Nekromanti LotR och Star Wars

Båda dessa spel baserade på böcker resp filmer är oerhört svårspelade spel, och då pratar jag inte om reglerna utan om världen/universumet.

Problemet i mina ögon är att i båda exemplen så har allt det riktigt maffiga redan gjorts och själva grundtanken med dessa bägge spel om man utgår från böckerna resp filmerna är redan utfört. Frodo har redan kastat ner ringen och på så vis besegrat den största ondskan i världen, samma sak i Star Wars.

Hur gör man en intressant kampanj i sådana här spel ? Jag har åtskiliga gånger försökt med båda delarna och lyckats bättre vissa gånger men endå aldrig riktigt fått till det där extra som man känner att man vill ha ut när man spelar spel som dessa. Glömm regler för det är igentligen inte intressant, det är upplägget och förberedelserna som är intressanta.

Hur spelleder man Lotr för ett gäng som kan böckerna utan och innan och som hakar upp sig på att "det där är minsann inte möjligt efter han och han bla bla bla".
Visst, man kan förlägga kampanjen i den fjärde åldern men det är en tid präglad av fred, iaf av den lilla information man kan hitta om den.

Hur gör man en cool och frän Star Wars kampanj ? Problemen är nästan identiska med båda världarna.

Hur faen gör man helt enkelt??

Arfert

Facit
Tja, man kan ju göre en prequel... som i Merp, som utspelade sig långt innan trilogin... fast jag håller med, det är knepigt. Star Wars är lite enklare, det är en stor galax...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har ingen erfarenhet av LOTR, och lär inte få det heller inom överskådlig framtid.

Däremot har jag spelat sammanlagt fyra olika grupper i Star Wars. Ett par nyckelpunkter:

* Darth är inte hela imperiet.
* Kejsaren är inte ens hela imperiet.
* Imperiet lägger sig inte platt bara för att de båda ovanstående försvinner ur ekvationen.

När vi spelat har vi haft en SL som är djupt insatt i det som brukar kallas "extended universe", och spelare som inte tidigare varit insatta i mer än typ filmerna. Det har gjort att SL haft ett helt sjukt stort material att utgå ifrån, och inga egentliga restriktioner.

Jag tror att det är viktigt att påpeka att man egentliogen inte rör sig i George Lucas' SW-universum. Det universat späddes ut redan när de första serietidningarna/böckerna/etc började komma. Star Wars är idag betydligt större än Lucas. Och vi spelar absolut inte i hans star wars - vi spelar i vårt. Visst brukar SL blanda in saker som hänt enligt filmer och/eller extended universe, de flesta nyckelhändelser finns kvar - men han bygger också om efter egen skalle en hel del.

Dessutom behöver man inte spela sådär förbålt mäktiga, episka kampanjer heller. Det går alles utmärkt att köra en något mer nedtonad prisjägarkampanj där man mest försöker hålla sig undan de stora konflikterna och tjäna lite krediter vid sidan av...

Big Marco

Läskig
Jag skulle ha gjort så här - det är inte vattentätt men blir helt okay för rollspelsmediet. Jag skulle säga att filmens/bokens hjältar fortfarande är hjältar men inte nödvändigtvis för det som filmen/boken berättar om, för att rollspelet fokuserar på att rollpersonerna är hjältarna.

(en anekdot - i MMORPG:et Star Wars Galaxies fanns samma problem och det var det som dödade spelet i första omgången (innan LucasArts och Sony gick NGE på det och dödade det igen) - att alla ville vara jedi-hjältar och ingen ville grinda upp 30 levels som vattenfarmare på ökenplaneten. För det Raph Koster (som ansvarade för SWG) helt hade missat var att Star Wars-fansen ville vara hjältar och inte losers. Och MMOGs bygger kring att man är loser väldigt länge. Hade SWG släppts som ett generiskt SF-MMOG tror jag att det hade slagit bättre för nu blev det "fel" i presentationen till den målgrupp som skulle ta till sig spelet)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Just LotR har jag aldrig riktigt kännt att det skulle gå att spela... och det utan att ha läst böckerna en enda gång. Alla kan storyn, det stora äventyret är gjort, etc... men på senaste två åren har jag varit tvungen att omvärdera min ståndpunkt. Det finns massor med andra coola grejer man skulle kunna göra i Tolkiens Midgård utan att behöva blanda in härskarringen alls (även om kriget runtomkring vore lite ofrånkomligt att ha med om man vill köra den perioden). Problemet är bara, tror jag, att man måste ha väldigt bra koll (inläst och engagerad) innan man hittar de där utrymmena där man kan göra massor av grejer. Jag som inte har koll stirrar mig blind på det som redan är gjort, inte vad som kan göras. Det kanske är lite likadant med Star Wars men det har jag varit med och spellett/arrat på konvent i tre år så där har jag inga problem med att hitta massor med utrymme.

