Konrad Konvalj
Myrmidon
Fan vad många [LoL]-trådar det pluppar upp här och var säger sig någon. Jo, den där Kånrad Kånkel är redigt i gasen nu och har många saker som måste fixas klart innan helgen. Därav den milda paniken och det plötsliga behovet av massiv feedback..
LoL innehåller inga regler för död! Istället för att karaktärer dör kommer de under spel dra på sig så många lyten™ och nackdelar att de blir mer eller mindre ospelbara.
Speltester har lärt mig att en karaktär har mellan 4 och 12 kroppspoäng. Det är ungefär så vi vill ha det, och det täcker in allt från en utmärglad utbygdsjägare, som tappat bågen och söker föda i rännstenen till en överfrodig kardinalvåffla som sänker den sista slatten mjöd för att glömma sina hedniska synder.
Så långt allt gott.
Nu skall det ordnas till ett system för Tillfälliga Kroppspoäng, fräck förkortat till TKP antar jag.
Grejen med TKP är då att våra underbara lodisar vill ju så klart dra i sig en hela brännvin för att motstå mer smärta, men det måste ju medföra nackdelar att dra i sig ett helrör. Det hela måste alltså balanseras på lämpligt vis.
Demo-ex-prototypen säger mig att jag behöver lite styrsel och bra benämningar på det hela. Det finns vissa logiska luckor och det är så klart inte helt klart precis som allt annat LoL. Den säger mig också att jag är kass på att bygga TKP-system..
--><--
Ungefär så långt är det gånget nu. Jag vet inte riktigt hur jag vill forma det hela.
Grejen med dessa TKP är ju att det skall vara en rätt central del i spelet. Det är ju jakten på den sista slatten som räknas!
Det bör finnas en matris för vin och sprit också. Det kanske går att klassa in 1 hutt i samma läge som 2 skvättar, men skillnaden är att det håller i sig lite längre. Ett glas rött är ju såklart mer värt en slurp ur en förlegad skinnlägel och så vidare.
Utöver det har jag ju fnulat på det här med balansen (som i sig är helt oviktig för LoL, men det kan väl vara värt att ägna det en tanke). Om vi snackar 4-12 KP så känns 7 TKP rätt mycket. Det skulle kunna balanseras upp om vi tar hjälp av Kroppsbyggnaden.
Det finns alltså något som så fint heter Kroppsbyggnad i LoL. Den sträcker sig från -5 till +5 där 0 är Normal.
En karaktär som DEgenereras ligger sällan på 0. Mer ofta på nått minus om karaktären är undernärd, utmärglad, mager och så vidare, eller nått pluss om karaktären är korpulent, svulstig, mustig och så vidare.
Är det inte finurligt att ta TKP-Kroppsbyggnad? (så länge man ligger på +) Det ger mindre TKP till dom feta lorderna och de måste således få i sig fler stop för att tillräkna sig mer TKP emedan den där utmärglade stackars prällen klarar sig fint på ett stop.
Rörlighets modifikationen. Alltså, nackdelen kanske också kan regleras med Kroppsbyggnaden på nått smart vis. Det kanske också går att trixa in nått för de med Kroppsbyggnad under normal. De lär ju få mer minus i rörlighet tack vare att de lättare blir på kanelen, men de tål mer stryk helt plötsligt eftersom de inte känner smärtan eller fattar vad som händer.
Kom med några fina tankar här nu så jag kan bygga vidare.
Kräv mig på förtydliganden om jag är lodrig.
LoL innehåller inga regler för död! Istället för att karaktärer dör kommer de under spel dra på sig så många lyten™ och nackdelar att de blir mer eller mindre ospelbara.
Speltester har lärt mig att en karaktär har mellan 4 och 12 kroppspoäng. Det är ungefär så vi vill ha det, och det täcker in allt från en utmärglad utbygdsjägare, som tappat bågen och söker föda i rännstenen till en överfrodig kardinalvåffla som sänker den sista slatten mjöd för att glömma sina hedniska synder.
Så långt allt gott.
Nu skall det ordnas till ett system för Tillfälliga Kroppspoäng, fräck förkortat till TKP antar jag.
Grejen med TKP är då att våra underbara lodisar vill ju så klart dra i sig en hela brännvin för att motstå mer smärta, men det måste ju medföra nackdelar att dra i sig ett helrör. Det hela måste alltså balanseras på lämpligt vis.
Demo-ex-prototypen säger mig att jag behöver lite styrsel och bra benämningar på det hela. Det finns vissa logiska luckor och det är så klart inte helt klart precis som allt annat LoL. Den säger mig också att jag är kass på att bygga TKP-system..
Slick: något som slickas upp från tavernans smutsiga golv, i rännstenen, eller varför inte ur en lords potta? En skvätt starksprit spetsad med lite urin har aldrig någon dött av.
Du kan aldrig slicka dig till TKP
Slatt: bottenskrapet av det som finns kvar i ett stop. En blandning av saliv, matrester, en tand? och mjöd. Törstsläckande och samtidigt något av en aptitretare.
3 slattar ger dig 1TKP tills nästa urination.
5 slattar ger dig 2TKP tills nästa urination och -1 Rörlighet
>5 slattar ger dig 2TKP resten av dagen, oavsett antal urinationsstop och -1 Rörlighet
Skvätt: är mer mustigt än en slatt. Det är nästan så att du raglar till om du sveper skvätten i ett svep. För bättre effekt sägs det att man skall dra i sig hela skvätten stående på huvudet eller tillsammans med något sött för att få ut det direkt i blodet och upp i skallen.
