Nekromanti LotFP husregler #2

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Enligt reglerna har en lvl 1 fighter 8 HP så jag skulle inte säga att det är långt ifrån LotFP. En henchman är en lvl 0 fighter så de har en d6 HP så ditt scenario kan fortfarande uppstå.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Är inte 8 HP bara för spelarnas karaktärer? En SLP-fighter har väl 1d8? Och henchmens får väl ha klass och level, men två levels under eller vad det är?

Nä, det var tråkigt av mig att säga att man lika gärna kan spela något annat, det är såklart kul att husregla ett spel också. Mycket av husreglerna kommer ju dock från D0D5 eller liknar dessa, vilka regler därifrån är det som inte skall användas egentligen?

Men faktiskt, det är inte helt dumt att starta på level 3 om man vill ha karaktärer som skall överleva iallafall 50% av äventyren.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Jag misstänker att en fighter kommer att göra en d8 i skada på lvl 8 och inte 88 som D&D5 så det kommer nog att vara en skillnad.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,594
Location
Ludvika
anth;n78797 said:
Alla dvärgar är därför "manliga" med skägg.
Bu! Fram för mer artistisk frihet och expermineternade! Om dvärgar huggs fram ur sten borde de flesta av dem vara ganska grovt urmejslade men i övrigt visa prov på en otrolig mångfald och dålig smak!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fridigern;n80566 said:
Skulle man inte kunna hoppa över många av dessa husregler och istället låta karaktärerna börja på level 2 eller 3?
Definitivt inte.
Äventyret är skrivet för att man ska börja med level 1 personer. Att börja på högre level förtar en del av äventyret.
Syftet med husreglerna är INTE att göra rollpersonerna tuffare. Om du tror att rollpersonerna blir tuffare med dessa husregler bör du läsa igenom dem igen, jag kan försäkra dig att så inte är fallet.

Fridigern said:
Det är ju bra om Level 1 fighters med bara ett par få HP ändå finns, alla kring spelbordet älskar ju när en henchman med 2 HP mot alla odds lyckas överleva ännu en strid.
Jag håller med dig och jag har spelat fighters med 2-3 hp med stor behållning. Men nu kör vi LotFP som säger att fighters börjar med 8 hp. Men då jag tycker om slumpmässiga hp så konstruerade jag en husregel med slump som var likvärdig med LotFP-regeln.

Fridigern said:
Tycker också att du bör lösa problemet med långsam helning för höglevlare ordentligt om du skall lösa det, inte bara minska på problemet. Nu är ju en dödligt sårad bonde (3 HP) återställd från dödens brant på en dag medan en hjälte med samma sår (50HP) tar veckovis på sig att läka. Kör på läkning i % av HP eller något!
Jag tittade faktiskt på andra lösningar för healing innan jag skrev husregeln.
En var DnD3-lösningen där man återfår 1 hp per level och dag, men det är alldeles för bra för att det ska kännas OSR.
Jag tittade även på %-lösningen, men det är alldeles för avancerad matte för att folk ska orka bry sig vid spelbordet.
Med nuvarande husregeln behöver en dödligt sårad bonde med 3 hp 3 dagar att komma på benen.
Medan en level 9 fighter med CON 13 och 52 hp behöver 8 dagar. Det tycker jag är precis lagom.

Fridigern said:
Generellt låter det långt från LotFP och mer som DnD5 ni vill köra? Banta ner det istället eller köra Castles & Crusades?
Jag tittade faktiskt på DnD5, men Dwimmermount är så välanpassat för för B/X för att det ska vara värt besväret att byta.
Jag tar tacksamt emot kritik från alla (även de som inte ska vara med och spela); kan du bara motivera/argumentera varför jag ska ta bort en husregel så tar jag bort den (precis som jag gjort tidigare i tråden).
Jag spelar hemskt gärna Castles & Crusades, Blood & Treasure eller Ashtonishing Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea. De är jättebra OSR-spel. Men de finns inte som gratis-pdf:er, vilket gör det lite svårt för mina spelare att göra rollpersoner hemma.

