Nekromanti Logos (Magical Beast lvl 11)

Ymir

Liten kantbaron
Vilka egenskaper har en fantasyvarelse som bygger på det filosofiska/teologiska konceptet Logos? Vilken slags existensplan hör den hemma på, exakt hur abstrakt/fysisk är den (hur ser den ut?), och vad kan den åstadkomma? Vad är poängen med att som magiker frammana en sådan varelse?

Tell

Hero
Häftig idé!
Jag håller i princip med Chrull, men tänker ge mig på något ändå.

Jag utgår från att du tänker på det stoiska-neoplatonistiska konceptet, med logos som en gudakraft given människorna. i så fall, tycker jag att en idé med logos som den vanligaste formen av emanationer, en form av andevarelser som lägger sig som en extrasjäl inom tänkande varelser, och äter delar av deras existens, men kompenserar genom att ge bäraren insikter. I detta fall äter den 1p tål, och ger 2-6 (beroende på rang) p extra i int/wis. Problemet är att logos är ett flockdjur, och kommunicerar via omedelbar och extremt klar telepati. Det innebär att all rollpersonens avsikter omedelbart är klara för alla andra logosbesatta inom rang*2 meter, och vice verse. Om de samlade logos är har lika hög rang som det höjda attributet hos den individ som har lägst av detta attribut ohöjt, kommer logosgruppen att försöka ta över individens kropp. I så fall blir de andra benägna att lyda den nya kroppen, även om det naturligtvis går att motstå till ett lyckat slag mot willsave, för varje större handling. I princip är problemet att den nya host-bodyn känns så underbart gudomlig och resonabel, dvs. samma basproblem som med nymfer.

Kärlekscraft

Swordsman
Ymir;n24402 said:
Vilka egenskaper har en fantasyvarelse som bygger på det filosofiska/teologiska konceptet Logos? Vilken slags existensplan hör den hemma på, exakt hur abstrakt/fysisk är den (hur ser den ut?), och vad kan den åstadkomma? Vad är poängen med att som magiker frammana en sådan varelse?
HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM............................................................
Det enda jag kan säga är att man nog får använda det som personlig bakgrundsprofil. I ex. Eon så används begreppet 'demon' rätt klumpigt av Mundanas vetenskapsmän då en demon kan både vara en infernaliskt väsen samt änglar & annat. Man kan ju kalla ner dessa demoner för tjänster och gentjänster. Kanske knyta en ängel till att vara skyddsängel till någon? http://sv.wikipedia.org/wiki/Ethos Vore ju rätt ethos eller patos, för den delen - och denne ängel skulle gilla detta istället för att ta emot något blodsoffer som andra "riktiga" demoner.

Något väldigt empatiskt borde således "se" och "kännas" varmt, färgglatt och göra en på bra humör.

Cybot

Mest spelbar
Om vi använder den Stoiska definitionen av Logos, som kanske är influerad av de egyptiska tankarna om Ma'at, så är Logos en drivande princip. Det som är rätt och riktigt, principmässigt och logiskt.
Så...
Sfinxar (inklusive hieracosfinxar) och gripar i egyptisk tappning.
Quetzalcoatl
Lamassu
Änglar (gnostisk ängel kanske?)

Ymir

Liten kantbaron
jo, men saker som "änglar" är ett lite för brett koncept, vad jag försöker designa här är alltså en slags summon:able elementarvarelse baserad på den semotropiska magikraften i Eon, och då jag redan har råkat etablera att den här varelsen heter 'Logos' måste jag somehow komma på ett koncept som passar till det namnet. Jag är tacksam för responsen jag fått hittils, men jag behöver ännu fler idéer, oavsett hur out there de är! keep them coming!
Mannen i skogen said:
Om det bara är namnet som är etablerat så kan du väl göra en eld- och rök-varelse, som kallas för "låg-os"?

Kärlekscraft

Swordsman
Ymir;n24838 said:
jo, men saker som "änglar" är ett lite för brett koncept, vad jag försöker designa här är alltså en slags summon:able elementarvarelse baserad på den semotropiska magikraften i Eon, och då jag redan har råkat etablera att den här varelsen heter 'Logos' måste jag somehow komma på ett koncept som passar till det namnet. Jag är tacksam för responsen jag fått hittils, men jag behöver ännu fler idéer, oavsett hur out there de är! keep them coming!
Min man. "Änglar" är väl inte ett alltför brett begrepp(?).
Semotropi handlar väl om symboler? Namnet kanske också skulle ändras lite till att vara någonting mera än bara 'Logos'.