Dessutom behöver man inte spela sådär förbålt mäktiga, episka kampanjer heller. Det går alles utmärkt att köra en något mer nedtonad prisjägarkampanj där man mest försöker hålla sig undan de stora konflikterna och tjäna lite krediter vid sidan av...
För mig är själva grejen med SW att man ska spela förbålt mäktiga och episka kampanjer, det blir inte SW för mig annars. Jag kanske är trångsynt mm men så fungerar iaf jag och jag vet att jag långtifrån ensam på den punkten.

Krille

Super Moderator
Ett problem som Sagan om Ringen har i bagaget är grisodlandet från MERP. Det lades medvetet på den nivån just för att kampanjernas huvudpersoner (spelarna) inte skulle komma ivägen för världens huvudpersoner (Frodo & co).

Ett annat problem är att världen är rätt begränsad. Just i de bitar som spelar roll och som man vill spela Sagan om Ringen i - Fylke, Eriador, Lorien, Rohan, Emyn Muil, Ithilien, Gondor och Mordor är så att säga redan norpade av Frodo med kamrater. Spelar man under Ringens krig i de delar som Tolkien beskrev så är det typ ovanstående, och då lär man krocka med brödraskapet och det är att be om trubbel. Att spela i andra eror är möjligen Midgård men inte Sagan om Ringen. Let's face it: en stor del av Ringen-stämningen är ju just den coola resan och kampen mot Mörkret, och att inte få göra samma sak blir ju... skevt.

En del spel, som exempelvis Tenchi Muyo! och Serenity löser problemet genom att man helt enkelt spelar respektive licens huvudpersoner. Det vill säga, i Tenchi så spelar man Tenchi, Ayeka, Sasami, Ryoko, Mihoshi och Washu, och i Serenity spelar man Mal, Zoe, Wash, Jayne, Kaylee, Simon, River, Book och Inara. Åtminstone finns den möjligheten. Tenchi är extra praktiskt på den punkten, eftersom hela serien kretsar kring Tenchis familj och utökade familj (alla hans flickvänner) med tillhörande gård. Som miljö är den ännu mer begränsad än Sagan om Ringen, men just genom att man i spelet inte bara spelar i miljön utan även huvudpersonerna i serien, så kommer man på något sätt undan med ett fungerande spel. Det finns fortfarande möjlighet att strunta i detta och bygga in nya personer och på så sätt skapa en egen ståry, men grunden är fortfarande Tenchis utökade hushåll. Serenity lider inte alls lika mycket av att man inte spelar just Serenitys besättning.

En annan lösning är att göra en Yojimbo. Det vill säga, man spelar inte exakt i miljön med exakt rollpersonerna, utan gör en egen tolkning av ståryn och det viktiga i den. Exemplet här är filmen Yojimbo, som ju fått en klase efterapningar i andra miljöer: För en handfull dollar, Last Man Standing, Korpen flyger med flera. Poängen är att man har två grupper som fethatar varandra och en främling som spelar ut de båda grupperna mot varandra. Gör man det riktigt Yojimbo-kopieigt så har man dessutom en person med ett supervapen som ansluter sig till ena sidan efter att främlingen avslöjats. Det närmaste jag kan komma är Silver Age Sentinels, ett superhjälterollspel som i stämning och miljö känns tokmycket som ett DC Super Heroes eller Marvel Super Heroes (mest det senare) utan att faktiskt vara det. Det är samma sak men ändå inte - man har tagit essensen av Marvel-universat, analyserat vad det handlar om och gjort ett rollspel av det, men eftersom man inte är bunden till Marvel-universat så kan spelarna göra vad sjutton de vill.