Fridigern said:
Är inte 8 HP bara för spelarnas karaktärer? En SLP-fighter har väl 1d8? Och henchmens får väl ha klass och level, men två levels under eller vad det är?
För spelarnas rollpersoner och för henchmen, eftersom henchmen görs precis som rollpersoner, för att de ska gå att använda som rollpersoner när spelarnas karaktärer dör.
Regeln att henchmen är två levels lägre är bort-husreglad i tråden. Anledningen är just för att spelarna ska kunna ha henchmen när deras rollpersoner bara är level 1, som backup om rollpersonerna dör.

Fridigern said:
Nä, det var tråkigt av mig att säga att man lika gärna kan spela något annat, det är såklart kul att husregla ett spel också. Mycket av husreglerna kommer ju dock från D0D5 eller liknar dessa, vilka regler därifrån är det som inte skall användas egentligen?
Ungefär bara backgrounds/inspiration är från DnD5. Syftet är att ge spelarna lite mer rollspelsmöjligheter. Kvar finns c:a 970 sidor DnD5-regler som vi inte använder.

Fridigern said:
Men faktiskt, det är inte helt dumt att starta på level 3 om man vill ha karaktärer som skall överleva iallafall 50% av äventyren.
Jag håller inte med av två skäl.
För det första är inte målet att man ska överleva 50 % av äventyren och mig veterligen så ökar ingen av husreglerna överlevnadschansen jämfört med LotFP RAW.
För det andra så är man definitivt inte garanterad 50 % överlevnadschans bara för att man börjar på level 3.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n80615 said:
Bu! Fram för mer artistisk frihet och expermineternade! Om dvärgar huggs fram ur sten borde de flesta av dem vara ganska grovt urmejslade men i övrigt visa prov på en otrolig mångfald och dålig smak!
Nope. :)
Varje uthuggen dvärg är ett mästerverk som som man lagt ner oerhört mycket kärlek, tid och pengar på. Det kostar c:a 50 000 gp att hugga fram en ny dvärg (sp i LotFP). Den framhuggna dvärgen är dessutom nästan en kopia av stenhuggaren. Dvärg-sonen slår 1d20 för varje ability: 1 betyder att han har 1 lägre, 20 betyder 1 högre än fadern i den abilityn, annars samma.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,594
Location
Ludvika
anth;n80642 said:
Nope. :)
Varje uthuggen dvärg är ett mästerverk som som man lagt ner oerhört mycket kärlek, tid och pengar på. Det kostar c:a 50 000 gp att hugga fram en ny dvärg (sp i LotFP). Den framhuggna dvärgen är dessutom nästan en kopia av stenhuggaren. Dvärg-sonen slår 1d20 för varje ability: 1 betyder att han har 1 lägre, 20 betyder 1 högre än fadern i den abilityn, annars samma.
Om det är en sak som är bevisat om och om och om och om igen är det att att rika personer hyser skrämmande mycket kärlek för, och är beredd att lägga ner väldigt mycket pengar på ganska mundana och ibland konstiga saker.

Hade vi motsvarande koncept idag är jag övertygad om att vi skulle ha rosa tigrar och ganska många fler pandor (om än inte riktiga pandor).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,594
Location
Ludvika
Rymdhamster;n80666 said:
Om det är en sak som är bevisat om och om och om och om igen är det att att rika personer hyser skrämmande mycket kärlek för, och är beredd att lägga ner väldigt mycket pengar på ganska mundana och ibland konstiga saker.

Hade vi motsvarande koncept idag är jag övertygad om att vi skulle ha rosa tigrar och ganska många fler pandor (om än inte riktiga pandor).

Jag menar, håll i åtanke alla svinigt rika äventyrare som är villiga att lägga upp 200 000 gc på bordet för att en dvärg skall skulptera en minikopia med gethorn, en-meters-snopp, fyra armar och inbyggd fackelhållare. Det blir ju tre dvärgsöner efter att man dragit bort omkostnaderna. Eller en riktig dvärgson samt ett liv i lyx.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förenklad utrustningslista för nya rollpersoner
Saknar ni något väsentligt på den här listan?

