Fridigern;n80566 said:
Skulle man inte kunna hoppa över många av dessa husregler och istället låta karaktärerna börja på level 2 eller 3?
Definitivt inte.
Äventyret är skrivet för att man ska börja med level 1 personer. Att börja på högre level förtar en del av äventyret.
Syftet med husreglerna är INTE att göra rollpersonerna tuffare. Om du tror att rollpersonerna blir tuffare med dessa husregler bör du läsa igenom dem igen, jag kan försäkra dig att så inte är fallet.
Fridigern said:
Det är ju bra om Level 1 fighters med bara ett par få HP ändå finns, alla kring spelbordet älskar ju när en henchman med 2 HP mot alla odds lyckas överleva ännu en strid.
Jag håller med dig och jag har spelat fighters med 2-3 hp med stor behållning. Men nu kör vi LotFP som säger att fighters börjar med 8 hp. Men då jag tycker om slumpmässiga hp så konstruerade jag en husregel med slump som var likvärdig med LotFP-regeln.
Fridigern said:
Tycker också att du bör lösa problemet med långsam helning för höglevlare ordentligt om du skall lösa det, inte bara minska på problemet. Nu är ju en dödligt sårad bonde (3 HP) återställd från dödens brant på en dag medan en hjälte med samma sår (50HP) tar veckovis på sig att läka. Kör på läkning i % av HP eller något!
Jag tittade faktiskt på andra lösningar för healing innan jag skrev husregeln.
En var DnD3-lösningen där man återfår 1 hp per level och dag, men det är alldeles för bra för att det ska kännas OSR.
Jag tittade även på %-lösningen, men det är alldeles för avancerad matte för att folk ska orka bry sig vid spelbordet.
Med nuvarande husregeln behöver en dödligt sårad bonde med 3 hp 3 dagar att komma på benen.
Medan en level 9 fighter med CON 13 och 52 hp behöver 8 dagar. Det tycker jag är precis lagom.
Fridigern said:
Generellt låter det långt från LotFP och mer som DnD5 ni vill köra? Banta ner det istället eller köra Castles & Crusades?
Jag tittade faktiskt på DnD5, men Dwimmermount är så välanpassat för för B/X för att det ska vara värt besväret att byta.
Jag tar tacksamt emot kritik från alla (även de som inte ska vara med och spela); kan du bara motivera/argumentera varför jag ska ta bort en husregel så tar jag bort den (precis som jag gjort tidigare i tråden).
Jag spelar hemskt gärna Castles & Crusades, Blood & Treasure eller Ashtonishing Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea. De är jättebra OSR-spel. Men de finns inte som gratis-pdf:er, vilket gör det lite svårt för mina spelare att göra rollpersoner hemma.
Fridigern said:
Är inte 8 HP bara för spelarnas karaktärer? En SLP-fighter har väl 1d8? Och henchmens får väl ha klass och level, men två levels under eller vad det är?
För spelarnas rollpersoner och för henchmen, eftersom henchmen görs precis som rollpersoner, för att de ska gå att använda som rollpersoner när spelarnas karaktärer dör.
Regeln att henchmen är två levels lägre är bort-husreglad i tråden. Anledningen är just för att spelarna ska kunna ha henchmen när deras rollpersoner bara är level 1, som backup om rollpersonerna dör.
Fridigern said:
Nä, det var tråkigt av mig att säga att man lika gärna kan spela något annat, det är såklart kul att husregla ett spel också. Mycket av husreglerna kommer ju dock från D0D5 eller liknar dessa, vilka regler därifrån är det som inte skall användas egentligen?
Ungefär bara backgrounds/inspiration är från DnD5. Syftet är att ge spelarna lite mer rollspelsmöjligheter. Kvar finns c:a 970 sidor DnD5-regler som vi inte använder.
Fridigern said:
Men faktiskt, det är inte helt dumt att starta på level 3 om man vill ha karaktärer som skall överleva iallafall 50% av äventyren.
Jag håller inte med av två skäl.
För det första är inte målet att man ska överleva 50 % av äventyren och mig veterligen så ökar ingen av husreglerna överlevnadschansen jämfört med LotFP RAW.
För det andra så är man definitivt inte garanterad 50 % överlevnadschans bara för att man börjar på level 3.