Ett problem som Sagan om Ringen har i bagaget är grisodlandet från MERP. Det lades medvetet på den nivån just för att kampanjernas huvudpersoner (spelarna) inte skulle komma ivägen för världens huvudpersoner (Frodo & co).
Ett annat problem är att världen är rätt begränsad. Just i de bitar som spelar roll och som man vill spela Sagan om Ringen i - Fylke, Eriador, Lorien, Rohan, Emyn Muil, Ithilien, Gondor och Mordor är så att säga redan norpade av Frodo med kamrater. Spelar man under Ringens krig i de delar som Tolkien beskrev så är det typ ovanstående, och då lär man krocka med brödraskapet och det är att be om trubbel. Att spela i andra eror är möjligen Midgård men inte Sagan om Ringen. Let's face it: en stor del av Ringen-stämningen är ju just den coola resan och kampen mot Mörkret, och att inte få göra samma sak blir ju... skevt.
En del spel, som exempelvis Tenchi Muyo! och Serenity löser problemet genom att man helt enkelt spelar respektive licens huvudpersoner. Det vill säga, i Tenchi så spelar man Tenchi, Ayeka, Sasami, Ryoko, Mihoshi och Washu, och i Serenity spelar man Mal, Zoe, Wash, Jayne, Kaylee, Simon, River, Book och Inara. Åtminstone finns den möjligheten. Tenchi är extra praktiskt på den punkten, eftersom hela serien kretsar kring Tenchis familj och utökade familj (alla hans flickvänner) med tillhörande gård. Som miljö är den ännu mer begränsad än Sagan om Ringen, men just genom att man i spelet inte bara spelar i miljön utan även huvudpersonerna i serien, så kommer man på något sätt undan med ett fungerande spel. Det finns fortfarande möjlighet att strunta i detta och bygga in nya personer och på så sätt skapa en egen ståry, men grunden är fortfarande Tenchis utökade hushåll. Serenity lider inte alls lika mycket av att man inte spelar just Serenitys besättning.
En annan lösning är att göra en Yojimbo. Det vill säga, man spelar inte exakt i miljön med exakt rollpersonerna, utan gör en egen tolkning av ståryn och det viktiga i den. Exemplet här är filmen Yojimbo, som ju fått en klase efterapningar i andra miljöer: För en handfull dollar, Last Man Standing, Korpen flyger med flera. Poängen är att man har två grupper som fethatar varandra och en främling som spelar ut de båda grupperna mot varandra. Gör man det riktigt Yojimbo-kopieigt så har man dessutom en person med ett supervapen som ansluter sig till ena sidan efter att främlingen avslöjats. Det närmaste jag kan komma är Silver Age Sentinels, ett superhjälterollspel som i stämning och miljö känns tokmycket som ett DC Super Heroes eller Marvel Super Heroes (mest det senare) utan att faktiskt vara det. Det är samma sak men ändå inte - man har tagit essensen av Marvel-universat, analyserat vad det handlar om och gjort ett rollspel av det, men eftersom man inte är bunden till Marvel-universat så kan spelarna göra vad sjutton de vill.
---
Star Wars har jag aldrig haft några problem med. Någonsin. Det är en stor galax, och det finns mängder med stårysar i den galaxen som är jävelepiska nog för att tillfredsställa de mest kräsna spelare.
Ett exempel är en spelgrupp som jag var med i: rollpersonerna var en smugglare med rymdskepp, dennes andrepilot, en ung och grön jedi vars lärare just mosats av Vader, en prisjägare som just lurats av Imperiet, och en gammal officer som inte gillade Imperiets nya inriktning. Det började med en vild flykt från en planet eftersom Vader just mosat jedins lärare och var på spåren efter jedin själv. Sedan fortsatte det med ett fraktuppdrag som slutade med världens jävla jakt: alla prisjägare i galaxen verkade vara på jakt efter lasten. Det visade sig att lasten var en prototyp till en TIE Interceptor, och den ville Imperiet ha tillbaka. Rebellbasen dit den skulle levereras var mosad, så rollpersonerna fick leta sig vidare, hela tiden jagade.
När jedin (min rollperson) så småningom viftade ljusvärja lite för offentligt så fick Imperiet upp spåret efter henne, och skickade jedins moster, en i högen onda fallna jedi (Vader var lite upptagen vid tillfället) efter henne. Det var en sjuhelsickes massa turer, och till slut kom även Vader efter henne också. På en rymdstation så kom mostern och Vader ikapp, och en episk men kort ljusvärjeduell senare så blev jedin tillfångatagen men lyckades köpa tid för de andra att komma iväg.
Sedan försökte Vader och mostern få över jedin till den mörka sidan, och det hade nog gått alldeles utmärkt om inte övriga rollpersoner smusslat ombord sig på Vaders flaggskepp, norpat ut jedin, flytt genom hela Executor, snott en Lambda-skyttel, och dragit iväg med den till rebellerna. Och där har du för övrigt vår spelgrupps förklaring till hur rebellerna fick tag på skytteln Tydirium lagom till slaget vid Endor.
Tricket med Star Wars är att hålla uppe farten, hitta egna episka stårysar som inte är beroende av Lucas stårysar, och sedan bara snudda vid Lucas ståry så att spelarna känner igen sig men inte fastnar i den, utan kör vidare på sin egen.