City / Rural

Leather Armor 25 sp / 50 sp
Chain Mail 100 sp / -
Shield 10 sp / 25 sp

Staff 5 sp / 3 sp
Rapier 15 sp / -
Weapon, Minor 5 sp / 5 sp
Weapon, Small 10 sp / 10 sp
Weapon, Medium 20 sp / 50 sp
Weapon, Great, 50 sp / -

Bow, Short 25 sp / 25 sp
Bow, Long 45 sp / -
Crossbow, Light 25 sp / -
Sling 1 sp / 5 cp

Book, Spell, Blank 100 sp / - (free)
Holy Symbol, Wood 1 sp / 1 cp
Holy Symbol, Steel 10 sp / 10 sp
Holy Symbol, Silver 25 sp / 50 sp
Specialist's Tools 50 sp / -

Ration, Iron 2 sp / 1 sp
Waterskin 1 sp / 1 sp

Backpack 3 sp / 1 sp
Pouch 5 cp / 1 cp
Sack 5 cp / 2 cp

Candle 1 cp / 1 cp
Flask of Lamp Oil 5 cp / 5 cp
Lantern 3 sp / 5 sp
Torch 1 cp / 1 cp
Tinderbox 1 sp / 5 sp

Crowbar 2 sp / 2 sp
Grappling Hook 5 sp / 10 sp
Pole 10' 1 sp / 5 cp
Rope, 50' 3 sp / 3 sp

Bedroll 2 sp / 1 sp
Caltrops 5 cp / -
Chalk 1 cp / 1 cp
Cooking Pots 1 sp / 5 cp
Fishing Gear 1 sp / 1 sp
Holy Water 25 sp / 25 sp
Ink 1 cp / 5 cp
Lard 1 cp / 1 cp
Mirror, Steel 1 sp / 5 sp
Paper 2 cp / 2 cp
Scroll Case 1 sp / 3 sp
Shovel 3 sp / 3 sp
Tent, Personal 5 sp / 10 sp
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Plåtrustning? Spjut? Hooded lantern? Varför ska du ha en kortare utrustningslista för?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull;n80741 said:
Plåtrustning? Spjut? Hooded lantern? Varför ska du ha en kortare utrustningslista för?
Plåtrustning kostar 1000 sp. Man börjar med 3d6 x 10 sp. Hur tänkte du nu?
Spjut är ett misstag från mig. Det ska finnas med.
Hooded Lantern finns inte på LotFPs equipmentlista, annars hade jag haft med den.
Kortare utrustningslista används av de som under spelmötet behöver mer än en kvart på sig att skapa nya rollpersoner.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
anth;n80804 said:
Plåtrustning kostar 1000 sp. Man börjar med 3d6 x 10 sp. Hur tänkte du nu?
Spjut är ett misstag från mig. Det ska finnas med.
Hooded Lantern finns inte på LotFPs equipmentlista, annars hade jag haft med den.
Kortare utrustningslista används av de som under spelmötet behöver mer än en kvart på sig att skapa nya rollpersoner.
Om du tror att rika rollpersoner inte kommer låna pengar till nya rollpersoner för att de ska kunna köpa bättre utrustning så tror du fel :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
chrull;n80741 said:
Eftersom jag hittills inte sett regler som riktigt gör spjut rättvisa - och LotFP är inget undantag därvidlag - så utrustar ju näst intill ingen spelare sin karaktär med ett spjut från början. Det kommer så småningom, när en har lite stålar över och kan stå nån rad bakom och "fjutta", ungefär samtidigt som gruppens tanks har fått råd med plåtrustning.

Så givet anths ambition (som jag iofs kanske inte ser värdet med), att ha en kortare utrustningslista "från start", tycker jag det kvittar lika om spjut eller plåtrustning finns med.

