Nekromanti [LoL] Namngenerator -Hur göra?-

Konrad Konvalj

Myrmidon
[LoL] is in the mejking så jag tippar på att det här inlägget skall in i makarforumet.

Enligt Vimes och min planer skall det finnas en online namngenerator som hjälpmedel. Problemet ligger i att jag inte har en aning om hur man "tillverkar" en sådan. Skulle jag få använda mig av nån form av 2tum4a och en hammare så kanske jag skulle klara av det, men nu funkar det tydligen inte så.

Är det någon god forumit som har dessa skills, och kan lära ut dem eller er det bättre att lotsa över ett sådant arbete på någon som kan istället för att försöka lära sig?

Tillsvidare snickrades en pappersmodell ihop, där man slår 3T20 för att få fram den första stavelsen och sedan 3T20 för att få till slutet. Sen kan man ju givet modda det lite hur man vill eftersom man får spela [LoL] hur man vill.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Php Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre><span class="bbcodedefault">

</span><span class="bbcodekeyword">[</span><span class="bbcodedefault">b</span><span class="bbcodekeyword">][</span><span class="bbcodedefault">LoL</span><span class="bbcodekeyword">][/</span><span class="bbcodedefault">b</span><span class="bbcodekeyword">] </span><span class="bbcodedefault">Namngenerator </span><span class="bbcodekeyword">[</span><span class="bbcodedefault">betaversion 0</span><span class="bbcodekeyword">:</span><span class="bbcodedefault">23</span><span class="bbcodekeyword">]

</span><span class="bbcodedefault">Slå 3T20 Slå 3T20

1 1
2 2
3 Am</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">3 ar
4 Ans</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">4 ard
5 Ansg</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">5 bal
6 Ar</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">6 balt
7 Ars</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">7 berg
8 Björn</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">8 björn
9 Bork</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">9 borg
10 Bud</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">10 dorf
11 Bås</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">11 e
12 Claus</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">12 el
13 Clebers</span><span class="bbcodekeyword">-</span><span class="bbcodedefault">13 en
14 Dinkel</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">14 er
15 Dork</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">15 frid
16 Dorks</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">16 gar
17 Er</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">17 hold
18 Ers</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">18 ifilion
19 Fingis</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">19 ikon
20 Finkel</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">20 ion
21 Fre</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">21 kel
22 Fri</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">22 kon
23 Gor</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">23 kong
24 Gund</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">24 korst
25 Gås</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">25 lef
26 Hos</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">26 lem
27 Ing</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">27 likon
28 Ist</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">28 lof
29 Jöl</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">29 låd
30 Knut</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">30 lår
31 Knög</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">31 löf
32 Knögis</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">32 lög
33 Kogg</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">33 lök
34 Koggs</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">34 man
35 Kong</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">35 mast
36 Kongis</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">36 meg
37 Kongs</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">37 mind
38 Lod</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">38 mitz
39 Lort</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">39 mond
40 Lorts</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">40 mord
41 Ming</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">41 morf
42 Mört</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">42 mund
43 Mörts</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">43 must
44 Nils</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">44 olf
45 Nor</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">45 on
46 </span><span class="bbcodekeyword">Or- </span><span class="bbcodedefault">46 ord
47 Per</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">47 orst
48 Ran</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">48 rikon
49 Sig</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">49 rög
50 Sil</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">50 slod
51 Smek</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">51 slög
52 Sne</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">52 sman
53 Sned</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">53 trög
54 Sork</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">54 ulf
55 Svulst</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">55 ust
56 Tor</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">56 </span><span class="bbcodekeyword">var
</span><span class="bbcodedefault">57 Tors</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">57 vard
58 Torsk</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">58 vil
59 Ves</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">59 vind
60 Ör</span><span class="bbcodekeyword">- </span><span class="bbcodedefault">60 ög
</span>
</span></pre></div></div>

Det finns ju mängder av namngeneratorer som flödar runt på nätet, men ingen av dessa är anpassade för [LoL].

Kikar vi bakom spoilern så ser vi vad [LoL]arna söker. Namn så som:

* Båsfrid
* Knögislög
* Lortsmond
* Torskvar

Det är inte lätt att finna bland befintliga generatorer.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag gjorde en liknande grej i VB för Excel. Jag la ut en massa delstavelser i ett gäng celler, slumpade hur många den skulle använda och slumpade en del skiljetecken och körde programmet och så började den spotta ut en massa.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Niklas73 said:
Jag gjorde en liknande grej i VB för Excel. Jag la ut en massa delstavelser i ett gäng celler, slumpade hur många den skulle använda och slumpade en del skiljetecken och körde programmet och så började den spotta ut en massa.
Jag vet inte vad en VB är.

I övrig förstår jag dig. Dock så vill jag ju inte ha en massa skiljetecken utan rad 1 skall kombas ihop med rad 2 kort och gott. Tippar på att det är lätt programering för den kunnige.

solvebring

Superhero
Jag kan inte stå för generatorn, men om ni skaffade en faktisk sida vore det enklare. Då skulle säkert ett javascript eller dylika kunna stå till tjänst.