1 skvätt normalt konsumerat ger ingenting
1 skvätt extravagant konsumerat ger 2TKP tills nästa urination
3 skvättar ger 3TKP tills nästa urination och -1 Rörlighet
5 skvättar ger 4TKP resten av dagen, oavsett antal urinationer och -2 Rörlighet
>5 skvättar ger 4TKP resten av dagen, oavsett antal urinationer, -2 Rörlighet +1 Hålligång
Stop: ett stop är av varierande storlek och kvalitet. Det är inte bara storleken som räknas, nog för att ett stort stop är bra men har det dessutom handtag är det bättre. Ett stop som läcker som ett såll är inte bra, ett stop i tenn är mycket bättre än ett i trä, ett stop i silver är kung!
1 stop av dålig kvalitet. Det finns hål i det, det är murket, slitet och gammalt. Det luktar säkerligen också fisk och mjödet är egentligen inte så värst gott.
3 TKP, -2 Rörlighet, håller två urinationer.
1 stop av bra kvalitet. Nu snackar vi tennstop eller rentutav stop i silver. Det är snyggt att dricka ur och du blir snyggare att dricka ur det.
5 TKP, -2 Rörlighet, håller två urinationer.
2 stop är ju omöjligt att komma över, men om det görs så spelar kvaliteten inte någon roll direkt.
7 TKP, -3 Rörlighet, håller 1T4 urinationer.
Du kan aldrig slicka dig till TKP
Slatt: bottenskrapet av det som finns kvar i ett stop. En blandning av saliv, matrester, en tand? och mjöd. Törstsläckande och samtidigt något av en aptitretare.
3 slattar ger dig 1TKP tills nästa urination.
5 slattar ger dig 2TKP tills nästa urination och -1 Rörlighet
>5 slattar ger dig 2TKP resten av dagen, oavsett antal urinationsstop och -1 Rörlighet
Skvätt: är mer mustigt än en slatt. Det är nästan så att du raglar till om du sveper skvätten i ett svep. För bättre effekt sägs det att man skall dra i sig hela skvätten stående på huvudet eller tillsammans med något sött för att få ut det direkt i blodet och upp i skallen.
1 skvätt normalt konsumerat ger ingenting
1 skvätt extravagant konsumerat ger 2TKP tills nästa urination
3 skvättar ger 3TKP tills nästa urination och -1 Rörlighet
5 skvättar ger 4TKP resten av dagen, oavsett antal urinationer och -2 Rörlighet
>5 skvättar ger 4TKP resten av dagen, oavsett antal urinationer, -2 Rörlighet +1 Hålligång
Stop: ett stop är av varierande storlek och kvalitet. Det är inte bara storleken som räknas, nog för att ett stort stop är bra men har det dessutom handtag är det bättre. Ett stop som läcker som ett såll är inte bra, ett stop i tenn är mycket bättre än ett i trä, ett stop i silver är kung!
1 stop av dålig kvalitet. Det finns hål i det, det är murket, slitet och gammalt. Det luktar säkerligen också fisk och mjödet är egentligen inte så värst gott.
3 TKP, -2 Rörlighet, håller två urinationer.
1 stop av bra kvalitet. Nu snackar vi tennstop eller rentutav stop i silver. Det är snyggt att dricka ur och du blir snyggare att dricka ur det.
5 TKP, -2 Rörlighet, håller två urinationer.
2 stop är ju omöjligt att komma över, men om det görs så spelar kvaliteten inte någon roll direkt.
7 TKP, -3 Rörlighet, håller 1T4 urinationer.
--><--
Ungefär så långt är det gånget nu. Jag vet inte riktigt hur jag vill forma det hela.
Grejen med dessa TKP är ju att det skall vara en rätt central del i spelet. Det är ju jakten på den sista slatten som räknas!
Det bör finnas en matris för vin och sprit också. Det kanske går att klassa in 1 hutt i samma läge som 2 skvättar, men skillnaden är att det håller i sig lite längre. Ett glas rött är ju såklart mer värt en slurp ur en förlegad skinnlägel och så vidare.
Utöver det har jag ju fnulat på det här med balansen (som i sig är helt oviktig för LoL, men det kan väl vara värt att ägna det en tanke). Om vi snackar 4-12 KP så känns 7 TKP rätt mycket. Det skulle kunna balanseras upp om vi tar hjälp av Kroppsbyggnaden.
Det finns alltså något som så fint heter Kroppsbyggnad i LoL. Den sträcker sig från -5 till +5 där 0 är Normal.
En karaktär som DEgenereras ligger sällan på 0. Mer ofta på nått minus om karaktären är undernärd, utmärglad, mager och så vidare, eller nått pluss om karaktären är korpulent, svulstig, mustig och så vidare.
Är det inte finurligt att ta TKP-Kroppsbyggnad? (så länge man ligger på +) Det ger mindre TKP till dom feta lorderna och de måste således få i sig fler stop för att tillräkna sig mer TKP emedan den där utmärglade stackars prällen klarar sig fint på ett stop.
Rörlighets modifikationen. Alltså, nackdelen kanske också kan regleras med Kroppsbyggnaden på nått smart vis. Det kanske också går att trixa in nått för de med Kroppsbyggnad under normal. De lär ju få mer minus i rörlighet tack vare att de lättare blir på kanelen, men de tål mer stryk helt plötsligt eftersom de inte känner smärtan eller fattar vad som händer.
Kom med några fina tankar här nu så jag kan bygga vidare.
Kräv mig på förtydliganden om jag är lodrig.