Kanske någonting såhär:

Tecken, linjer och symboler som ständigt vrider sig, pulserar och strömmar som en flod - och samtidigt formar någon typ av varelse - ungefär som sylfarna.
Berätta någonting mera som t.ex. krafter/förmågor så man har lite mera att gå efter?

God45 föreslog ju Modron från D&D: https://www.google.se/search?q=modr...ms%2Fshowthread.php%3F186026-Phyrexia;900;675

De här såg coola ut: http://fc00.deviantart.net/fs71/i/2010/339/d/b/errante_perforante_by_arevish-d349g7m.jpg http://i.imgur.com/B6SkE.jpg
Kärlekscraft said:
Vad blir då skillnanden mellan en varelse utav semiotropi och ikonotropi? Både två är ju symboler egentligen? Någonting sylfaktigt som består utav tecken, symboler, bokstäver som kladdas ner någonstans.

Alternativt: en golem skapas vanligtvis(riktiga världen) genom att man nedtecknar guds namn på pannan eller skriver den på en lapp som stoppas i golemns munn. Sedan gäller det att slipa bort namnet på pannan om man vill bli av med den. Istället för en eller t o m en "sylf", så kanske nedteckna symboler på ex. en staty eller liknande som blir levande - annars blir det en sylf av tecken och annat.
Kärlekscraft said:
Annat concept: ta något sylf-liknande, fast mer energilikt som består utav färgglada remsor med symboler/text/tecken som strömmar neråt vertikalt - den lever av/med tecken!
Ymir said:
semotropi handlar om innebörder, ikonotropi om associationer. Kortfattat innebär det att ikonotropin är mer flummig medan semotropin är mer konkret. Semotropiska effekter handlar om idéer, språk, tankar, medan ikonotropi dealar med bilder, drömmar, känslor och magiska synergier, typ.

En golem-idé till Eon har droppats tidigare på Eon-forumet, den var också jättekool, och basically samma som din, alltså att man kunde 'besjäla' en elementar genom att ingjuta en semotropisk skrift i den.
Kärlekscraft said:
Annars får man väl göra basically som alla andra elementarer(nästan) är: en humanoid av den aspekten(sylf, golem, stellar etc.), en humanoid som består utav massa energiliknande semiotropiska tecken.

Cybot

Mest spelbar
"LEV! ORDNA DIG!", kommandot ekade. Han kastade in en tegelsten i huset, en tegelsten täckt med semotropiska maktsymboler för att ge hans kommando verklig kraft.
Kvarlevorna av huset darrade till svar. Brustet timmer, knäckta tegelstenar, löst murbruk flödade samman och en skälvande varelse reste sig ur ruinerna, given ny ordning och ny kraft genom semotropisk makt.

RasmusL

Champion
Den är som att se in i ett nyckelhål i vilket hela universums tänkande varelsers världsuppfattningar återfinns, som ett kalejdoskop av sinnesbilder ur oräkneliga medvetanden, och se sig själv. Den sammanlänkar alla medvetanden och gör dem till ett, delar deras kunskap och erfarenheter och skapar något större än sina ingående beståndsdelar. Likriktat, samstämmigt, logiskt.

RasmusL

Champion
Logos kan frammanas av flera olika anledningar men att kontrollera dess framfart är mer än lovligt knepigt. När Logos är hos dig så är du ett med Logos och din vilja är densamma som alla andras viljor varför Logosens bana måste påverkas i förväg genom att anordna förutsättningar som ska leda fram till det önskade målet. Kraften att sammanföra medvetanden och kunskap och likrikta dem mot ett kausalt skeende är i sig extremt kraftfullt och kan användas både för att göra gott och för att utdela hänsynslös förödelse.

RasmusL

Champion
Logosens hemplan saknar entropi. Där finns alla samband, all kunskap och alla slutledningar men de är konstanta och leder ovillkorligen till varandra i förutbestämda mönster. Likt Logo själv är dess plan något man känner och upplever snarare än ser, det är ett tillstånd och en tanke som innefattar alla andra tillstånd och tankar som dessa kan ge upphov till.

Tell

Hero
Ok, semotropisk elementarvarelse till EON?

