Nekromanti Lost (spoilers)

LeJonklev

Swordsman
tittar i hopp om att få se en bild av någon deltagare i bikini...

Och de lär inte bli besvikna. Det finns gott om kvinnor som ser ut att vara på gränsen till anorexia och som, trots omständigheterna, lyckas raka sig över hela kroppen.

/Johan

Cybot

Mest spelbar

Ymir

Liten kantbaron
Eller så har du en överdrivet elitistisk syn på amerikansk TV-publik och en stor del av publiken faktisk ÄR trött på andefattiga dokusåpo och VILL se en show där man inte får alla bitarna på ett fat och det ställs etiska frågor om vad som är rätt och fel.
Nu har inte jag sett serien, men det var ju samtidigt du som påstod att karaktärerna behövde vara stereotypa för att pilotavsnittet skulle slå. Det låter lite motsägelsefullt. Om jänkarna nu är trötta på andefattig tv och vill se något vettigt, varför vill de fortfarande bli matade med stereotyper? Och bara pilotavsnittsfenomenet som sådant är väl ett praktexempel på hur ofantligt kommersialistisk amerikansk tv är - svensk tv, tex, klarar sig ju tydligen utmärkt utan det.

- Ymir, ifrågasätter

Cybot

Mest spelbar
Inte alls. Klassisk situation i ett samhälle med kraftig informationsöverbelastning.

Du har cirka 10-20 minuter på dig att fånga en tittare.
Antingen genom att göra reklam och fånga tittaren innan serien faktiskt sänds (svårt), eller genom att själva piloten är konstruerar för att fånga tittaren (reklam inom produkten) eller att tittaren redan är kroniskt fast p.g.a genre (allslukaren som äter upp ALLT som sänds inom denna genre, Sci-fi nörden är väl typexemplet på en sådan tittare).
Detta oavsett hur bra eller sevärd serien faktiskt är!

I och med att Lost har problem med att den inte är snabbt identifierbar när det gäller genre och den har varken "Smygtittarsituationen" som verkar positivt för dokusåpor ELLER är en situation som tittaren snabbt kan associera till så måste man få tittarna att snabbt börja sympatisera med karaktärerna, vilket lättast görs genom att introducera stereotyper.
Att presentera sig som "Djup, Sevärd och med intressanta frågeställningar" är lite väl svårt (men Lost gjorde bra ifrån sig).

I sverige behövs inget sådant. Genomsnitts tittaren har troligtvis SVT1&2, TV3, TV4, ZTV och kanske Kanal 5, till skillnad från USA där genomsnittet är åtminstone 10-15 kanaler (troligtvis mycket mycket högre).
Konkuransen om din uppmärksamhet i Sverige är helt enkelt så svag att man inte behöver köra alla dessa tricks.

Nu blir jag besviken på dig Ymir. Det här borde du veta.

Troberg

Sinister eater
Det finns gott om kvinnor som ser ut att vara på gränsen till anorexia och som, trots omständigheterna, lyckas raka sig över hela kroppen.
Jag vet inte om det är samma serie vi sett, i den jag sett har det inte visats tillräckligt mycket för att man ska kunna göra sådana uttalanden med säkerhet.

Dessutom, varför är det konstigare än att männen inte är skäggiga?

Balderk

Swashbuckler
Re: tvtome.com ffs!

Ok, har aldrig haft några av dina problem i alla fall. Eller visst, det tar ofta ett tag innan den updaterar men dte är inget jag stör mig så värst mycket på.

Har i och för sig inte kollat epguides... Får väl ta mig en titt iaf, men jag är tveksam.

Balderk

Swashbuckler
Svarar till er båda nu...

För det första, vad är det som säger att de inte har tillgång till rakapparater/rakhyvlar och andra liknande artiklar (typ lödder)?

Vi måste dessutom komma ihåg att den här serien inte är klassisk i sin uppbyggnad (där en säsong vanligtvis utspelar sig över ett år), hur lång tid de verkligen varit på ön är ganska oklart, men jag skulle säga lite drygt tre veckor ( till och med avsnitt 18 alltså). Alla hygienartiklar behöver inte ha tagit slut.

/Jonas

Troberg

Sinister eater
hur lång tid de verkligen varit på ön är ganska oklart, men jag skulle säga lite drygt tre veckor ( till och med avsnitt 18 alltså).
Läste någonstans att varje avsnitt i runda slängar är 48 timmar och att första säsongen avser att täcka 40 dagar, vilket eventuellt är en biblisk referens.

För det första, vad är det som säger att de inte har tillgång till rakapparater/rakhyvlar och andra liknande artiklar (typ lödder)?
Om man tittar på de andra som jag studerat ingående som varit strandsatta på en öde ö (Johnny Castaway) så har de haft stort skägg.

LeJonklev

Swordsman
Är rätt säker på att jag inte nämnde något om männen. Och med tanke på att min inlägg var ett svar på inlägget innan (som refererade till kvinnor i bikini) så...

Att du ens orkar skriva ett sånt här svar. Jag är inte intresserad av att diskutera genus och könsroller i Lost. Mitt intresse ligger i storyn.

/Johan

Balderk

Swashbuckler
Fast å andra sidan är jag ganska säker på att man åtminstone fått se Sawyer raka sig en eller ett antal gånger. Nu krashade ju planet ön och man kunde därmed rädda en hel del bagage och förnödenheter (även om just sawyer ruffat åt sig mycket av det).

Angående vår tidigare diskussion om tvtome.com och epguides.com vill jag bara säga att det av de två bara är tvtome som updaterat första säsongens längd från 22 till 24 avsnitt. Där har vi något jag också gillar mer med tvtome, finns mycket mer info och nyheterna är oftast väldigt pålitliga.

Ännu en nyhet: http://www.scifi.com/scifiwire2005/index.php?category=0&id=30729

Verkar som att säsongsfinalen blir två amerikanska timmar... så runt 85 minuter utan reklamen alltså... sweet.

/Balderk