Hmmm... har glömt. Kollar när jag får tillgång till info.

M.

Krille

Super Moderator
Re: Sitherna är egna jeppar

"Den där "bara en och en till" instiftades för att nån chef skulle slippa ha en massa elaka medtävlare eller nått sånt."

Darth Bane hette han. Jag vill minnas att den direkta orsaken var att Jedi-orden hade utnyttjat Siths inre splittring för att mer eller mindre krossa Sith-imperiet, och genom att dra ner på antalet potentiella splittringar så skulle denna svaghet tas bort.

Staffan

Myrmidon

Sitherna är en egen kult, som bevisligen har en viss mängd korspollinering med Jedi (både Darth Tyrannus och Darth Vader är ex-Jedi).