entomophobiac
Low Prep High Play
Inte så långt från Uppsala ligger ju Knutby, och hela den kyrkliga märklighet som utspelade sig där är ju helt absurd: https://sv.wikipedia.org/wiki/Knutbydramat
Dude, kom och lek! Finns en massa spännande och konstigt att utforska!entomophobiac;n324347 said:Inte så långt från Uppsala ligger ju Knutby, och hela den kyrkliga märklighet som utspelade sig där är ju helt absurd: https://sv.wikipedia.org/wiki/Knutbydramat
Lätt! Spela rollspel med nya grupper är alltid roligt. Måste jag sekta mig, dock?RasmusL;n324356 said:Dude, kom och lek! Finns en massa spännande och konstigt att utforska!
Plot twist: Förra ägaren blev alkoholist pga. spöket, och drack ihjäl sig för att han inte klarade skräcken längre. Vad OP utelämnar från historien är att han själv dricker vodka till frukost.Ape of Wrath;n324315 said:Ok, here it goes...
Jag köpte en lägenhet. Den som sålde var en mäklare samt barnen till föregående innehavare av lägenheten. De bedyrade att ägaren (deras far) dött i stillhet på sjukhus.
Jag installerade mig så gott jag kunde.
Redan första natten märkte jag något. Det var en känsla mer än något annat. Inget påtagligt och inget fysiskt. Jag la mig för att sova och vaknade efter ett par timmar, runt tresnåret och satte mig direkt upp i sängen klarvaken. Min blick drogs till ett hörn i taket och när jag slog upp ögonen förväntade jag mig att få se ett ansikte där. Jag kan inte minnas vad jag drömde men bilden av ett ansikte var tydlig inuti mig men jag skulle inte för mitt liv kunna beskriva detta ansikte.
Detta pågick i någon vecka eller två. Jag vaknade mitt i natten, satte mig, och blicken drogs till hörnet i taket.
Jag avfärdade det hela som noja för att jag sov i en ny lägenhet.
Jag började snart få känslan av att vara betraktad. Ungefär samtidigt började lådor att vara öppna på morgonen samt dörrar i lägenheten. Jag rationaliserade och tänkte "fastigheten är gammal och vind, saker och ting är sneda och krokiga." Under några veckor därefter var jag ytterst noga med att stänga allting innan jag la mig. Ändå var lådor utdragna i köket, skåp öppna och dörren till både klädkammaren och toaletten stod vidöppna när jag vaknade.
Vid två tillfällen blev jag också fysiskt väckt mitt i natten. En gång av att jag kände andetag på min arm och en annan gång av att jag kände hur någon liksom "smätte" med fingrarna på min pung. Det var ganska hårt och jag hade ont i testiklarna en stund efter att jag vaknat.
Ungefär då började jag på allvar språka med grannarna som förklarade att tidigare ägaren inte alls dött på sjukhus utan supit ihjäl sig i lägenheten. Då fick jag en slags känsla i kroppen, inte i min hjärna, av att det inte var något farligt alls.
Vid detta tillfälle hade jag bott i lägenheten i kanske ett halvår och började känna mig illa till mods. Så pass att jag satt och bläddrade i gula sidorna efter någon som skulle kunna "välsigna" lägenheten åt mig.
Men jag fick nytt mod efter att jag fått reda på vad som hänt i lägenheten så en kväll tog jag en stadig whisky och ställde mig i mitten av vardagsrummet och sa följande ordagrant:
"Nu pratar jag till spöket av Stig Fjellman. Jag heter Markus och jag ska bo i din lägenhet. Jag är en bra kille och vill inget ont. Om du behöver hjälp med något så visa mig så lovar jag att hjälpa dig".
Sedan den kvällen slutade precis allt. Ingenting var längre öppet på morgonen. Jag vaknade inte med blicken fäst i hörnet av taket. Jag kände mig inte längre förföljd.
Sedan gick ett år och jag träffade en tjej som jag blev ihop med. Hon flyttade in och tog med sig sin hund. De första tre veckorna kunde hunden ställa sig och skälla rakt in i hallen som på en osynlig figur. Vid de tillfällena vägrade hon också gå in i hallen. Hon stretade emot med tassarna mot tröskeln och ville inte ens äta. Det gick över efter 2-3 veckor och sen tänkte ingen mer på detta. Vi levde ihop i 7 år innan det tog slut.
Sen träffade jag en ny tjej som också flyttade in. Hon hade två hundar med sig och de första 2-3 veckorna gjorde hennes hundar exakt likadant. De kunde vakna från sin slummer på kvällskvisten som på kommando och springa till tröskeln och skälla ut i hallen. Men efter en stund slutade detta beteende, precis som förra gången.
Efter detta har ingenting hänt.
Men än idag kan jag skicka en tanke till denna Stig, före detta ägaren, och liksom önska honom välgång.
-----------------------------------------------------
Jag ska inte säga att detta var ett spöke, för det vet jag inte. Jag är dessutom ingen bra källa då jag är lite sån av mig att jag gärna tror på ditten och datten. Jag är inte direkt logisk av mig.
Men allting förflöt så som jag beskrivit det, sen får man göra vad man vill av det.
Ljuvligt! Vilken lokaltidning? Måste till bibblan!Bolongo;n324433 said:Trodde jag hade något att bidra med när lokaltidningen damp ned med feta rubriken
"Nya fynd: Kult hade offerplats i Högsbo"
...
...
...
För 2500 år sedan. :sad:
Kan ju säkert ha lämnat andliga spår efter sig... å andra sidan verkar det (efter en snabb googling) vara en fruktbarhetskult, så kanske inte så spännande trots allt?Bolongo;n324433 said:Trodde jag hade något att bidra med när lokaltidningen damp ned med feta rubriken
"Nya fynd: Kult hade offerplats i Högsbo"
...
...
...
För 2500 år sedan. :sad:
Göteborg Direkt. Vet inte om den har så stor spridning.olaberg;n324441 said:Ljuvligt! Vilken lokaltidning? Måste till bibblan!
De gamla stenåldershövdingarna gravlades av ett skäl: att deras ande skulle både pysslas om och rådfrågas när det skulle tas beslut.Bolongo;n324446 said:Däremot kan man förstås ta omständigheterna för upptäckten - staden vill förtäta stadsdelen med nya bostäder, och fornlämningar hittas i samband med utredningen - och lägga in något mer sinistert istället för offer av vardagsföremål och spannmål.
Å andra sidan: ett annat namn på fruktbarhetskult är ju sexmagi med/utan människooffer ...Makaron;n324443 said:Kan ju säkert ha lämnat andliga spår efter sig... å andra sidan verkar det (efter en snabb googling) vara en fruktbarhetskult, så kanske inte så spännande trots allt?