Willie Garvin_UBBT
Warrior
För någon vecka sedan köpte jag det nya LOTR rpg från Decipher. Jag tycker att det verkar ungefär hur schysst som helst. Ett problem bara: Hur fanken ska man kunna hitta på äventyr? Jag tycker att det är skitsvårt att komma upp med idéer. Jag har i alla fall en idé:
Kampanjen utspelar sig innan trilogin (som rekommenderas av Decipher) och handlar om Aragorn som bebis. Kampanjen har i huvudsak lånat inspiration från Willow (även om jag kom på den innan jag tänkte på Willow och sedan svor över att den redan var gjord). Storyn är i alla fall som följer:
Sauron är tillbaka och vill utrota Isildurs arvingar en gång för alla. Då hans makt fortfarande är väldigt begränsad så tar han hjälp av an trollkarl från Angmar som sakta men säkert har fått makten där efter tidigare Häxkungens fall (alltså ringvålnadernas ledare). Den nya "ondingen" skickar ut orcher och allehanda otyg i hela midgård för att hitta de som är kvar av det gamla dunedain-folket. Till slut hittar de Arathorn och dräper honom. Men de få inte tag på vare sig Aragorn ,hans mor eller Narsil. Hur som helst så kommer Aragorn och hans mor bort från varandra (eventuellt så kan en jätteörn rädda Aragorn i sista sekunden och flyga bort med honom)..... och nu till äventyret
En dag när hjältarna är ute och spankulerar i Midgård stöter de på en bebis som bredvid sig har ett svärd som är brutet. Som de goda hjältar och medmänniskor de är försöker de givetvis ge tillbaka bebisen till sin mor. Här har jag en del idéer om att morsan kanske är tillfångatagen och att hjältarna måste rädda henne. Efter att de lämnat tillbaka bebisen så måste de ta mor och son till Vattnadal. När de gjort även det måste de på något sätt besegra ondingen (kanske med hjälp av de som är kvar av Dunedain och eventuellt lite dvärgar och alver).
Sen är allt gott och väl i ungefär hundra år till då en liten skit från "the shire" kommer på att han har en ring han måste förstöra.
Detta är givetsvis bara en kort sammanfattning och kampanjen kommer at bli lång.
Nu har jag lite frågor:
-Tror i att kampanjen kan fungera utan att en massa Tolkien-fantaster får spel och att Midgårds historia ändras för mycket?
-Hur fanken ska man få tag på info om Angmar (förutom det som står i Appendixen till trilogin) och de övriga delarna av Midgård som inte beskrivs i böckerna.
-I böckerna står det att de norra delarna av Midgård är i stort sett obefolkade. Finns det inga städer eller småriken där?
Willie
Kampanjen utspelar sig innan trilogin (som rekommenderas av Decipher) och handlar om Aragorn som bebis. Kampanjen har i huvudsak lånat inspiration från Willow (även om jag kom på den innan jag tänkte på Willow och sedan svor över att den redan var gjord). Storyn är i alla fall som följer:
Sauron är tillbaka och vill utrota Isildurs arvingar en gång för alla. Då hans makt fortfarande är väldigt begränsad så tar han hjälp av an trollkarl från Angmar som sakta men säkert har fått makten där efter tidigare Häxkungens fall (alltså ringvålnadernas ledare). Den nya "ondingen" skickar ut orcher och allehanda otyg i hela midgård för att hitta de som är kvar av det gamla dunedain-folket. Till slut hittar de Arathorn och dräper honom. Men de få inte tag på vare sig Aragorn ,hans mor eller Narsil. Hur som helst så kommer Aragorn och hans mor bort från varandra (eventuellt så kan en jätteörn rädda Aragorn i sista sekunden och flyga bort med honom)..... och nu till äventyret
En dag när hjältarna är ute och spankulerar i Midgård stöter de på en bebis som bredvid sig har ett svärd som är brutet. Som de goda hjältar och medmänniskor de är försöker de givetvis ge tillbaka bebisen till sin mor. Här har jag en del idéer om att morsan kanske är tillfångatagen och att hjältarna måste rädda henne. Efter att de lämnat tillbaka bebisen så måste de ta mor och son till Vattnadal. När de gjort även det måste de på något sätt besegra ondingen (kanske med hjälp av de som är kvar av Dunedain och eventuellt lite dvärgar och alver).
Sen är allt gott och väl i ungefär hundra år till då en liten skit från "the shire" kommer på att han har en ring han måste förstöra.
Detta är givetsvis bara en kort sammanfattning och kampanjen kommer at bli lång.
Nu har jag lite frågor:
-Tror i att kampanjen kan fungera utan att en massa Tolkien-fantaster får spel och att Midgårds historia ändras för mycket?
-Hur fanken ska man få tag på info om Angmar (förutom det som står i Appendixen till trilogin) och de övriga delarna av Midgård som inte beskrivs i böckerna.
-I böckerna står det att de norra delarna av Midgård är i stort sett obefolkade. Finns det inga städer eller småriken där?
Willie