Inte alls. Klassisk situation i ett samhälle med kraftig informationsöverbelastning.
Du har cirka 10-20 minuter på dig att fånga en tittare.
Antingen genom att göra reklam och fånga tittaren innan serien faktiskt sänds (svårt), eller genom att själva piloten är konstruerar för att fånga tittaren (reklam inom produkten) eller att tittaren redan är kroniskt fast p.g.a genre (allslukaren som äter upp ALLT som sänds inom denna genre, Sci-fi nörden är väl typexemplet på en sådan tittare).
Detta oavsett hur bra eller sevärd serien faktiskt är!
I och med att Lost har problem med att den inte är snabbt identifierbar när det gäller genre och den har varken "Smygtittarsituationen" som verkar positivt för dokusåpor ELLER är en situation som tittaren snabbt kan associera till så måste man få tittarna att snabbt börja sympatisera med karaktärerna, vilket lättast görs genom att introducera stereotyper.
Att presentera sig som "Djup, Sevärd och med intressanta frågeställningar" är lite väl svårt (men Lost gjorde bra ifrån sig).
I sverige behövs inget sådant. Genomsnitts tittaren har troligtvis SVT1&2, TV3, TV4, ZTV och kanske Kanal 5, till skillnad från USA där genomsnittet är åtminstone 10-15 kanaler (troligtvis mycket mycket högre).
Konkuransen om din uppmärksamhet i Sverige är helt enkelt så svag att man inte behöver köra alla dessa tricks.
Nu blir jag besviken på dig Ymir. Det här borde du veta.