Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,515
Mustig tråd!
Kort inpass: vill vi spela psykologisk skräck, där spelarna sitter och ryser vid spelbordet krävs det nog någon sorts anpassning av CoC-universat.
Problemet då skulle jag säga handlar om att Lovecrafts rika mythos dels är välkänd i sig och dels bär med sig förväntningar på att händelser ska utvecklas i en viss riktning.
Vi som spelar hamnar snabbt i en distanserad åskådarroll: "Åh va' coolt, nu ska vi få fajtas med Nyllet! Jag tar upp min magiska hagel rakare som gör 6d6+6!!"
För att få ryset på plats skulle jag fokusera på att rollpersonerna kan lyckas med uppgifter och utmaningar, även om de ställs inför Cthulhus övermakt. Om rp är dömda att förlora redan från början finns ju inget att hoppas på, och därigenom ingen förutsättning att känna spänning.
Kort inpass: vill vi spela psykologisk skräck, där spelarna sitter och ryser vid spelbordet krävs det nog någon sorts anpassning av CoC-universat.
Problemet då skulle jag säga handlar om att Lovecrafts rika mythos dels är välkänd i sig och dels bär med sig förväntningar på att händelser ska utvecklas i en viss riktning.
Vi som spelar hamnar snabbt i en distanserad åskådarroll: "Åh va' coolt, nu ska vi få fajtas med Nyllet! Jag tar upp min magiska hagel rakare som gör 6d6+6!!"
För att få ryset på plats skulle jag fokusera på att rollpersonerna kan lyckas med uppgifter och utmaningar, även om de ställs inför Cthulhus övermakt. Om rp är dömda att förlora redan från början finns ju inget att hoppas på, och därigenom ingen förutsättning att känna spänning.