---

Star Wars har jag aldrig haft några problem med. Någonsin. Det är en stor galax, och det finns mängder med stårysar i den galaxen som är jävelepiska nog för att tillfredsställa de mest kräsna spelare.

Ett exempel är en spelgrupp som jag var med i: rollpersonerna var en smugglare med rymdskepp, dennes andrepilot, en ung och grön jedi vars lärare just mosats av Vader, en prisjägare som just lurats av Imperiet, och en gammal officer som inte gillade Imperiets nya inriktning. Det började med en vild flykt från en planet eftersom Vader just mosat jedins lärare och var på spåren efter jedin själv. Sedan fortsatte det med ett fraktuppdrag som slutade med världens jävla jakt: alla prisjägare i galaxen verkade vara på jakt efter lasten. Det visade sig att lasten var en prototyp till en TIE Interceptor, och den ville Imperiet ha tillbaka. Rebellbasen dit den skulle levereras var mosad, så rollpersonerna fick leta sig vidare, hela tiden jagade.

När jedin (min rollperson) så småningom viftade ljusvärja lite för offentligt så fick Imperiet upp spåret efter henne, och skickade jedins moster, en i högen onda fallna jedi (Vader var lite upptagen vid tillfället) efter henne. Det var en sjuhelsickes massa turer, och till slut kom även Vader efter henne också. På en rymdstation så kom mostern och Vader ikapp, och en episk men kort ljusvärjeduell senare så blev jedin tillfångatagen men lyckades köpa tid för de andra att komma iväg.

Sedan försökte Vader och mostern få över jedin till den mörka sidan, och det hade nog gått alldeles utmärkt om inte övriga rollpersoner smusslat ombord sig på Vaders flaggskepp, norpat ut jedin, flytt genom hela Executor, snott en Lambda-skyttel, och dragit iväg med den till rebellerna. Och där har du för övrigt vår spelgrupps förklaring till hur rebellerna fick tag på skytteln Tydirium lagom till slaget vid Endor.

Tricket med Star Wars är att hålla uppe farten, hitta egna episka stårysar som inte är beroende av Lucas stårysar, och sedan bara snudda vid Lucas ståry så att spelarna känner igen sig men inte fastnar i den, utan kör vidare på sin egen.

Problemet är bara, tror jag, att man måste ha väldigt bra koll
Problemet är att jag har bra koll på LotR, men det är förbannat svårt i vilket fall. Ett problem tror jag kan vara att de rollspel som behandlat världen gått in på fel ställen i världen och grävt.

Att spela i andra eror är möjligen Midgård men inte Sagan om Ringen.
Ok, jag menade genrellt spel i Midgård så att använda begreppet LotR blir väl på sätt och vis lite missvisande, men jag tror nog att du förstod det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För mig är själva grejen med SW att man ska spela förbålt mäktiga och episka kampanjer, det blir inte SW för mig annars. Jag kanske är trångsynt mm men så fungerar iaf jag och jag vet att jag långtifrån ensam på den punkten.
Men gör det då! Det finns säkerligen gott om siths kvar därute (att det bara skulle finnas två är bara trams), och allihop vill de sätta ihop Humpty Dumpt.. eh, Imperiet igen. Historien är inte "slut" bara för att sjätte filmen slutar med Darth och Kejsarens tragiska bortgångar... Som sagt, scopa in lite av Extended Universe så får du massor av inspiration, jag lovar! Det finns böcker i mängder, serietidningar, etc etc... Och massor utspelar sig helt "utanför" filmerna.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nu ska erkännas att jag ännu inte spelat eller spellet någon av spelen =) Jag har dock funderat på kampanjer till båda en längre tid nu och bråttats lite med de problem du nämnar.