Vad ni behöver är ju något enkelt och smidigt direkt "i" sidan, utan att folk behöver ladda ned något eller behöva specifika program.

Någon som kan sådant bör kunna fixa det på en pisskvart. Gardener eller krank kan det sannerligen...
Sistnämnde har väl en namngenerator på sin Wiki allaredan. Borde ju bara vara att byta ut namnen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kloka ord Sölve!

Jag misstänkte att det skulle finnas personer här på forumet som klarar av det hela på en pisskvart, och de främsta namnen på min lista var Krank och Gardener.

En hemsida skall byggas, så det kanske bara är att köra ett sånt däringa javascript på det hela.

Jag inväntar kort och gott någon som säger till mig att lägga av med sådant jag inte förstår mig på, och låta proffsen sköta det åt mig.

solvebring

Superhero
Jo, det finns flera sätt att göra det på, och jag hade mer än gärna gjort det om jag kunnat.

Jag skulle kunna smörja rosten från mina ynkliga, minimala och knappt påbörjade Python-kunskaper för att göra en sådan generator åt dig. Men tja, det tar tid eftersom jag knappt minns något alls. Dessutom vet jag inte hur man integrerar det med en hemsida av något slag.

... :gremtongue: Och tyvärr har jag inte tid till att lära mig det. Annars hade jag gärna försökt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
VB=Visual Basic. Tog er lista och körde ungefär samma script. Kör dokumnetet i Excel och se till att du får köra makron. Googla om Excel inte vill köra, det går att ställa in ganska lätt. Öppna dokumentet och tryck ctrl+q. Le voila.

Edit: Kan inte ladda upp xlsx så jag mailar dig.

anth

Vetefan
Att göra en namngenerator:

I verkliga livet:
- Skriv olika namn på små lappar.
- Lägg lapparna i en hatt.
- Dra en lapp ur hatten.

I en bok:
- Skapa en numrerad lista med 100 namn.
- Slå %-tärningar.

På nätet:
- Skriv en lista med namn.
- Spar listan som en egen fil.
- Ladda upp filen på ett webbhotell.
- Skriv ett PHP-skript som slumpar namn ur listan och ladda upp skriptet.

Som du ser är det inte mycket svårare att göra en namn-generator på nätet än i riktiga livet - det är bara det där lilla PHP-skriptet...
Faktum är att i sin enklaste form kommer skriptet endast innehålla 2-3 rader kod som ungefär halva forumet kan hjälpa er att skriva - och Solve har redan erbjudit sig.
Det viktiga är vad ni ska tänka igenom innan ni t.ex. ger Solve uppdraget:
- hur många olika kategorier ska namnen vara uppdelade i? (åtminstone manliga/kvinnliga namn)
- ska man kunna lägga till nya namn med hjälp av skriptet? (i sånt fall: ska alla kunna göra det? ska det vara lösenordsskyddat? o.s.v.)

Den halva av forumet som kan skriva PHP-skript kan säkert komma med mer förslag.

Vimes

Sillkung
anth said:
På nätet:
- Skriv en lista med namn.
- Spar listan som en egen fil.
- Ladda upp filen på ett webbhotell.
- Skriv ett PHP-skript som slumpar namn ur listan och ladda upp skriptet.
Grejen är ju att vi inte har en "lista med namn". LoL-namnen består av XY, vi har en lista med X och vi har en lista med Y. Men det blir inte knivigare för det, antar jag. PHP-skriptet slumpar alltså inte ett namn ur en lista, utan slumpar ett X ur X-listan och ett Y ur Y-listan och sätter sedan ihop det till ett XY-namn.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Här är Excelgeneratorn

Nu ska det funka! Har bara möjlighet att testa det i Excel viewer på jobbet men tryck ctrl q så ska det funka som du ville, annars har du ett fungerande på mejl.

Attachments

Vimes

Sillkung
[LoL] hemsida

Well, vi behöver en hemsida. På den ska man:
1. Kunna följa spelets skapelseprocess (d.v.s. jag och Konrad kommer skriva hur awesome vårt spelprojekt är)
2. När LoL väl är utskitet, hitta info om hur man beställer sin, sin mammas och 14 kusiners utgåva av LoL. Previews. Gratismaterial. Namngenerator. Etc

Alltså, jag tänker att blogg är ett ganska smidigt sätt att sköta sånt här på. Filer och sådant kanske man får ladda upp någon annanstans och länka till, i dunno. Men liksom, vad talar emot att använda typ Wordpress? (eller annan bloggplattform)

Vimes

Sillkung
Re: Här är Excelgeneratorn

Underbart, Niklas73!

Det första namnet jag slumpade fram var Finkellår :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Re: [LoL] hemsida

Om du ändå skall ladda upp det någon annanstans och länka till det, varför inte bara använda Abulafia, som sköter skriptandet åt er?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Här är Excelgeneratorn

:gremsmile: Vill du ha fler rader så skicka mig excelarket med de nya namnparen så fixar jag skriptet eller talar im hur du gör (bus enkelt du ändrar bara en siffra).