Nekromanti lovecraft

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
hmm satt och funderade... vilka lovecraft filmer eller filmer inspirerade på hans verk och tankar finns det? någon som har koll och/eller kan tipsa några bra?

fy fan har suttit och tjattat på en fjollsite för länge märker jag... höll precis på att avsluta mitt mess här med kram...

fast iofs det kanske är bra med kramar! :p

Gastono

Hero
Hmmm, jag har bara sett en och det var "Dagon".
Den var (enligt mina uppgifter) inte _alltför_ trogen till boken men eftersom du skrev "inspirerade på hans verk och tankar" så tror jag nog det fungerar utmärkt i alla fall :gremlaugh:

Dagon, skräck och horror så det skriker om det :gremlaugh:
Massvis med blod, konstiga verelser och nakenhet m.m.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
hmm satt och funderade... vilka lovecraft filmer eller filmer inspirerade på hans verk och tankar finns det? någon som har koll och/eller kan tipsa några bra?
IMDB har koll, men jag misstänker att det är ganska få av de listade filmerna som är att rekommendera. Den enda jag vet att jag sett är Re-Animator från 1985. Den var inte direkt någon höjdare, men inte heller någon total katastrof.

/tobias

Arfert

Facit
finns ju den nya svartvita stumfilmen "Call of C" efter novellen... är gjord i samma stil som gamla Nosferatu.. köpte den på DVD på SF Bokhandeln... kanska kul faktiskt.

Storuggla

Champion
Lovecraftsaker är kultur!

Filmer är sådant som klassas som kultur. Så jag flyttar tråden till kulturforumet. För övrigt är Call of Cthulhu stumfilmen... eh, ganska underhållande.

Storuggla, kvartersmoddar

Dansson

Veteran
Oooh Dagon. En av mina favoritfilmer. :gremsmile:
De har ju blandat historierna från novellerna "Shadow over Innsmouth" (har jag för mig den heter...) och "Dagon", så den följer ju inte någon helt och hållet.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Scenen där en viss gubbe får ett "ansiktslyft" är kalas! </font></td></tr></table>

Gastono

Hero
Den var sannerligen något alldeles.... eget?
Jag har inte läst något av Lovecraft (förutom väldigt små texter) :/
Dock så har jag rollspelat scenarion med hans verk som grund och inspiration.

Svar på spoiler:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Den var sannerligen helknasigt rolig (*smiley*) </font></td></tr></table>

Dansson

Veteran
Hmm, så jätteegen kanske den inte är men den föll i alla fall mig helt i smaken. Tuff, rå humor och skräck är mums. :gremsmile: Sen är det coolt med alla små Lovecraft-detaljer de tryckt in som man kan sitta och spana efter.
Jag har läst en del noveller, bl a just "Dagon". Filmen bygger inte direkt på den storyn förutom namnet utan tar väl det mesta från "Innsmouth". Det är smått svårlästa texter han tryckt ur sig. Mycket mystiska adjektiv och snirkliga meningsuppbyggnader.
Vi spelar bara nutidsscenarion så jag har tvärtom inte kört några med just hans texter som grund, förutom Mythos självt då såklart. :gremtongue:

Fortsättning på spoilersnacket :gremcool::
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> När de började skära av ansiktet på gubben var min polare tvungen att gå ut ur rummet. Och det blev ju inte bättre av att hjälten sprätter upp magen på skurken. Huhuj. Då blev jag tvungen att reta honom lite grann. :) </font></td></tr></table>