:grin:
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Spjut i LotFP är faktiskt otroligt bra. Då inte styrkebonus lägger till skada så är set to recieve charge ett utav få sätt att ge riktigt mycket i skada samtidigt som du vinner initiativ automatiskt. Du kan också i princip dubbla antalet attacker du får i en grottgång (eller liknande) genom att ha personer med spjut i bakre ledet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Fast hur många fiender beter sig som en skenande buffelhjord så att "set to recieve charge" kommer till användning? Chargar de, så är det på surprise.

Och som sagt - när folk har slantar över att köpa spjut och stå i bakre ledet och fjutta så har tanksen ändå råd med plåtrustningar, och det är ju aldrig vid start. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu är de slutgiltiga husreglerna PM:ade till spelarna.

Fighters/paladins börjar med 2d6 hp (chansen att de börjar med mer hp än en dvärg är 1/36).
Och man kan inte få mindre hp än genomsnitt i början.

Icke närvarande rollpersoner/henchmen får 1/3 xp.

Bakgrund är frivillig.

Att använda förkortad utrustningslista är frivilligt.

Two Weapon Fighting ger +1 to hit (hittade en regel om det i S&W).
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Finesse weapon är på tok för stark i ett system där strength inte ger skadebonus utan bara to hit. Då finesse vapnen i princip är lika bra som strength vapen (både rapier och scimitar ger d8) så ger dex alla fördelar strength ger i strid (to hit) plus att den ger bättre AC, initiativ samt to hit med avståndsvapen därmed finns det inget mekaniskt incitament att sätta ett bra värde på strength utan dex är alltid bättre. En stark fighter borde vara ett bra val.

Skulle strength ha gett bonusskada så hade finesse bara varit en liten boost nu blir det inte så. Jag röstar därmed på att finesse tas bort eller att skadebonus läggs dit a'la B/X.

Angående paladin så är den bara bättre fighter rakt upp och ner vilket den aldrig har varit i någon konstellation (det har alltid krävts 17 charisma och i AD&D så levlade den långsammast av alla klasser). Jag tycker antingen att att man skall lägga dit charisma kravet igen eller låta fighter vara ensamen om att få attackbonus av att få levels.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rob;n82948 said:
Finesse weapon är på tok för stark i ett system där strength inte ger skadebonus utan bara to hit. Då finesse vapnen i princip är lika bra som strength vapen (både rapier och scimitar ger d8) så ger dex alla fördelar strength ger i strid (to hit) plus att den ger bättre AC, initiativ samt to hit med avståndsvapen därmed finns det inget mekaniskt incitament att sätta ett bra värde på strength utan dex är alltid bättre. En stark fighter borde vara ett bra val.

Skulle strength ha gett bonusskada så hade finesse bara varit en liten boost nu blir det inte så. Jag röstar därmed på att finesse tas bort eller att skadebonus läggs dit a'la B/X.

Angående paladin så är den bara bättre fighter rakt upp och ner vilket den aldrig har varit i någon konstellation (det har alltid krävts 17 charisma och i AD&D så levlade den långsammast av alla klasser). Jag tycker antingen att att man skall lägga dit charisma kravet igen eller låta fighter vara ensamen om att få attackbonus av att få levels.
Eftersom en av poängerna i LotFP är att man inte har skadebonus tar jag hellre bort finesse än att lägga till skadebonus.

***

Med paladin är det lite krångligare.
Utan att avslöja för mycket om Dwimmermount kan jag säga att paladin måste finnas med, att den måste slåss som en fighter, att den måste ha samma xp-tabell som fighter och att den inte kan ha några ability requirements.

Det jag kan göra för att nerfa paladinen är:
1) Detect Evil vid level 8 (som i S&W).
2) Cure Disease 1/week & 5 levels (som i ADnD).
3) Warhorse from level 4 (som i ADnD).

I övrigt får ni stå ut med den som den är.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Ok då får de balanseras med av sin kod och av sina begränsningar på magiska föremål då ????
 
Top