I så fall skulle den kunna vara en vorlonversion - en varelse som ser ut för var och en som deras idé kring perfektion. För varelser utan aktivt psyke, liksom för kameror (om sådana skulle finnas till hands), liknar den något mellan en kackerlacka och en tusenfoting. Du har ingen kontroll över Logos - den reagerar mot summoners yttersta vilja, snarare än mot några konkreta order, och den arbetar alltid för att göra sig fri. När den är det, brukar den bli någon religions nya profet eller genesis till ett nytt folk/ny civilisation/nytt uppror, eftersom den kommunicerar perfekt med alla den möter, i deras huvud och alltid svarar mot det maximala behovet den ser. Den är inte specielllt stark eller mäktig, men med kombinationen pre-cog, effekten kunskapsdelning, tekniken perfektionism (universellt applicerbar), och -ob3d6 i svårighet på alla sociala slag, så tenderar styrka att inte riktigt vara något jätteviktigt för den.

Ovanstående innebär att logos som väsen hålls nedtystat. De delar av kyrkorna som känner till det, betraktar det som hädiskt tilltvingande av gudarnas(!) egna tjänare, de mager som känner till det tenderar att se det som att be om social oreda och brända bibliotek.

Kärlekscraft

Swordsman
Någonting som verkligen behövs: levande statyer!
Precis som i Thief 3! :grin:
"Crush him till breathing stops" "Cut him till bleeding stops"
Man klottrar symboler/text på en utvald staty, som sedan animeras och blir levande.
Finns ju också ett äventyrsuppslag där det i en stad i Soldarn plötstligt en dag, står en väldig staty på stadens torg i form av en naken man med ett långt horn i pannan - sedan börjar den plötsligt leva och man får ta skydd i stadens fort.

Man Mountainman

Storsvagåret
"Semiotropi" borde det väl vara?

Många bra idéer hittills. Mina associationer till "logos" är mest till första kapitlet i Johannesevangeliet (där ordet, "logos", blir till kött) och till de antika filosoferna, för vilka "logos" kan betyda lite vad som helst som princip, förklaring, etc.

Man kan ju tänka sig en språklig smitta som infekterar olika värdar och som manifesterar sig genom att värden börjar tala i tungor, rabbla obegripliga meningar på utdöda språk. Alla som lyssnar till den infekterade löper risken att själv bli Logos nästa värd. Rimligen kan bara varelser med språkets gåva bli smittade. Logos kan också spärras in i en bok, som därefter kan ligga ostörd i långa tidevarv innan någon olycksalig själ råkar läsa den och drabbas av smittan.

Kärlekscraft

Swordsman
Man Mountainman;n29571 said:
"Semiotropi" borde det väl vara?

Många bra idéer hittills. Mina associationer till "logos" är mest till första kapitlet i Johannesevangeliet (där ordet, "logos", blir till kött) och till de antika filosoferna, för vilka "logos" kan betyda lite vad som helst som princip, förklaring, etc.

Man kan ju tänka sig en språklig smitta som infekterar olika värdar och som manifesterar sig genom att värden börjar tala i tungor, rabbla obegripliga meningar på utdöda språk. Alla som lyssnar till den infekterade löper risken att själv bli Logos nästa värd. Rimligen kan bara varelser med språkets gåva bli smittade. Logos kan också spärras in i en bok, som därefter kan ligga ostörd i långa tidevarv innan någon olycksalig själ råkar läsa den och drabbas av smittan.
Låter som en bra idé! :)
Magi som sprids genom språket, bokstäver, och när någon talar. Kanske också via själva ljudet?
Någon rabblar - och så länge den personen rabblar på kommer alla personer inom ett visst område att drabbas av hjärtstillestånd.

Kärlekscraft

Swordsman
Cybot;n24833 said:
Om vi använder den Stoiska definitionen av Logos, som kanske är influerad av de egyptiska tankarna om Ma'at, så är Logos en drivande princip. Det som är rätt och riktigt, principmässigt och logiskt.
Så...
Sfinxar (inklusive hieracosfinxar) och gripar i egyptisk tappning.
Quetzalcoatl
Lamassu
Änglar (gnostisk ängel kanske?)
Ämnet relaterar vidare till den här tråden också: https://www.rollspel.nu/threads/690...n.wikipedia.org/wiki/Yale_(mythical_creature)
http://bogleech.com/mtg/elemental-supremeexemplar.jpg