Vad gäller Star Wars tycker jag det känns lättast. Galaxen är som tidigare nämnts väldigt stor. Förlägger man det dessutom till strax efter Return of the Jedi har man i min mening en utmärkt spelvärd oavsett vad man vill spela. Emperiet finns fortfarande kvar även om det så att säga har tappat huvudet. Flera olika "nya" ledare dyker upp, inklusuve fler Kejsare Palpatine (genom kloning, om man vill kännas vid just de serierna) vilket gör att man har en myriad med skrukar att stoppa in som inte påverkar den officiella storyn.

Här har jag själv varit sugen på att starta en kampanj där alla spelare spelar stormtroopers. Man börjar strax innan de ursprungliga filmerna på en lagom avlägsen planet.

Sagan om ringen känns på nått sätt svårare, men ju mer jag tänker på det desstå mindre problem ser jag. Frågan är dock var man kan dra gränsen som spelledare:

Om jag någonsin kommer igång att spelleda en kampanj i endrea spelvärlden, oavsett vad för typ av kampanj det blir, så blir det med följande "grundläggande" krav:

1) Saker kommer inte att vara 100% "kanon". Huvuddragen kommer att vara så som de "ska" vara. Men små detaljer i handlingen gällande ringens brödraskap eller Luke och company kommer att variera lite beroende på vad som händer.

2) När det kommer till dessa "parrallellhandlingar" till rollpersonernas egna äventyr och deras sammanstötningar kommer jag (Spelledaren) att ta mig så mycket friheter jag anser nödvändigt. DVS: oavsett hur hårt du försöker så kommer du inte kunna lönnmörda Darth Vader. Han kommer att upptäcka dig, din blaster kommer att klicka eller vad tusan som helst (i de spelgrupper jag är med spelar spelledaren på samma förutsättningar som spelarna: reglerna gäller även för honom, med smärre undantag).

Detta baserat på om man VILL hålla sig till kanon (eller canon eller hur det nu stavas). Alternativt kan man ju strunta helt i det och säga att spelarnas handlingar kommer att påverka världens utveckling i stort. Om de lyckas döda Vader och Kejsaren från start så får de göra det. Det är dock inte ett spellsätt som tilltalar mig till hundra procent.

Sagan om ringen känns på nått sätt svårare
Jag tror att en kampanj förlagd "tidigt" i den tredje åldern är att föredra.
Jag skulle nog förlägga kampanjen i Arnor (Arthedain, Cardolan, Rhudaur), det norra kungariket som männen från Numénor grundade och förlägga kampanjen strax innan konflikten med Angmar blossar upp ordentligt. Det är en idé jag haft under en längre tid men som jag aldrig gått in och arbetat på djupet med.Med tidigt i den tredje åldern menar jag omkring år 1200-1300. Dock så har denna kampanj ett givet slut vilket är en nackdel då spelarna kan känna sig maktlösa och endast brickor i spelet vilket iaf inte jag skulle vilja. Det är iaf en intressant kampanj idé.

Pom

Swashbuckler
Min erfarenhet av att spela i film/TV/bok-baserade kampanjer är att det funkar bäst att tänka såhär:

Filmen/TV/boken gäller fram tills spel börjar. Men från och med att spelarkaraktärerna börjar göra saker i kampanjen måste deras handlingar kunna få reell effekt. Om de lyckas döda Darthan eller sno Ringen eller skrämma mumintrollen på flykt så händer det. Den kanoniska händelsekedjan finns där för SL så att hon kan veta vad som händer om spelarkaraktärerna inte gör något av intresse, men hon måste vara beredd att tillåta åverkan på den.
Det blir svårt att behålla den episka stämningen av att spelarkaraktärerna i någon mening är viktiga huvudpersoner som kan ändra världen om de anstränger sig.

Star Wars har jag kört väldigt lite, men Midgård i Iron Crowns tolkning spelade jag intensivt i några år och min för närvarande aktivaste kampanj är förlagd till Xenas universum.

