Nekromanti [LoL] Hjältedåd

Konrad Konvalj

Myrmidon
I Lorder och Lodisar tar man sig an rollen som försupna före detta Präster, Handelsmän som misslyckats med sin svindlande verksamhet, överviktiga gamla Utbygdsjägare och Krigare, förtappade Lorder och Riddare som numera lever och verkar i en sluskig fantasyvärlds absoluta bottenskikt. Äventyrandet drivs av betalning av gamla skulder, att hämnas gamla oförätter, sjuklig drift att föfölja fagra adelsdamer och kampen för den sista slatten öl i värdshusens skitiga glas. Det är inte grisoldarfantasy, det är råttoldarfantasy. Det är inte dungeoncrawl, det är guttercrawl. Man spelar de misslyckade individer som Drakar och Demoner, eller annan heroisk Fantasy!, glömde.

Så där ja, [LoL] sammanfattat i en liten ask för den som inte är insatt i vad jag snackar om.

LoL-produktionen är i behov av lite hjälp av alla som spelat DoD-91 en gång i tiden. Har man inte lirat DoD-91 funkar det ju såklart perfekt att sträcka ut en hjälpande hand ändå.

Det jag är ute efter är lite olika Hjältedåd, tänkt Hjältarnas Handbok till DoD-91. Vi snackar om att det skall fyllas ut med ett tiotal Hjältedåd till sex yrkesgrupper.

Krigare, Riddare, Utbygdsjägare, Lord, Handelsman och Präst.

Dessa Hjältedåd kommer att generera Förmögenhet, Rykte eller någon annan liten bonus till karaktären.

Dessa Hjältedåd är alltså något som skall användas innan DEgenereringen så det är riktiga hjältedåd vi snackar om. Ett litet förtydligande. Detta är alltså innan du får uppleva ett episkt äventyr med din dekadenta lodis. Tänk alltså Hjältarnas Handbok inte Lorder och Lodisar.

Tar vi Krigaren som exempel kan vi säga att det skall se ut så här:

1. Grottröjare: Du har röjt grottor hela ditt vuxna liv och samlat på dig enorma rikedomar. +1 Förmögenhet
2. Duell: Med livet som insats står du som segrare i en duell mot en ökänd och ondskefull krigare. +1 Rykte

Alltså, det skall vara rätt kort och leda till Förmögenhet eller Rykte. Att kalla det Hjältedåd är kanske att ta i, men just nu så får det så lov att heta hjältedåd/stordåd så ni hajar vad jag är ute efter.

För att underlätta lite så vore det soft att få det serverat på lämpligt vis. Typ: Här har du din såsmunk! 3 stordåd passande till en prälle, gör vad du vill med det!

/ Brun ut

Edit; Förtydligade mig själv. Jag är ett otydligt ost.

Cybot

Mest spelbar
Räknas "Kurtisanconnoiseur: Känd vid förnamn på varenda bordell väster om Östra Floden"?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Cybot said:
Räknas "Kurtisanconnoiseur: Känd vid förnamn på varenda bordell väster om Östra Floden"?
Det må ju vara ett stordåd för en Krigare tänk ja. Connoiseur var ju ett ofattbart krångligt ord och jag läskade mig på det en hel del.

Möller

Hubert Hortlax
Handelsman: Sålde en gång odödlighetsdryck till en alv.

Präst: Förvärvade en smärre förmögenhet under en missionsresa där byfolket »misstog« mig för deras gud.

Tyr

Hero
Präst
Allmosa: Du har under många år samlat in pengar till behövande och ingen har behövt pengarna mer än du. +1 Förmögenhet.
Mirakel: Folk har bevittnat när du uträttat ett mirakel. Det föll dig inte in att rätta dem. +1 Rykte.

Tyr

Hero
Handelsman
Handelsresor: Du är känd för dina långväga handelsexpeditioner. Förutom nya städer så har du upptäckt en och annan ny sjukdom. +1 Rykte.
Pionjär: Du har blivit rik på att sälja något som folk förut inte visste att de behövde. +Förmögenhet.

Lord
Arv: Du ärvde en hel del pengar från en släkting som dog i en "olycka". +1 Förmögenhet.
Erövrare: Du är känd för att ha gjort betydande landvinningar i krig. Självklart från ett säkert avstånd som sig bör. +1 Rykte.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag sätter mig vid sidlinjen och hejar på lite granna. Bra jobbat Möller och Tyr!

Men..

Vart är alla andra entusiaster som älskade att rulla T20:an på Hjältedåds-tabellen i Hjältarnas Handbok?

Jag är försåsad och behöver er hjälp! Att skriva LoL är min grej, men det här är lite utanför mitt arbetsområde så jag har ju kört fast här. Prällen, Handelsmannen och Lorden är de yrken som behöver mest hjälp. De andra tre är snart färdiga (givet valde jag att göra de lättaste först)..

Fram med laxen! Ge mig lite Hjältedåd om du har tid och lust.