Gordeg

Hero
Hur spelleder man Lotr för ett gäng som kan böckerna utan och innan och som hakar upp sig på att "det där är minsann inte möjligt efter han och han bla bla bla".
I min anekdotiska erfarenhet är detta ett problem som sitter i den individuella spelarens skalle, inte i kampanjupplägg, spelledartekniker eller annat.
Vissa spelare har jättesvårt för att spela i Midgård eftersom de känner sig så styrda av böckerna och den episka plotten där, andra spelare störs inte alls av att spela i Tolkiens värld.

Det man kan göra åt saken är tex att be spelarna bortse från triologin helt och hållet, tex att det är fritt fram att slå ihjäl Gandalf och hela brödraskapet utan världen går sönder för det. Nu kommer det förstås inte att hända men om man går in i spelet med den grundinställningen blir det lättare att bortse från böckerna.

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
Dock så har denna kampanj ett givet slut vilket är en nackdel då spelarna kan känna sig maktlösa och endast brickor i spelet vilket iaf inte jag skulle vilja.
Det behöver väl inte sluta som det gör enligt Tolkien i din kampanj? Och om spelarna lyckas ändra händelseförloppet så blir väl kampanjen ännu mer episk? (Om det nu är det man är ute efter.) Sedan behöver inte förkunskaper betyda att man förstör känslan i kampanjen. Det kan snarare skapa en ödesmättad stämning av bitteljuv undergång. Och det smakar ganska mycket Tolkien om ni frågar mig.

/Anders

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Innehåller spoilers för StarWars-filmerna.

Star Wars.. Stor galax som folk redan sagt, och vill man spela kring den klassiska trilogin så går det ju att låta Anakin faktiskt döda Padme, och vips så är det fritt fram för rollpersonerna att rädda dagen.

Sagan om Ringen. Spela kring någon av händelserna i någon annan ålder. Vi spelade ignom Gundabad-modulen förlagd till andra åldern, ingen risk att komma ivägen för nån av huvudpersonerna ur trilogin.

Lösning. (Läs Hygglos post.)

Krille

Super Moderator
Ok, jag menade genrellt spel i Midgård så att använda begreppet LotR blir väl på sätt och vis lite missvisande, men jag tror nog att du förstod det.
Uppenbarligen förstod jag inte det.

Men är det generellt Midgård-spel så är det ju inga problem. Det är bara att anse sig vara Christopher Tolkien och sabba hela skiten. :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret
Om jag skulle spelleda LotR så skulle jag antingen förlägga kampanjen i en tidigare historisk epok, antingen andra åldern eller tidigare i tredje åldern (Kriget mot Angmar borde lämpa sig bra), eller så skulle jag göra en "alternativhistorisk" kampanj där förutsättningarna för Ringens Krig var annorlunda på något sätt (ingen Bilbo, ingen Frodo, kanske inte ens någon ring).

/Kalle

Dewil

Skrivbordsgeneral
Det kan snarare skapa en ödesmättad stämning av bitteljuv undergång. Och det smakar ganska mycket Tolkien om ni frågar mig.
Absolut. Få av hans historier har ett lyckligt slut och de som inte direkt slutar olyckligt genomsyras av en känsla av att man inte kan vara säker på att det var värt alla uppoffringar. En av de bärande tankarna bakom hans mytologi är världens gradvisa och oundvikliga förfall, att allt blir gråare och tristare och att det inte finns något sätt att förhindra det.

Dewil

cogitare

Swashbuckler
Hur faen gör man helt enkelt??
Förlägg INTE handlingen mitt i där filmer/böcker utspelar sig. Gör frånsteg från detta antingen geografiskt eller i tiden. Känn inte suget att involvera SLP/karaktärer från filmer/böcker för då sugs din kampanj in i det som utspelar sig i sagda böcker/filmer. Låt dessa karaktärer vara legender eller några som existerar i periferin till din kampanj.

Personligen skulle jag välja att förlägga min SW/SRR kampanj under en annan tidsperiod (företrädelsevis efter filmer/böckers händelser då det är ett tomt blad vad som händer då) än böcker/filmer. Det ger mer frihet i vad du kan göra (utan att spelarna slår bakut för att det går emot kanon) med din kampanj.

C.